حزب مردم جمهوری خواه ترکیه روز جمعه “محرم اینجه” را به‌ عنوان نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی کرد. این حزب با احزاب “خوب”، “سعادت” و “دموکرات” برای انتخابات پارلمانی ائتلاف کرده است.

۱۰حزب از جمله حزب حاکم و مخالفان در انتخابات ترکیه شرکت خواهند کرد. هم اکنون ائتلاف‌ها شکل گرفته و کارزار انتخاباتی آغاز شده است. رقابت اصلی بین اردوغان، از حزب حاکم و محرم اینجه از بزرگترین حزب مخالف خواهد بود.

به گزارش یوپنا به نقل از ایسنا، به نقل از دویچه وله، حزب مردم جمهوری خواه ترکیه روز جمعه “محرم اینجه” را به‌ عنوان نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی کرد. این حزب با احزاب “خوب”، “سعادت” و “دموکرات” برای انتخابات پارلمانی ائتلاف کرده است.

حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی را نامزد ریاست جمهوری معرفی کرده است. اردوغان در انتخابات با احزاب حرکت ملی و حزب اتحاد بزرگ ائتلاف کرده است.

کمیسیون برگزاری انتخابات در ترکیه ۱۰ حزب شرکت‌کننده در انتخابات پارلمان و ریاست‌جمهوری این کشور را معرفی کرد.

احزابی که در انتخابات سراسری ترکیه شرکت دارند، عبارتند از: حزب عدالت و توسعه (AKP) حزب حاکم، حزب مردم جمهوری خواه (CHP) مهم‌ترین حزب اپوزیسیون، حزب حرکت ملی (MHP)، حزب خوب، جداشده از حزب حرکت ملی (İYİ)، حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP)، حزب سعادت (SAADET)، حزب وطن (VATAN)، حزب اتحاد بزرگ (BBP) حزب دموکرات (DP) و حزب ترکیه مستقل (BTP).

نامزدهای ریاست جمهوری

مرال آکشنر، رئیس حزب خوب، دوغو پرینچک رئیس حزب وطن و تمل کارا ملااوغلو، رئیس حزب سعادت و دمیرتاش از حزب دموکراتیک خلق‌ آمادگی خود را برای ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده‌اند.

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز ۲۴ ژوئن به طور همزمان برگزار خواهد شد.

تفاوتی که انتخابات پارلمانی ترکیه این بار با دوره‌های پیشین دارد این است که گروه‌های سیاسی و احزاب می‌توانند ائتلاف تشکیل دهند. اگر این ائتلاف‌ها ۱۰ درصد از آرا را به دست بیاورند می‌توانند به پارلمان راه یابند. در گذشته برای ورود به پارلمان هر یک از احزاب باید جداگانه ۱۰ درصد رای می‌آوردند.

در انتخابات ریاست جمهوری، نامزدی که موفق به کسب حداقل ۵۰ درصد به اضافه یک رأی از آرا شود، به عنوان رئیس جمهوری ترکیه انتخاب خواهد شد. در غیر این صورت دو نامزدی که بیشترین رای را آورده‌اند، به دور دوم انتخابات راه خواهند یافت.