جان بولتون: همپیمانان ما متوجه خواهند شد که به نفعشان است برجام را ادامه ندهند
جان بولتون: همپیمانان ما متوجه خواهند شد که به نفعشان است برجام را ادامه ندهند

مشاور امنیت ملی ترامپ گفت: ما به اعمال فشارهای خود برای خروج همپیمانان خود از برجام ادامه می دهیم و با این کار به آنها نشان خواهیم داد که به نفعشان است تا به جای ادامه برجام با ما همراه باشند.

مشاور امنیت ملی ترامپ گفت: ما به اعمال فشارهای خود برای خروج همپیمانان خود از برجام ادامه می دهیم و با این کار به آنها نشان خواهیم داد که به نفعشان است تا به جای ادامه برجام با ما همراه شند.

به گزارش یوپنا به نقل از گاردین، به دنبال خروج آمریکا از توافق بین المللی هسته ای، مقامات این کشور روز یکشنبه بار دیگر تأکید کردند: دونالد ترامپ طرحی برای اعمال تحریم بر شرکتهایی که فعالیت تجاری با ایران انجام می دهند را آماده کرده است.
یک مقام ارشد سیاست خارجی آمریکا هشدار داد: ایالات متحده به اعمال فشارهای خود برای خروج همپیمانانش از این توافق (برجام) ادامه می دهد، زیرا حمایت آنها، از ایران در برابر تحریمها پشتیبانی می کند و این تنها در ازای توقف برنامه هسته ای این کشور است.


جان بولتون؛ مشاور امنیت ملی ترامپ پیش بینی کرد: اروپائی ها متوجه خواهند شد که به نفعشان است که به جای ادامه توافق ۲۰۱۵، با ما همراه شوند (هرچند که بر اساس این توافق، شرکتهای اروپایی قراردادهای میلیاردی را با ایران منعقد کرده اند).
بولتون در پاسخ به پرسش سی ان ان درباره “احتمال تحریم شرکت‌های اروپایی که به فعالیت در ایران ادامه می‌دهند از سوی آمریکا”، گفت: «ممکن است. این بستگی به رفتار دیگر دولت‌ها دارد».
به دنبال خروج ترامپ از برجام، تحریمهای آمریکا مجدداً بر ایران اعمال شد و این تحریمها نه تنها انجام فعالیتهای تجاری شرکتهای آمریکایی را با این کشور متوقف می کند، بلکه در صورت تداوم فعالیتهای تجاری شرکتهای خارجی با ایران، آنها از دسترسی به سیستم مالی و بانکی آمریکا محروم خواهند شد.
مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت: اتفاقی که در زمان برجام افتاد این بود که ثروت اندوزی ایرانی‌ها، رفتار‌های مخرب آن‌ها را در منطقه تشدید کرد.
پمپئو روز یکشنبه به فاکس نیوز گفت: الزامات رژیم تحریمهایی که در حال حاضر وجود دارد بسیار شفاف و مشخص است.

تصمیم ترامپ مبنی بر پایبند نبودن به توافق هسته ای از سوی رهبران اروپایی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و آنها همچنان خود را به عنوان طرفهای دیگر متعهد به حمایت از برجام می دانند.
این هشدار آمریکا بیش از همه متوجه فرانسه ای است که شرکت بزرگ توتال آن، در سال گذشته قراردادی ۵ میلیارد دلاری را با ایران به منظور استخراج گاز طبیعی منعقد کرده و همچنین شرکت ایرباس که در چارچوب قراردادی چند میلیارد دلاری انتقال هواپیماهای جت خود را به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده بود.
شرکت خودرو سازی فولکس‌واگن آلمان نیز صادرات خودروهای خود را به این کشور از سر گرفته بود. ریچارد گرنل؛ سفیر جدید آمریکا در آلمان نیز در توئیتری نوشت: “شرکت‌های آلمانی باید هر چه سریع‌تر فعالیت‌های خود در ایران را کاهش دهند”.
برخی از رهبران اروپایی خواهان اتخاذ تدابیری به منظور بی اثر کردن تحریمهای آمریکا هستند. برونو لمایر؛ وزیر اقتصاد فرانسه هفته گذشته اظهار داشت: ما (کشورهای اروپایی) مجبور هستیم تا به منظور حفظ استقلال اقتصادی خود، با خودمان کار کنیم.
مقامات اتحادیه اروپا اظهار داشتند: آنها پیش از این در معرض اقدامات مشابهی در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون قرار گرفته بودند که با وجود اعمال تحریمهای آمریکا بر کشورهایی همچون کوبا در دهه ۹۰، شرکتهای اروپایی از این قاعده مستثنی شده بودند.
ترامپ در جریان اعلام خروج آمریکا از برجام؛ که آن را عمل به وعده انتخاباتی خود دانست، اظهار داشت: که هیچ امتیازی به شرکتهای اروپایی نخواهد داد.
ترامپ در بخشی از صحبتهای خود گفت: «ما بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال می کنیم و هر کشوری که به ایران برای دستیابی به سلاح اتمی کمک کند به شدت توسط ایالات متحده تحریم خواهد شد».


ترامپ با وجود اجماع عمومی مبنی بر پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام، توقف برنامه هسته ای و اجازه بازرسی های بین المللی، آن را توافقی باطل خواند.
بولتون روز یکشنبه به شبکه سی بی اس گفت: چرا سهامداران کسب و کارها خواهان رابطه تجاری با بانکدار مرکزی تروریسم بین‌المللی (ایران) هستند.
ایالات متحده آمریکا به شرکتهایی که دارای قرارداد با ایران هستند ۹۰ تا ۱۸۰ روز فرصت داد تا از قراردادهای خود با ایران دست بکشند و انجام هر قرارداد تجاری جدید با این کشور را ممنوع کرد.
محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه ایران به منظور دیدار با سایر اعضای ۱+۵ به چین سفر کرد و در جمع مقامات این کشور در پکن اظهار داشت: حسن روحانی؛ رئیس جمهور ایران اعلام کرده با وجود تصمیم ترامپ همچنان به تعهدات خود در قالب برجام ادامه می دهد.
روحانی در سخنانی اعلام کرد: در صورتی که ۵ کشور دیگر به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند باشند، ایران با وجود خروج آمریکا در این توافق باقی خواهد ماند.
روز یکشنبه ترزا می در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور ایران اظهار داشت: انگلستان و دیگر شرکای اروپایی تا زمانی که تهران به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند باشد، ما نیز در قبال آن متعهد خواهیم بود.
وزرای امور خارجه ایران، انگلستان، فرانسه و آلمان روز سه شنبه در بروکسل با یکدیگر دیدار و گفتگو خواهند کرد.

مترجم: میثم خاکپور