معاون آموزشی وزیر علوم گفت: دانشگاه پیام نور می تواند در همه مقاطع ورود کند البته متناسب با نیازها و زیرساخت هایی که برای آن متصور است.
به گزارش خبرگزاری یوپنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم صبح امروز در بیست و ششمین آیین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری که در دانشگاه علامه طباطبایی با حضور وزیر علوم در حال برگزاری است، با گرامیداشت دهه فجر و با اشاره به سیاست های کلی آموزش عالی گفت: سال آینده امیدوارم سال پرافتخاری برای آموزش عالی باشد.
وی ادامه داد: به لحاظ بحث های محوری آموزش عالی آنچه که در دستور کار قرار دارد ارتقا کیفی آموزش عالی است به قدر کافی در دهه های گذشته به بحث کمیت ورود پیدا کرده ایم.
شریعتی نیاسر ادامه داد: باید به چالش هایی که باعث ضعف کیفیت می شود ورود پیدا کنیم و گام هایی در جهت افزایش کیفیت آموزش عالی برداریم.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: برای ارتقا کیفی یکی از پارامترهایی که نقش اساسی دارد مهارت افزایی است. بر همین اساس برنامه هایی در دست اقدام است که راهکارهایی پیدا کنیم تا سطح توانمندی، شایستگی و مهارتی دانش آموختگان را افزایش دهیم و در این زمینه افرادی در حال کار هستند و از مهر ۹۷ قرار است اقدامات جدیدی در عرصه آموزشی رقم بخورد و بر اساس آن دانش آموختگان از مهارت بیشتری برخوردار شوند.
وی ادامه داد: از طرفی نیز در راستای افزایش کیفیت باید بدنه هیات علمی دانشگاه ها توانمندسازی شود، در سال های گذشته میانگین سالیانه دو هزار تا ۲۵۰۰ عضو هیات علمی در دانشگاه ها جذب شده اند و این نشان می دهد که میانگین سنی هیات علمی ما به سمت اعضای هیات علمی جوان در حرکت است که ما باید برای توانمندسازی این گروه نیز اقداماتی را انجام دهیم و بر همین اساس دانشگاه ها باید مراکز توانمندسازی را توسعه دهند و برای آنها مراکز ویژه ای در نظر بگیرند تا بدنه هیات علمی ما بتواند با استفاده از این تجربیات تعامل بیشتری با دانشجو داشته باشد و در ارتقا کیفی نقش موثری را ایفا کند.
شریعتی نیاسر در ادامه با بیان این مطلب که شیوه های آموزشی باید متحول شود، افزود: شیوه آموزشی ما مشابه همان شیوه آموزشی است که ۵۰ سال پیش اجرا می شد که باید متحول شود.
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به تدوین توسعه آزمون های تخصصی و حرفه ای اشاره کرد و افزود: این آزمون ها می تواند در بروز شایستگی های دانش آموختگان ما موثر باشد تا آنها بتوانند بر اساس آن توانمندی های خود را در جامعه به اثبات برسانند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ماموریت گرایی در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: اصل ماموریت گرایی اصل مهمی است اگر دانشگاهی ماموریت مشخصی دارد باید با محوریت ماموریتی که برای وی مشخص شده فعالیت کند، اگر غیر از این باشد همه دانشگاه ها همه کاره می شوند.
شریعتی نیاسر در ادامه به دانشگاه پیام نور اشاره کرد و گفت: ماموریت این دانشگاه در حوزه آموزش مجازی است و حتما این دانشگاه می تواند در همه مقاطع ورود پیدا کند البته در مقاطعی که ورود پیدا می کند باید متناسب با نیازها و زیرساخت هایی باشد که برای آن متصور است.
وی به تفویض اختیار با هدف تمرکززدایی در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: تفویض اختیار از دو سال پیش آغاز شده است و تا پایان امسال بخش عمده ای از آیین نامه های آموزشی در بخش کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشگاه ها واگذار می شود البته دانشگاه ها نیز با این تفویض اختیار باید مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند.
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به سطح بندی دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: سطح بندی با هدف ایجاد یک فضای رقابتی سالم بین دانشگاه ها انجام شد.
وی در ادامه به بیست و ششمین آیین نکوداشت اساتید نمونه کشوری اشاره کرد و گفت: اساتید نمونه کشوری دارای دستورالعملی بودند که امسال بازنگری، بازتعریف و تدوین و ابلاغ شد.
شریعتی نیاسر ادامه داد: انتخاب اعضای هیات علمی نمونه از بین اعضای هیات علمی رسمی قطعی که حداقل ۵ سال سابقه داشته باشند صورت می گیرد.
وی ادامه داد: این اساتید بر اساس شاخص های آموزشی، پژوهشی، اجرایی و فرهنگی انتخاب می شوند. دانشگاه ها به ازای هر ۱۵۰ عضو هیات علمی می توانند یک نفر را به عنوان استاد نمونه معرفی کنند، بر اساس اعضای هیات علمی نمونه ای که به وزارت علوم معرفی شد ۱۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها به عنوان اعضای هیات علمی نمونه تایید شده و پس از تایید وزیر علوم تایید نهایی شدند که این اعضای هیات علمی از دانشگاه تربیت مدرس، امیرکبیر، صنعتی اصفهان، علامه، علم و صنعت، شریف، چمران اهواز، موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ، شیراز و بوعلی سینای همدان بودند.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در سنوات گذشته ۳۸۴ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها از ۴۷ دانشگاه به عنوان استاد نمونه معرفی شدند که بیشترین تعداد اعضای هیات علمی نمونه از دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، شریف، اصفهان و فردوسی مشهد بوده است./مهر