خاصیت ادرارآور بودن دانه های کرفس به تحریک دفع ادرار و پاک نگه داشتن مثانه از باکتری های مضر کمک می کند. این خبر خوبی است، زیرا باکتری هایی که موجب بسیاری از عفونت های دستگاه ادراری می شوند در برابر درمان با آنتی بیوتیک مقاوم شده اند.

افرادی بسیاری بر این باورند که کرفس یک ماده غذایی «کالری منفی» محسوب می شود، به این معنی که بدن برای پردازش آن کالری بیشتری از محتوای کالری موجود در کرفس مصرف می کند. بر همین اساس، این ایده که مصرف کرفس به رژیم غذایی شما کالری اضافه نمی کند و کالری بیشتری نیز می سوزاند، شکل گرفته است.

از فواید سلامت جالب توجه کرفس

به گزارش یوپنا به نقل از “ایزی هلث آپشنز”، اما چند مورد اشتباه درباره این ایده وجود دارند. فعالیتی که برای جویدن و گوارش محتوای فیبر زیاد کرفس صورت می گیرد موجب کالری سوزی می شود، اما این میزان بیشتر از کالری موجود در کرفس نیست.

به گفته تیم گاروی رئیس دپارتمان علوم تغذیه در دانشگاه آلاباما، در واقع، هیچ ماده غذایی کالری منفی وجود ندارد.

از سوی دیگر، دیود گروتو متخصص تغذیه، کرفس را دروازه ای به سوی مصرف پنیر خامه ای یا کره بادام زمینی بیشتر معرفی می کند.

حقیقت در جایی بین این دو قرار دارد.

خوردن کرفس به تنهایی موجب کاهش وزن نمی شود، اما فواید سلامت چشمگیر دیگری را ارائه می کند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

کرفس به کاهش فشار خون و کلسترول کمک می کند

نتایج دو مطالعه که به تازگی انجام شده اند، نشان می دهند که عصاره دانه کرفس در کاهش فشار خون نقش دارد.

زمانی که موش ها به مدت هفت هفته با عصاره دانه کرفس تغذیه شدند، بهبود چشمگیر در سطح فشار خون نسبت به موش هایی که یک رژیم غذایی مشابه اما فاقد عصاره دانه کرفس داشتند را نشان دادند.

پژوهشگران بر این باورند که کرفس به کاهش فشار خون کمک می کند زیرا به عنوان یک شل کننده عضلات عمل می کند، به رگ های خونی اجازه انقباض و انبساط راحت‌تر را داده و جریان خون را بهبود می بخشد.

در پژوهشی دیگر مشخص شد ترکیبی به نام ۳nB که عامل رایحه خاص کرفس است به کاهش فشار خون کمک می کند. این ترکیب به عنوان یک ادرارآور عمل می کند و می تواند جایگزین قرص آب شود که بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا مصرف می کنند.

همچنین، این ترکیب به عنوان یک وازودیلاتور عمل می کند که به گشاد شدن و کسب آرامش رگ های خونی و در نتیجه جریان خون بهتر کمک می کند.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که مصرف ۳nB می تواند فشار خون را به میزان ۱۲ تا ۱۴ درصد و کلسترول را به میزان حدود هفت درصد در سوژه های حیوانی کاهش دهد.

این در شرایطی است که به گفته دکتر کنت شافر از کلینیک کلیولند، مصرف کرفس کامل می تواند بیشتر از عصاره دانه آن مفید باشد. کرفس کامل از نمک کمی برخوردار است و دارای مواد مغذی شناخته شده دیگری است که به تنظیم فشار خون کمک می کنند که از آن جمله می توان به فیبر، منیزیم و پتاسیم اشاره کرد. برای کسب بهترین نتیجه شما می توانید روزانه چهار ساقه کرفس – یک فنجان کرفس خرد شده – را مصرف کنید.

کرفس التهاب را کنترل می کند

کرفس حاوی مواد مغذی گیاهی فنولی است که از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سود می برند. از جمله این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کوئرستین که خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

اسید کافئیک و اسید کوماریک که افزون بر خواص ضد التهابی، ترکیباتی توانمند برای مقابله با سرطان محسوب می شوند.

لوتئولین که التهاب را کاهش می دهد، از مغز محافظت می کند و موجب مرگ ویروس ها می شود.

کرفس سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و با عفونت مبارزه می کند

یک فنجان کرفس خرد شده خام حاوی حدود پنج درصد از مقدار توصیه روزانه ویتامین C است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک می کند.

دانه های کرفس دیر زمانیست که به واسطه اثرات ضد باکتریایی خود استفاده می شوند. مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد که عصاره دانه کرفس توانایی چشمگیری در پاکسازی و کاهش رشد باکتری اچ پیلوری، باکتری که می تواند برای سال ها در معده زندگی کند و به سرطان معده منجر شود، داشته است.

کرفس می تواند به کنترل میگرن کمک کند

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن مزمن کسب آرامش پس از مصرف نوشیدنی کرفس را گزارش کرده اند. نوشیدنی کرفس می تواند سطوح مایع و فشار خون را کنترل کند که چرایی توانایی این ماده غذایی در تسکین سردردها و میگرن ها را توضیح می دهد.

کرفس از عفونت دستگاه ادراری پیشگیری می کند

خاصیت ادرارآور بودن دانه های کرفس به تحریک دفع ادرار و پاک نگه داشتن مثانه از باکتری های مضر کمک می کند. این خبر خوبی است، زیرا باکتری هایی که موجب بسیاری از عفونت های دستگاه ادراری می شوند در برابر درمان با آنتی بیوتیک مقاوم شده اند.

کرفس از سلامت کبد محافظت می کند

پژوهشگران دپارتمان علوم تغذیه و مواد غذایی در دانشگاه هلوان در مصر طی یک مطالعه موش ها را با کرفس تغذیه کردند. این موش ها کاهش رسوب چربی در کبد خود را تجربه کردند. همچنین، عملکرد آنزیمی کبد و سطوح چربی خون آنها نیز بهبود یافت.

چگونه کرفس را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم

کرفس خام بهترین گزینه است، زیرا مواد مغذی کرفس به واسطه پخت بیش از حد به راحتی از بین می روند. بخارپز یا سرخ کردن در تابه انتخاب های بهتری برای پخت کرفس هستند.

اگرچه رایج نیست، اما یک آلرژی به کرفس می تواند زندگی فرد را در معرض تهدید قرار دهد که شرایطی بسیار شبیه به آلرژی به بادام زمینی است. حتی کرفس پخته نیز در این مورد گزینه ای بی خطر محسوب نمی شود. در صورت ابتلا به هر گونه آلرژی غذایی پرهیز از مصرف کرفس احتمالا بهترین گزینه است.