رسانه ملی در رقابت با شبکه های فارسی زبان خارج از کشور قافیه را باخته و همین موضوع باعث شده است که فرهنگ ایرانی- اسلامی ملت ایران مورد هجمه کشورهای بیگانه و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد و مسوولان رسانه ملی بایستی در راستای گرایش و آشتی مردم با شبکه های داخلی قدم بردارند.

رسانه ملی در رقابت با شبکه های فارسی زبان خارج از کشور قافیه را باخته و همین موضوع باعث شده است که فرهنگ ایرانی- اسلامی ملت ایران مورد هجمه کشورهای بیگانه و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد و مسوولان رسانه ملی بایستی در راستای گرایش و آشتی مردم با شبکه های داخلی قدم بردارند.

به گزارش یوپنا به نقل از تیتر برتر، امروزه و در سراسر جهان از کانال های تلویزیونی به عنوان فراگیرترین و پُر نفوذترین رسانه از آنها یاد می شود و به همین منظور، نقش اساسی در ترویج فرهنگ و آموزش را برعهده دارند. از آنجایی که این کانال های تلویزیونی نسبت به بقیه رسانه ها اعم از نوشتاری و الکترونیکی از قدرت بیشتری برخوردار هستند پس بنابراین بودجه قابل توجهی برای اداره آنها در نظر گرفته می شود تا بتوانند در راستای سیاست های اتخاذ شده موثر و سازنده عمل کنند.

در حال حاضر، هیچکس منکر قدرت کانال های تلویزیونی در سراسر جهان نیست و در چند سال اخیر می بینیم که کانال های ماهواره ای بصورت چشمگیری افزایش داده اند و بودجه های هنگفتی هم برای اداره و ارتقای کیفیت آنها توسط دولت های مختلف در نظر گرفته می شود و بعضی از این شبکه های ماهواره ای هم توانسته اند به خوبی مخاطب جذب کنند و در راستای سیاست های مدیران خود گام های بلندی را بر دارند.
امروزه و در کشور خودمان بدون شک، صدا و سیما که از آن به عنوان رسانه ملی یاد می شود؛ قدرتمندترین، فراگیرترین و پُر نفوذترین، رسانه خبری و نهاد فرهنگی- آموزشی این مرز و بوم است ولی مدیران این رسانه تاکنون به خوبی نتوانسته اند در جذب مخاطبان داخلی موفق عمل کنند و از این بابت، نسبت به کانال های ماهواره ای که توسط دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران، اداره و تأمین مالی می شوند عقب است.

رسانه ملی در رقابت با شبکه های بیگانه قافیه را باخت

متأسفانه کانال های ماهواره ای فارسی زبان بسیاری در چند سال اخیر و به منظور هدف قرار دادن فرهنگ ایرانی، توسط دشمنان ما راه اندازی شده و متأسفانه به خوبی توانسته اند که جمعیت ۸۰ میلیونی کشور را به خود جذب کنند. امروزه می بینیم که در اکثر منازل ماهواره وجود دارد و مردم علاوه بر اینکه فیلم هایی که از رسانه ملی پخش می شود را نگاه نمی کنند بلکه اخبار را از همین شبکه های ماهواره ای فارسی زبان دنبال می کنند و این موضوع حاکی از این است که رسانه ملی در این چند سال اخیر عملکرد خوبی نداشته و نتوانسته با ساختن فیلم ها، سریال ها و برنامه های آموزشی- فرهنگی جذاب، مخاطبان را راضی نگه دارد.

در این چند سال اخیر، شاهد افزایش چشمگیر شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در سراسر جهان بوده ایم و در حال حاضر تعداد ۱۶۰ شبکه ماهواره ای فارسی زبان در جهان فعالیت می کنند که تنها هدف آنها تضعیف فرهنگ ما ایرانی ها است. اگر در سال های اخیر، رسانه ملی هم به خوبی عمل می کرد می توانست در رقابت رسانه ای با شبکه های خارجی پیروز شود و مانع از گرایش مردم به تماشای آن شبکه ها می شد ولی متأسفانه رسانه ملی در این رقابت نتوانست پیروز میدان شود.

رسانه ملی در حال حاضر دارای ۶۲ شبکه تلویزیونی (اعم از استانی و ملی) و ۸۳ شبکه رادیویی است و با توجه به اینکه شبکه های زیادی در اختیار دارد ولی مُحتوای برنامه های تولیدی آن برای مخاطبان جذاب نبوده و این یعنی اینکه رسانه ملی طبق سلایق مخاطبان به پیش نمی رود و نیاز است که در رسانه ملی در ساخت و تولید انواع برنامه های تلویزیونی اعم از سریال، فیلم، برنامه های آموزشی- فرهنگی، ورزشی و … تجدید نظر شود و رسانه ملی در راستای حفظ فرهنگ ایرانی- اسلامی سیاست های جدیدی اتخاذ کند تا بتواند موجب گرایش و آشتی مردم با شبکه های مختلف صدا و سیما شوند.

