ساخت بزرگترین پل چاپ ۳بعدی جهان به پایان رسید
ساخت بزرگترین پل چاپ ۳بعدی جهان به پایان رسید

بزرگترین پل سه‌بعدی جهان که ساخت آن در این هفته به پایان رسیده است، مراحل آزمایشی را پشت سر می‌گذارد.

بزرگترین پل سه‌بعدی جهان که ساخت آن در این هفته به پایان رسیده است، مراحل آزمایشی را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش یوپنا به نقل از ایسنا، این هفته، موسسه “آلن تورینگ” (Alan Turing) در انگلستان و استارت‌آپ ” MX3D” در هلند، از تکمیل بزرگترین پل سه‌بعدی جهان، خبر دادند.

چاپ این پل ۱۲ متری که از ۴۵۰۰ کیلوگرم فولاد ضدزنگ و ۱۱۰۰ کیلوگرم سیم ساخته شده، شش ماه به طول انجامید.

قرار است این پل بالای کانال ” Oudezijds Achterburgwal canal” در شهر آمستردام قرار گیرد تا کمکی برای عبور افراد پیاده و دوچرخه سواران باشد.

این پروژه، نخستین ساخت از نوع خودش است و اندازه‌ها برای ارزیابی چگونگی عملکرد آن، در حال بررسی است.

به گفته گروه پژوهشی سازه‌های فولادی “کالج سلطنتی لندن” (Imperial College London) که مسئول آزمایش ساختاری پروژه هستند، این پل به محض تکمیل شدن، به حسگرهایی مجهز خواهد شد که علاوه بر عوامل محیطی، داده‌هایی مانند کشش، جابه‌جایی و لرزش را گزارش می‌کنند.

این اطلاعات، در کپی دیجیتالی پل قرار می‌گیرد تا پل به عنوان نخستین نمونه برای پروژه‌های آینده عمل کند و اصلاح مدل اخیر را برای پژوهشگران امکان‌پذیر سازد تا به سازه‌ای ایمن برای کاربران تبدیل شود و سلامت و رضایت طولانی‌مدت از آن را تضمین کند.

تاکنون، آزمایش‌ها از نظر پژوهشگران و مهندسان، مثبت بوده است.

پروفسور “لروی گاردنر” (Leroy Gardner)، از گروه پژوهشی سازه‌های فولادی، در این باره گفت: در غیاب تدارکات طراحی ساختاری برای فولاد چاپ شده سه‌بعدی ، آزمایش فیزیکی، برای اطمینان از ایمنی این سازه، مهم است. آزمایشات اخیر، نه تنها مقاومت پل زیر بار را ثابت می‌کند، بلکه نشان می‌دهد شبیه‌سازی عددی پل توسط این گروه، نمایش دقیقی از رفتار مشاهده شده را ارائه داده است.

این پروژه در آینده، کاربردهای گوناگون و احتمالا هیجان‌انگیزی خواهد داشت. گفته شده است که شاید این پل در زمینه های گوناگون، از حوزه رباتیک تا تولید سازه‌هایی برای مهاجرت به ماه، کاربرد داشته باشد.

دکتر “کریگ بوچانان” (Craig Buchanan)، سرپرست این گروه پژوهشی گفت: قرار است آزمایش پل همچنان ادامه داشته باشد. گروه در تلاش است تا اثبات کند که پل در برابر بارگذاری کامل مقاوم است و پیش بینی می شود که استفاده از آن در پایان سال ۲۰۱۹ برای مردم ممکن باشد.