در حاشیه افتتاح ساختمان پارک علم و فناوری استان کردستان، جمعی از مدیران شرکت های دانش بنیان و صاحبان صنعت استان با دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری دیدار و گفتگو کردند.

در حاشیه افتتاح ساختمان پارک علم و فناوری استان کردستان، جمعی از مدیران شرکت های دانش بنیان و صاحبان صنعت استان با دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، در ابتدای این نشست دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سخنانی به اهمیت فناوری و بویژه نوآوری و ابداعات، خلق فناوری، اشتغال و درآمدزایی اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز خلق ایده و عملیاتی کردن تبدیل ایده به روش ها و فناوری های نو یکی از مهم ترین راه های درآمدزایی، تقویت اقتصاد و اشتغال در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته تبدیل شده است که خود بر پایه نوآوری، فناوری های سخت و نرم، مدیریت ریسک پذیر و کار جمعی و تیمی استوار است.

وی افزود: اگرچه ما در تربیت نیروهای دانشی و آموزش علم پیشرفت های چشمگیری داشته ایم ولی هنوز در موضوعات مهارت آموزی، خلاقیت ورزی و کنشگری تبدیل علم به ایده و همچنین مدیریت کار جمعی در اقتصاد مبتنی بر دانش به کارهای زیادی نیاز داریم.

دکتر احمدی ایجاد شرکت های دانش بنیان را در رسیدن به این اهداف مهم ارزیابی کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان مظهر کار جمعی در مسیر تجاری سازی علم و دانش هستند، اگرچه در کشور ما جزو نهادهای بسیار نوپا محسوب میشوند و موانعی در راه فعالیت های آنها وجود دارد ولی با تجربه اندوزی هم می توان تدریجاً موانع فرهنگی و موانع ناشی از عدم شناخت کافی از فعالیت ها، مقررات و مسیر پیش رو را از بین برد و دولت هم می تواند با وضع قوانین و مقررات بهتر راه را برای فعالیت اینگونه شرکت ها فعال کند.

وی به فعالیت شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طی ۴ سال اخیر شرکت های دانش بنیان فعال در کشور، دستاوردها و پیشرفت های چشمگیر و قابل ملاحظه ای را از خود نشان داده اند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ایجاد اشتغال زایشی و پایدار سی هزار نفری، فروش حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان و صادرات حدود ۵۲۰ میلیون دلاری شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری که حدود یک سوم شرکت های فعال کشور را شامل میشود، گواه این موفقیت ها و پیشرفت در کارها ارزیابی کرد.