گفتنی است که تعداد کارکنان سازمان صدا و سیما در سراسر کشور تا اواخر سال گذشته، (۱۳۹۵) حدود ۵۰ هزار نفر تخمین زده شده‌ است و این تعداد از کارکنان، برای اداره و تأمین برنامه ۱۴۵ شبکه تلویزیونی و رادیویی به کار گرفته شده اند و جالب این است که بسیاری از این شبکه ها از اندک مخاطبان هم برخوردار نیستند و تأسیس این همه شبکه در رسانه ملی ضرورتی نداشته است.
ای کاش مدیران رسانه ملی به جای تأسیس این تعداد شبکه تلویزیونی و رادیویی به فکر تولید مُحتوا و تأمین برنامه های جذاب برای مخاطبان می بودند و به جای تأسیس ۱۴۵ شبکه تلویزیونی و رادیویی دارای ۴۵ شبکه مفید و جذاب می بودیم و از توان ۵۰ هزار نفر کارمند رسانه ملی برای اداره این تعداد شبکه استفاده می کردیم تا شاهد قدرت هر چه بیشتر رسانه ملی می بودیم تا فرهنگ کشورمان مورد هجوم شبکه های ماهواره ای قرار نگیرد.

شبکه بی بی سی که هم اکنون از آن به عنوان یکی از کهن ترین و پُر نفوذترین رسانه جهان که برنامه های آن به ۲۴ زبان زنده جهان برای مخاطبانش تهیه و پخش می شود از آن یاد می شود؛ طبق آماری که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد تعداد کارکنان آن حدود ۲۱ هزار نفر بصورت ثابت و حدود ۱۷ هزار نفر در بخش رسانه عمومی که شامل قراردادهای پاره ‌وقت قابل تغییر به ثابت است و در مجموع با حدود ۳۸ هزار کارمند به کار خود ادامه می دهد.

موضوع جالب این است که شبکه بی بی سی که از بُعد تأثیر گذاری و تعداد مخاطبان یکی از قدرت های رسانه ای در جهان است؛ نسبت به رسانه ملی ما حدود ۱۲ هزار نفر، کمتر کارمند دارد.

تعدد شبکه های رسانه ملی در جذب مخاطبان موثر نیست

هم اکنون که موضوع جنگ نرم توسط دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران، مدتی است که به راه انداخته شده، نیاز است که رسانه ملی هم اقدامات موثر و سازنده ای را در برنامه کاری خود بگنجاند تا بیشتر از این شاهد به فنا رفتن فرهنگ ایرانی نباشیم ولی ناگفته نماند که در حال حاضر، هم شبکه های ماهواره ای بر روی افکار و فرهنگ ملت ایران تأثیرات مخربی گذاشته اند و این اثرات به وضوح در رفتار و کردار ما ایران قابل مشاهده است.

بنابراین به این نتیجه خواهیم رسید که تعدد شبکه های رسانه ملی به تنهایی نمی تواند مخاطبان را به سمت خود بکشاند و بایستی مسوولان رسانه ملی از وجود هنرمندان بسیاری که داریم به خوبی استفاده کند و با منابع انسانی و مالی ای که در اختیار دارد در جهت تهیه و تولید آثار ارزشمند قدم بردارد تا بتواند جایگاه خود را در بین مخاطبان به دست بیاورد و موجب فاصله گرفتن خانواده ها از تماشای شبکه های ماهواره ای که صرفأ برای نابودی فرهنگ ایرانی تلاش می کنند؛ شوند.

رسانه ملی علاوه بر اینکه نیاز است در راستای تولید برنامه های جامع و جذاب برای مخاطبان قدم بردارد بایستی به عنوان یک رسانه بی طرف نسبت به احزاب مختلف سیاسی عمل کند تا مردم به رسانه ملی به چشم حامی یک جناح سیاسی نگاه نکنند.

البته ناگفته نماند که رسانه ملی نیازمند حمایت جدی دولت است ولی در لایحه بودجه ۹۷ سهم ۷ دهم درصدی صدا و سیما از بودجه عمومی کشور که مصوب برنامه ششم توسعه بوده، در این لایحه رعایت نشده، به گونه ای که رسانه ملی حدود ۹۰۰ تا یک‌هزار میلیارد تومان با کاهش بودجه برای سال ۹۷ نسبت به سالجاری، مواجه است.
سجاد صفری