ترامپ و متحدانش تلاش زیادی را انجام داده اند تا با افشاگری درباره نقش مامور مخفی ارشد اف بی ای که گفته می شود در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا به ستاد انتخاباتی ترامپ نفوذ کرده است، تحقیقات مربوط به ادعای دخالت روسیه در این انتخابات را تضعیف کنند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا وزارت دادگستری آمریکا را تحت فشار قرار داده تا اسناد لازم را درباره تماس یک مامور مخفی پلیس فدرال آمریکا با مقام های کمپین انتخاباتی اش در سال ۲۰۱۶ در اختیار اعضای کنگره قرار دهد.

به گزارش یوپنا به نقل از روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز، ترامپ روز شنبه در توئیتی نوشت: اگر اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) در کمپین انتخابات به نفع طرف مقابل نفوذ کرده باشد این واقعا معامله بزرگی است. فقط با انتشار یا بازبینی اسنادی که کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا درخواست کرده است می توان به پاسخ قطعی رسید. به این موضوع پایان دهید.

ترامپ و متحدانش تلاش زیادی را انجام داده اند تا با افشاگری درباره نقش مامور مخفی ارشد اف بی ای که گفته می شود در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا به ستاد انتخاباتی ترامپ نفوذ کرده است، تحقیقات مربوط به ادعای دخالت روسیه در این انتخابات را تضعیف کنند.

چنین تلاش هایی روز پنچشنبه به اوج خود رسید و ترامپ مدعی شد که یک مامور اف بی ای در کمپین انتخاباتی سال ۲۰۱۶ اش نفوذ کرده است و پیش بینی کرد که این یک رسوایی به مراتب «بزرگتر از رسوایی واترگیت» خواهد بود.

توئیت ترامپ به ادعاهایی اشاره داشت که جمهوری خواهان و برخی از رسانه های محافظه کار آمریکایی درباره نقش اف بی آی در اجیر کردن مامور اف بی ای در ستاد انتخاباتی ترامپ به عنوان بخش از تحقیقات تبانی روسیه مطرح کردند.

این همچنین تازه ترین توئیت ترامپ در فشار بر وزارت دادگستری برای ارائه اسناد مربوط به تحقیقات روسیه به کنگره است.

قانونگذاران آمریکایی هفت ماه پیش هم خواستار ارائه اسناد مربوط به تحقیقات روسیه از سوی وزارت دادگستری آمریکا شده بودند که می تواند شامل جزییاتی درباره جاسوس اف بی آی باشد اما وزارت دادگستری از ارائه آنها خودداری کرده است.

این اختلافات همچنین ترامپ و «دوین نونز» رئیس جمهوری خواه کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا را در مقابل وزارت دادگستری و سازمان های امنیتی قرار می دهد که رهبران آنها هشدار داده اند افشای هویت منبع معتمد اف بی ای جان وی و همکارانش را در خطر می اندازد.

ترامپ اوایل ماه جاری وعده داد که وزارت دادگستری را برای ارائه اسناد مورد نظر به قانونگذاران تحت فشار قرار خواهد داد. وی در توئیتی سیستم حاکم در وزارت دادگستری را فاسد خواند و گفت: انها نمی خواهند اسناد را به کنگره بدهند. از چه چیزی می ترسند. این «عدالت» نابرابر برای چیست؟ گاهی چاره ای ندارم جز این که از اختیاراتم به عنوان رئیس جمهور استفاده کنم.

«رودی جولیانی» وکیل ترامپ روز جمعه به شبکه خبری سی ان ان گفت که نمی تواند با اطمینان بگوید که اف بی آی ماموری را در ستاد انتخاباتی ترامپ گماشته است اما پیشتر مسائلی درباره شنود مطرح بوده است.

برخی روزنامه های آمریکایی نخست موضوع نفوذ مخبر اف بی آی در ستاد انتخاباتی ترامپ را مطرح اما به دلایل امنیتی از افشای هویت وی خودداری کردند.

متحدان ترامپ بر این باورند که افشای هویت این منبع و جزییات مربوطه درباره نقش وی در کمک به اف بی آی، می تواند تحقیقات روسیه را به چالش کشیده و اخراج «رابرت مولر» رئیس پرونده تحقیقات ادعایی مسکو در انتخابات سال ۲۰۱۶ و ناظر این تحقیقات «رود روزنشتاین» معاون دادستان را توجیه کند.

به گزارش ایرنا، ترامپ پیشتر نیز وزارت دادگستری را برای ارائه مدارکی دال بر شنود از برج ترامپ در دولت «باراک اوباما» تحت فشار قرار داده بود.
وزارت دادگستری زیر بار این فشار نرفت و اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر استراق سمع دولت اوباما از برج ترامپ ندارد.