با وجودی که دولت ترامپ پایبندی ایران را به برنامه جامع اقدام مشترک تصدیق کرده است، اما مدعی است تهران روح برجام را نقض کرده و به دنبال یافتن راه حلی است تا بتواند بدون از بین بردن این توافق، محدودیت های بیشتری را بر ایران اعمال کند.

با وجودی که دولت ترامپ پایبندی ایران را به برنامه جامع اقدام مشترک تصدیق کرده است، اما مدعی است تهران روح برجام را نقض کرده و به دنبال یافتن راه حلی است تا بتواند بدون از بین بردن این توافق، محدودیت های بیشتری را بر ایران اعمال کند.

به گزارش یوپنا به نقل از رویترز، روز جمعه کاخ سفید اعلام کرد: رئیس جمهور ترامپ پاسخ جدیدی نسبت به آزمایش های موشکی، حمایت از تروریسم و حملات سایبری که به عنوان بخشی از راهبرد جدید ایران مطرح شده را اعلام خواهد کرد.


سارا هوکابی سندرز؛ سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: پاسخ رئیس جمهور به تمامی رفتارهای بد ایران خواهد بود.
سندرز افزود: نه تنها توافق هسته ای به عنوان یک رفتار بد محسوب می شود، بلکه آزمایش موشک بالستیک، بی ثباتی در منطقه، دولت حامی تروریسم، حملات سایبری و برنامه هسته ای غیرقانونی بخش دیگری از این رفتارها است.
وی اذعان داشت: ترامپ به دنبال راه حلی جامع برای حل این مشکلات است و این آن چیزی است که تیم او بر آن تمرکز دارد.
یک مقام ارشد دولتی روز پنجشنبه به رویترز گفت: انتظار می رود ترامپ عدم پایبندی ایران را به تعهدات خود در چارچوب برجام اعلام کند، که این اقدام به عنوان گامی در جهت بر هم زدن این توافقنامه است.
ترامپ روز جمعه از بیان علت جلسه با فرماندهان نظامی و همچنن به کار بردن عبارت ” آرامش قبل از طوفان” خودداری کرد.
همان طور که مقامات دولتی اعلام کرده بودند، آن چه تیم ترامپ برای سخنرانی وی در ۱۲ اکتبر آماده می کند تصمیم نهایی نخواهد بود.
سندرز ضمن اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، که در سال ۲۰۱۵ به امضاء رسید، برنامه اتمی ایران را شفاف ندانسته و آن را غیرقانونی خواند.
با وجودی که دولت ترامپ پایبندی ایران را به برنامه جامع اقدام مشترک تصدیق کرده است، اما مدعی هستند که تهران روح برجام را نقض کرده است.
بنا بر اعلام کاخ سفید، روز جمعه ترامپ با همتای فرانسوی خود در خصوص از بین بردن تمام راه ها برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح اتمی به صورت تلفنی بحث و گفت و گو کردند.
ماه گذشته با وجود اذعان ترامپ مبنی بر این که برجام بدترین توافقنامه ای است که تاکنون بر سر آن مذاکره شده، مکرون از آن به سختی دفاع کرد.
یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه اعلام کرد: ترامپ در حال بررسی بخشی از یک راهبرد جامع و همچنین اعمال تحریم هایی در پاسخ به اقدامات ایران در خصوص آزمایش های موشک بالستیک، جاسوسی سایبری و حمایت از حزب الله لبنان و دیگر گروه هایی است که در لیست سازمان های تروریستی خارجی آمریکا قرار دارند.
آمریکا در ابتدای سال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به عنوان قدرتمندترین نیروی امنیتی داخلی و خارجی در لیست سازمان های تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار داد.
سپاه قدس؛ به عنوان شاخه شبه نظامی و جاسوسی خارجی سپاه پاسداران و اشخاص و نهادهای مرتبط با آن نیز در این لیست قرار دارند.
ماه گذشته مقامات اخیر و سابق آمریکائی اعلام کرده بودند که انتظار دارند راهبرد جامع ترامپ شرایط را برای اقدامات متجاوزانه آمریکا بر ضد آن چه که دولت آمریکا تلاش ایران برای افزایش توان نظامی و گسترش نفوذ منطقه ای بر نیروهای نظامی نیابتی است فراهم کند.
بر اساس قانون آمریکا در سال ۲۰۱۵، ترامپ تا ۱۵ اکتبر فرصت دارد تا پایبندی ایران را به برجام تأئید کند، در غیر این صورت کنگره در مدت ۶۰ روز موظف است تا نسبت به اعمال تحریم هایی که در جریان این توافق برداشته شده بود اقدام کند، هر چند کارشناسان بارها هشدار داده اند که این اقدام می تواند به مختل کردن این توافق بین المللی بیانجامد.
البته منابع آگاه این موضوع را مطرح کرده بودند که آمریکا به دنبال یافتن راه حلی است تا بتواند بدون از بین بردن این توافق، به اهداف خود برسد.
منتقدان اعلام کرده اند که برخی از این بهانه ها به “ماده های مدت دار” معروف است که بر این اساس برخی از محدودیت ها بر برنامه های اتمی ایران پس از مدتی منقضی می شود.

منبع اصلی

مترجم: میثم خاکپور