اولین همایش کارآفرینی و مشاغل مرتبط با رشته تاریخ با عنوان چهار فنجان کار با طعم تاریخ در دانشگاه پیام نور تهران جنوب برگزار شد.
اولین همایش کارآفرینی و مشاغل مرتبط با رشته تاریخ با عنوان چهار فنجان کار با طعم تاریخ در دانشگاه پیام نور تهران جنوب برگزار شد.
به گزارش یوپنا، اولین همایش کارآفرینی و مشاغل مرتبط با رشته تاریخ با عنوان چهار فنجان کار، با طعم تاریخ در دانشگاه پیام نور تهران جنوب با حضور اعضاء هیات علمی رشته تاریخ و دانشجویان این رشته برگزار شد.
محسن بیگدلی؛ دبیر اجرایی همایش، هدف از برگزاری این همایش را آشنایی دانشجویان رشته تاریخ با مشاغل مرتبط با این رشته و فضاهای خلق ایده و کارآفرینی اظهار کرد و گفت: رشته تاریخ از جمله رشته هایی است که متخصصان با چشمان باز و فکور نسبت به رخدادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می توانند نقش موثر و بسزایی در جامعه داشته باشند.
مدیر گروه رشته تاریخ دانشگاه پیام نور استان تهران افزود: قطعاً یک کارشناس رشته تاریخ می تواند آینده ای بسیار روشن با هویت سازی و با ایجاد فرهنگی مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی برای جامعه رقم زند.
عنایت الله نجیب زاده؛ رییس دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب در ادامه این همایش گفت: خیلی از کسانی که در حوزه علوم انسانی فعالیت می کنند معتقد هستند که در حوزه علوم انسانی چه در بخش علوم اجتماعی، اقتصادی، مدیریت، تاریخ و … افراد می توانند وارد بحث کارآفرینی شوند و نهایتاً با خلاقیت و پردازش ایده های خود منتج به ایجاد مشاغل مختلف شوند.
وی اظهار داشت: ما معتقد هستیم که کارکرد علوم انسانی به صورت ویژه و اختصاصی فقط در حوزه کتاب و دانشگاه نیست، بلکه علوم انسانی می تواند به عنوان پیوست فرهنگی در حوزه های مختلف وارد مباحث کارآفرینی شود.
نجیب زاده تصریح کرد: برای اینکه خلاقیت یا ایده ای تبدیل به کار شده و تولید ثروت کند علوم انسانی می تواند در کنار دیگر علوم به عنوان پیوست فرهنگی قرار گیرد که باعث داشتن مسیر و سرانجام بهتری در جامعه می شود.
دیگر سخنران این همایش هوشنگ خسروبیگی؛ عضو هیات علمی گروه تاریخ و رئیس بخش علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور با طرح این سوال که تاریخ به چه کار می آید؟ گفت: شاید مستندترین و قدیمی ترین پاسخ به این سوال در قرآن کریم و نهج البلاغه تحت عنوان عبرت گرفتن از تاریخ به عنوان یکی از فایده مندی های تاریخ مطرح شده باشد.
خسروبیگی گفت: تاریخ هویت بخش است که اصلی اساسی در فایده مندی تاریخ است، همان گونه که انسان بدون شناسنامه فاقد هویت است جامعه ی بدون تاریخ نیز هویت ندارد، کما اینکه آن جوامعی که تاریخ ندارند، هویت سازی می کنند، پس این یک نیاز است.
رئیس بخش علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور تصریح کرد: این نیاز، نیازی اساسی است که هر جامعه به آن نیاز دارد و باید این هویت را غنا بخشد و میراث داری بکند و وظیفه ما تاریخی ها میراث داری این هویت است.
وی افزود: از جمله دانش های جدید در قلمرو تاریخ، تاریخ کابردی (Applied History) است که مفهومی است برای ساختن بهتر کنونی جامعه و درک صحیح از آینده، در واقع بدون نگاه به گذشته نمیتوان آینده را ساخت، یکی از اهداف تاریخ کاربردی همین درک صحیح از آینده است.
خسروبیگی در تشریح تاریخ کابردی بیان داشت: تاریخ کابردی سه رکن دارد: دانش تاریخی، خلاقیت و کارآفرینی که در بطن کارآفرینی بررسی نیازها وجود دارد وا می تواند بسترهایی برای خلق ایده ها و کارآفرینی در حوزه تاریخ ایجاد کرد.
مسعود توفیقی؛ رئیس گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه پیام نور استان تهران نیز در ادامه بیان داشت: کارآفرینی یعنی در صحنه های جدیدی که در دنیای جدید بلوغ و ظهور پیدا کرده، در واقع عرصه های نوینی برای تبلور کارآفرینی در حوزه علوم انسانی شکل گرفته است.
توفیقی گفت: امروزه در حوزه های مختلفی از علوم انسانی استفاده می شود، بعنوان مثال انیمیشن هایی که مرزهای رویا و واقعیت را درنوردیده اند و صحنه های جدیدی را در زندگی بشر بوجود آورده اند و شما با انیمیشن ها ارتباط برقرار می کنید، بخشی از اینها را چیزی می سازد که به کمک کامپیوتر مقدور نیست، آنچه حاصل شده استفاده از ایده ها و نوآوری هایی است که در حوزه علوم انسانی برای تولید محتوا اتفاق می افتد
وی در ادامه افزود: ایجاد روحیه کار گروهی و شکل دادن به گروه های کسب و کار که ضلع های مختلفی از جمله دانش آموختگان علوم انسانی و رشته تاریخ می تواند داشته باشد از جمله موضوعاتی است که می توان با تقویت آن به کارآفرینی کمک کرد.
در ادامه همایش چهار فنجان کار، با طعم تاریخ، چهار تن از دانشجویان کارآفرین موفق تهران جنوب به بیان ایده ها و تجربیات کارآفرینانه خود در حوزه های گردشگری، فناوری و امور فرهنگی پرداختند.