تحول عظیم پارس جنوبی به دست جوان ترین مدیر وزارت نفت/یوسفی با پارس جنوبی چه کرد؟
تحول عظیم پارس جنوبی به دست جوان ترین مدیر وزارت نفت/یوسفی با پارس جنوبی چه کرد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی یوپنا، یکی از دغدغه های مهم دولت ساماندهی وضعیت پارس جنوبی و دستیابی به سهم مناسب از میادین مشترک نفت و گاز بوده است. در دولت نهم و دهم متاسفانه به دلیل تحریم های ظالمانه و عدم مراودات بین المللی نتوانستیم آنچنان که شایسته بود در منطقه پارس جنوبی موفق عمل […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی یوپنا، یکی از دغدغه های مهم دولت ساماندهی وضعیت پارس جنوبی و دستیابی به سهم مناسب از میادین مشترک نفت و گاز بوده است.

در دولت نهم و دهم متاسفانه به دلیل تحریم های ظالمانه و عدم مراودات بین المللی نتوانستیم آنچنان که شایسته بود در منطقه پارس جنوبی موفق عمل نماییم و این در حالی بود که رقبای ما در میادین مشترک به میزان زیادی نفت و گاز بهره برداری کرده اند.

نکته اصلی که در دولت یازدهم بعنوان دغدغه جامعه مدیریتی کشور بود، استفاده از ظرفیت جوانان نخبه و مدیران جوان توانمند در عرصه های مدیریت ملی بود و صد البته مدیران جوانی نیاز بود که تجربه کاری و جسارت و تصمیم گیری نیز داشته باشند.

در وزارت نفت زمانی که مهندس زنگنه بعنوان وزیر نفت کار خود را در دولت آغاز کرد یکی از تصمیمات استراتژیک وی انتخاب مدیری توانمند برای منطقه پارس جنوبی بود، زنگنه فرصت ریسک نداشت و باید مدیری را برای این مسولیت خطیر انتخاب می کرد که علاوه بر اشراف به مسایل آن حوزه بتواند با تصمیم گیری دقیق و صحیح جسارت اجرای برنامه های وزارت نفت را نیز داشته باشد.

با توجه به مطالب گفته شده و نیز درایت وزیر نفت با آینده نگری در تفکر پرورش نسل جدید مدیران جوان برای آینده وزارت نفت بود طی حکمی مهندس یوسفی جوان نخبه وزارت نفت را به مدیر عاملی منطقه ویزه پارس جنوبی برگزید، در آن زمان خیلی ها فکر می کردند که شاید مهندس یوسفی از عهده این وظیفه خطیر بر نیاید و نتواند آن چنان که شایسته این منطقه حساس نفتی و اقتصادی برای کشور است مدیریت کند.

یوسفی با منطقه پارس جنوبی چه کرد؟


مهندس یوسفی بعد از استقرار در این منطقه بزرگ اقتصادی بلافاصله با همراهی برنامه های بالا دستی وزارت نفت و تصمیم گیری های به موقع توانست ضمن دفاع از حیثیت مدیران جوان در مدت کوتاهی منطقه ویژه پارس جنوبی را مجددا به بهشت سرمایه گذاری  و نیز محلی برای رقابت شرکت های بزگ دنیا جهت حضور در این منطقه و سرمایه گذاری کلان تبدیل کرده، این مدیر جوان نشان داد که در کنار دست زنگنه می تواند در تعاملات بین المللی کشور در حوزه نفت و گاز تاثیرگذار باشد.

در یک مقایسه کوتاه در پایان سال ۹۲، تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی ۲۷۰ میلیون متر مکعب در روز بود در حالی که هم زمان کشور قطر از این میدان، ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز بهره برداری داشت که امروز پس از چهار سال با اولویت بندی اجرای فازها، فازها یکی از پس از دیگری به بهره برداری رسید که نتیجه آن تولید گاز با کشور قطر برابری می کند که سبب شد آرزوی دیرینه مردم کشور برآورده شده است.

