تجربه‌های پیش از این ثابت کرده شهروندان در چنین شرایطی سعی خواهند کرد تا در ساعتی که آب موجود است حجم زیادی از آب را ذخیره کنند و پس از برقراری مجدد آب نیز باقی مانده ذخیره این مایع حیاتی را دورریز خواهند کرد بنابراین جنبه‌های روانی کمکی به کاهش مصرف آب نخواهد کرد.

با تصمیم هیئت دولت برای سال ۹۷ تنها هفت درصد به قیمت آب و برق اضافه خواهد شد که براساس ارزیابی صورت گرفته این افزایش قیمت در مجموع برای هر نفر بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان بیشتر نخواهد بود.

به گزارش یوپنا به نقل از وزیر نیرو نوشت: رضا اردکانیان با اشاره به مصوبه دولت برای اصلاح تعرفه‌های آب و برق در کشور اظهار داشت: هم اکنون در سبد هزینه خانوار شهری هزینه آب و برق سرجمع تنها از هزینه دخانیات کمی بیشتر است و رقم آن در مقایسه با هزینه‌های بخش پوشاک، بهداشت، حمل و نقل، ارتباطات و… بسیار کمتر است بنابراین با تصمیم هیئت دولت برای سال ۹۷ تنها هفت درصد به قیمت آب و برق اضافه خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در بخش برق حدود ۵۰ درصد مشترکان کمتر از ۱۴۸ کیلووات ساعت مصرف می‌کنند و ۳۰ درصد دیگر مشترکان نیز بین ۱۴۸ تا ۲۴۵ کیلووات ساعت مصرف برق را به خود اختصاص داده‌اند بنابراین حدود ۸۰ درصد جمعیت کشور در حد الگوی مصرف هستند.

وزیر نیرو تاکید کرد: براین اساس هر شهروند ایرانی در ماه رقمی در حدود ۱۲۴۷ تومان بابت برق به هزینه‌های زندگیش افزوده خواهد شد.

اردکانیان خاطرنشان کرد: براساس ارزیابی صورت گرفته ۵۰ درصد مشترکان آب و برق ما سرجمع حدود ۷۰۰ تومان و ۳۰ درصد مشترکان ما ماهیانه هزار و ۷۰۰ برای این دو بخش پرداخت خواهند کرد. به طور کلی این افزایش قیمت در مجموع برای هر نفر بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان بیشتر نخواهد بود که این رقم در پایداری آب و برق کشور بسیار کمک کننده خواهد بود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سال آبی جاری کم بارش‌ترین شرایط نیم قرن اخیر خود را تجربه می‌کنیم، گفت: براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، ما امسال در بهترین حالت حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته و مدت متوسط بلندمدت افت بارندگی خواهیم داشت.

جیره بندی آب

وزیر نیرو با اشاره به اینکه سهمیه بندی بین بخش‌های مصرف کننده جزو برنامه‌های وزارت نیرو است، عنوان کرد: زمانی که اولویت ما تامین آب شرب باشد طبیعتا کاهش مصرف با در نظر گرفتن ملاحضات لازم به بخش‌های دیگر همچون کشاورزی انتقال خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه اعتقادی به جیره بندی در بخش شرب نداریم، تصریح کرد: تجربه‌های پیش از این ثابت کرده شهروندان در چنین شرایطی سعی خواهند کرد تا در ساعتی که آب موجود است حجم زیادی از آب را ذخیره کنند و پس از برقراری مجدد آب نیز باقی مانده ذخیره این مایع حیاتی را دورریز خواهند کرد بنابراین جنبه‌های روانی کمکی به کاهش مصرف آب نخواهد کرد.

اردکانیان تک تک شهروندان کشور را مدیران بخش آب دانست و افزود: اگر همه مردم از همین امروز که هنوز وارد روزهای سخت تابستان نشده‌ایم به مصرف صحیح تر و کم مصرفی در بخش آب روی آوردند مطمئنا آب بیشتری در سدهای کشور ذخیره خواهد شد و تابستان گرم را با مشکل کمتری پشت سر خواهیم گذاشت.