وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سامانه شهریه مدارس به گونه‌ای طراحی و آماده شده است که مدارس به هیچ عنوان امکان اخذ شهریه بالاتر را از اولیاء نخواهند داشت گفت: اگر شهریه‌ای که اخذ می شود با شهریه مصوب مغایر باشد پیامکی برای اولیاء ارسال می‌شود که می‌توانند بر اساس آن اعتراض کنند.

به گزارش یوپنا به نقل از ایسنا، سید محمد بطحائی در حاشیه همایش مسؤولین امور تحصیلی اتباع خارجی در ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد با اشاره به ایجاد تغییراتی در روند نظارت‌ها بر مدارس غیردولتی گفت: امروز اولین گردهمایی ناظران مقیم برگزار شد. هرچند مدیران مدارس به عنوان نمایندگان ما اصلی ترین وظیفه نظارت را بر عهده دارند، باید بر مواردی چون بکارگیری نیروی انسانی و شهریه نظارت داشته باشند.

وی افزود: در همین راستا سامانه هایی تعریف کردیم که تا جای ممکن سلایق شخصی کمترین دخالت را در نظارت داشته باشد.البته اختلالاتی در کار سامانه وجود داشت که ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده برطرف می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سامانه شهریه مدارس به گونه‌ای طراحی و آماده شده است که مدارس به هیچ عنوان امکان اخذ شهریه بالاتر را از اولیاء نخواهند داشت گفت: اگر شهریه‌ای که اخذ می شود با شهریه مصوب مغایر باشد پیامکی برای اولیاء ارسال می‌شود که می‌توانند بر اساس آن اعتراض کنند.

بطحائی افزود: ضمنا منتظر شکایت اولیاء نمی‌مانیم و خود ما هم رسیدگی می‌کنیم زیرا اولیا وقتی با چنین مغایرت‌هایی مواجه می‌شوند به علت نگرانی از بداخلاقی با فرزندشان در مدرسه ممکن است شکایت خود را منعکس نکنند؛ اگر مغایرت وجود داشته باشد ادارات ما وارد عمل می‌شوند.

وی درباره اقدامات آموزش و پرورش برای استفاده از کالای ایرانی گفت: موارد مصرفی در آموزش و پرورش بویژه در لوازم التحریر کم نیست. متاسفانه شرکت‌های داخلی نتوانستند تنوعی در تولیدات خود ایجاد کنند. کار گروهی در این زمینه تشکیل دادیم و در آینده نزدیک نمایشگاهی خواهیم داشت که اقلام ایرانی با محوریت لوازم التحریر تشکیل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تاکید ما معرفی کالای ایرانی است گفت: نمادهایی که در برخی اقلام مصرفی وارد می‌شود در انیمیشن‌های خارجی هست و خشونت و رفتارهای ضد تربیتی را ترویج می‌کند. هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه‌ها حرکت در راستای شعار سال جاری است. در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی الگوهای خوبی داریم که یکی از خاستگاه‌های آن لوازم التحریر است. امید است تا قبل از مهرماه با تلاش صورت گرفته سهم استفاده از کالای ایرانی را افزایش دهیم.

بطحائی درباره استفاده از روپوش و یونیفرم هماهنگ دانش آموزان در مدارس نیز گفت: روپوش مدارس عموما کالای داخلی هستند و مشکلی در این زمینه نداریم. اما یکی ازگلایه‌های اولیا بویژه در مناطق کمتر برخوردار این است که سختگیری مدارس برای تهیه روپوش فشار مالی وارد می‌کند.

وی افزود: در دستورالعملی که تا یک ماه آینده صادر می‌شود و در آن تاکید می‌کنیم تا جایی که می‌شود این سخت گیریها برای تهیه اقلام مصرفی و روپوش طوری نباشد که باعث دل آزردگی خانواده‌ها شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره محدودیت‌های ثبت نام به ویژه محل جغرافیایی و محدوده سکونت گفت: امیدواریم روزی به نقطه‌ای در نظام آموزش و پرورش برسیم که ولی دانش آموز مدرسه را انتخاب کند نه آنکه به دلیل محدودیتهای فراوان اولیاء ملزم شوند فقط در یک محدوده خاص ثبت نام کنند.

وی تاکید کرد: البته این وضعیت خوبی نیست، اما در کوتاه مدت چه می‌شود کرد بویژه زمانی که ظرفیت یک مدرسه محدود و متقاضی آن بالاست باید از روش هایی چون اعمال محدوده جغرافیایی استفاده کنیم و فعلا چاره‌ای به جز این نداریم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اصرار اولیاء برای مدارس خاص به دلیل کیفیت بالاست و در تلاشیم به سمتی برویم که برابری‌های کیفیتی ایجاد کنیم. البته در فرصت مناسبی در شهریور گزارشی به مردم پیرو تلاش‌هایی که برای برابری در کیفیت انجام می‌دهیم ارائه خواهیم کرد.

به گفته بطحائی، در برخی مناطق تراکم کلاسی بالاست و شهر تهران بعد از سیستان و بلوچستان از مناطق مشکل دار به لحاظ فضای آموزشی ست.