عدم مصرف الکل یکی از چشمگیرترین اقداماتی است که می توانید در راستای کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام دهید زیرا نوشیدن الکل با افزایش خطر ابتلا به شش نوع سرطان مختلف پیوند خورده است.

بنابر گزارش جدید بنیاد جهانی پژوهش سرطان (WCRF)، حفظ وزن سالم و ایجاد برخی تغییرات هوشمندانه در سبک زندگی مانند محدود کردن مصرف گوشت فرآوری شده و ترک سیگار می تواند خطر ابتلا به سرطان را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

10 گام برای کاهش 40 درصدی خطر سرطان

به گزارش یوپنا به نقل از “هلث”، بنیاد جهانی پژوهش سرطان توصیه های خود برای پیشگیری از سرطان را هر ۱۰ سال یک بار بروزرسانی می کند. دستورالعمل جدید بر اساس بررسی داده های ۵۱ میلیون نفر، از جمله ۳٫۵ میلیون مورد مبتلا به سرطان، شکل گرفته است.

یافته های این بررسی جدید عمدتا همسو با تجزیه و تحلیل های پیشین در سال های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۷ است، اما تصویری روشن‌تر و بروزتر از این که کدام عوامل سبک زندگی بر ابتلا به سرطان اثرگذار هستند، ارائه می کند. همچنین، ۱۰ روش که مردم می توانند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مد نظر قرار دهند، ارائه شده است.

به گفته دکتر الیسا بندرا، یکی از اعضای هیئتی که گزارش جدید را تهیه کرده اند، در حال حاضر از هر شش مرگ در جهان، حدودا یک مورد به واسطه سرطان رخ می دهد و انتظار می رود تعداد موارد مرگ ناشی از سرطان تا سال ۲۰۳۵ به میزان ۵۸ درصد افزایش یابد زیرا کشورهای بیشتری سبک زندگی غربی را انتخاب می کنند.

در شرایطی که گزارش پیشین بنیاد جهانی پژوهش سرطان اضافه وزن یا چاقی را با هفت نوع سرطان مرتبط دانسته بود، گزارش جدید این تعداد را به ۱۲ افزایش داده است که شامل کبد، تخمدان، پروستات پیشرفته، معده، دهان و گلو، کلورکتال، سرطان پستان پس از یائسگی، کیسه صفرا، کلیه، مری، لوزالمعده، و رحم می شوند. بنیاد جهانی پژوهش سرطان تنها گروهی نیست که بین چاقی و سرطان ارتباط برقرار کرده است. در سال ۲۰۱۶، گزارشی از آژانس بین المللی پژوهش درباره سرطان (IARC) نیز وزن اضافه را با ۱۳ نوع سرطان پیوند داده بود.

بنیاد جهانی پژوهش سرطان برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ۱۰ اقدام زیر را توصیه کرده است:

– حفظ وزن سالم

– پیاده روی بیشتر و نشستن کمتر

– مصرف هرچه بیشتر غلات کامل، سبزیجات، میوه ها، و لوبیاها

– پرهیز از غذاهای پر کالری

– محدود کردن مصرف گوشت های قرمز و فرآوری شده

– محدود کردن مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر

– عدم مصرف الکل

– عدم اتکا به مکمل ها برای محافظت در برابر سرطان

– تغذیه نوزاد با شیر مادر برای شش ماه

– تداوم پیروی از توصیه های آژانس پس از تشخیص سرطان

برخی از این توصیه ها، مانند پرهیز از نوشیدنی های شیرین شده با شکر از آنجایی که به پیشگری از افزایش وزن کمک می کنند به محافظت در برابر سرطان کمک خواهند کرد. موارد دیگر مانند فعالیت جسمانی نشان داده اند که به خودی خود و مستقل از کنترل وزن نیز دارای اثر محافظتی هستند.

عدم مصرف الکل یکی از چشمگیرترین اقداماتی است که می توانید در راستای کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام دهید زیرا نوشیدن الکل با افزایش خطر ابتلا به شش نوع سرطان مختلف پیوند خورده است. به عنوان مثال، طی سال های اخیر مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که حتی مصرف کم تا متعادل الکل نیز افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان را نشان داده است.

کاهش مصرف گوشت های قرمز و فرآوری شده نیز اقدام مهم دیگری است که افراد می توانند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مد نظر قرار دهند. پژوهشگران محدود کردن مصرف گوشت گاو و گوسفند به سه بار در هفته را توصیه کرده اند. همچنین، آنها مصرف اندک گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس را به واسطه محتوای زیاد چربی و نمک و همچنین نقش آنها در ابتلا به سرطان روده توصیه کرده اند.

گزارش جدید بنیاد جهانی پژوهش سرطان استفاده از ویتامین ها و مکمل ها برای پیشگیری از سرطان را توصیه نمی کند. به گفته دکتر بندرا، برخی مکمل ها به عنوان نمونه هایی پیش گیر از سرطان تبلیغ می شوند، اما هیچ شواهدی درباره این که آنها آیا واقعا موثر هستند، وجود ندارد.

حتی در برخی موارد مکمل ها می توانند برای افرادی که ابتلا به سرطان در آنها تشخیص داده شده است، مضر نیز باشند. آنها محصولی را مصرف می کنند که فکر می کنند به آنها کمک می کند، اما در واقع می تواند روند درمان را مختل کند.

به گفته دکتر بندرا، در صورت پیروی از دستورالعمل جدید، برآورد می شود که خطر ابتلا به سرطان تا حدود ۴۰ درصد کاهش یابد. البته این به معنای آن نیست که همه چیز در پیروی دقیق از این دستورالعمل خلاصه می شود.

حتی انجام اقداماتی محدود و اندک بهتر از این است که هیچ کاری انجام ندهید. به ویژه درباره فعالیت جسمانی گاهی اوقات ممکن است از زمان کافی در طول روز برای ورزش برخوردار نباشید. اگر نمی توانید یک ساعت در روز ورزش کنید، حتی فعالیت جسمانی در دو بازه ۱۰ دقیقه ای نیز می تواند مفید باشد.

به گفته دکتر بندرا، ما قصد داریم به جای آن که بر یک ماده مغذی یا یک غذا متمرکز شویم، مجموعه ای کلی نگر از عوامل سبک زندگی ارائه کنیم. به طور کلی، الگوهای سالم رژیم غذایی و فعالیت جسمانی در کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک شایانی خواهند کرد.