تولید گاز در این چهار سال نیز در پارس جنوبی دو برابر شده است که در سال ۹۲، ۱۷ میلیون تن صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی داشتیم که پس از چهار سال  به ۳۴ میلیون رسیده است.

تولید نفت در چهار سال پیش صفر بوده است که از اولین روز امسال یک کشتی نفتی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مستقر شد که اگر چه تولید نابرابر شده اما تولید نفت در استان بوشهر در این منطقه آغاز شده است.

۱۱ مجتمع پتروشیمی فعال بوده که الان به ۱۶ واحد رسیده و ۱۴ واحد دیگر در احداث است.

با اتمام فازهای تا سال آینده توسعه دیگری در آن انجام نمی‌شود بلکه وارد فاز بهره‌برداری می شود که سبب تعدیل نیرو به لحاظ ماهیت فعالیت می شود که برای تغییر این وضعیت تنها راه این است که صنایع پایین دست پتروشیمی راه‌اندازی شود.

با این شرایط هم توسعه ایجاد می شود و هم با جلوگیری از خام فروشی میزان اشتغال و تولید را در راستای اقتصاد مقاومتی افزیش می دهد که از روزمرگی نیز ممانعت به عمل می‌آید .

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با ارائه زیرساخت‌های مناسب و ماهیت ظرفیت این مناطق که دارای معافی‌های متعدد است زمینه‌های خوبی برای استقبال از سرمایه گذاران با وجود نیروهای متخصص در منطقه و قابلیت صادراتی با نزدیکی به دریا ایجاد کرده است که از آنها دعوت به سرمایه‌گذاری می‌کند.

افزون بر ۶ هزار میلیارد ریال طرح های عام‌المنفعه در مناطق مختلف استان بوشهر اجرا شده که از این میزان در طول سه سال کمتر از ۱۰۰ میلیارد ریال به بخش ورزش استان کمک شده که نتیجه شادی و نشاط حاصل از آن بیش تر از سایر بخش ها بود.

امسال نیز میزان صادرات نفتی و غیرنفتی به ۲۴ میلیون تن رسیده است پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به بیش از ۳۰میلیون تن صادرات برسد. علاوه بر این به لحاظ ارزشی در هشت ماهه امسال، ۲۴ درصد افزایش ارزشی داشته به طوری که سال گذشته ۸ میلیارد دلار صادرات داشته که امسال به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

می توان گفت که از ابتدای سال  ۹۵ سرمایه گذاری ۱۰ طرح منجر به قرارداد در دست اقدام است و قرار شده بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در پایین دست پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش سرمایه گذاری شود. زمین این ۱۰ طرح تحویل شده است و کارها در دست اقدام است. از مجموع این ۱۰ طرح دو طرح در حوزه آب و کارگاه تعمیرات ماشین آلات صنعتی است.

منطقه پارس جنوبی همچنین در زمینه اجتماعی و فرهنگی اقداماتی انجام داده که میتوان از آن بعنوان  بزرگ ترین خیر مدرسه ساز در بوشهر نام برد که ۴۶مدرسه ساخته است. ساخت خانه های بهداشت، سالن های ورزشی از دیگر برنامه های جدی است که نه تنها سرمایه گذاران به آن توجه دارند بلکه پارس جنوبی  نیز به آن توجه ویژه ای داریم.

با توجه به کارآیی بالای این مدیر جوان در رده های بالای مدیریتی در وزارت نفت توانست زمینه را برای حضور مدیران جوان و با انگیزه فراهم نماید و وی نشان داد که هرجا به مدیران جوان و کاربلد اعتماد کنیم حاصل این اعتماد چیزی جز بالندگی نیست، البته درایت وزیر نفت و نیز شنیده ها حاکی از این است که زنگنه قصد دارد از این مدیر توانمند و جوان در رده های معاونت وزارت نفت استفاده ببرد.