وزير بهداشت با بیان اینکه تعداد زياد تلفات جاده اي، شايد به دليل اين است كه براي جان انسان ها ارزشي قائل نيستيم، گفت: قوه قدرتمندی كه بايد از ساخت برخي خودروها جلوگيري كند، در كشور وجود ندارد.
وزير بهداشت با بیان اینکه تعداد زياد تلفات جاده اي، شايد به دليل اين است كه براي جان انسان ها ارزشي قائل نيستيم، گفت: قوه قدرتمندی كه بايد از ساخت برخي خودروها جلوگيري كند، در كشور وجود ندارد.
به گزارش یوپنا به نقل از وبدا، دکتر سیدحسن هاشمی در آيين افتتاحيه دومين جشنواره کشوری پيشگيري از سوانح و حوادث با بیان اینکه برگزاري اين همايش قبل از آغاز شهريورماه و افزايش سفرهاي تابستانه، با هوشمندي خاصي بوده، چراكه طبق آمار سالهاي گذشته، بيشترين تلفات جاده اي در شهريورماه رخ داده است، خاطرنشان کرد: در شهريورماه سال گذشته، به طور متوسط روزانه ٦٦ نفر و در برخي ايام، ٨١ نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست دادند كه اين تعداد بيش از تعداد جان باختگان هواپيماي تهران – ياسوج است.
دکتر هاشمی با اشاره به اینکه تعداد زياد تلفات جاده اي، شايد به دليل اين است كه براي جان انسان ها ارزشي قائل نيستيم، اظهار داشت: از يك طرف عده اي جان شيرين خود را فداي دين كرده و مظهر ايثار و شهادت هستند که ارزش است و از طرفي نيز بيشترين تلفات جوامع بشري ناشی از خشونت های طراحی شده دشمنان در كشورهاي اسلامي رخ مي دهد و عده ای نیز در بی مسئولیتی مسئولین امر و کم توجه ای مردم در حوادث جان خود را از دست می دهند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: صنعت خودروسازي به مردم ظلم مي كند، اما از آنجاكه جان انسان ها كمتر ارزش دارد، گوش شنواي كمتري هم وجود دارد، در مجلس شوراي اسلامي و دولت نيز دراين رابطه زياد صحبت شده، اما قوه قدرتمندی كه بايد از ساخت برخي خودروها جلوگيري كند، متاسفانه در كشور وجود ندارد، كاش به اندازه اي كه در فضاي مجازي در موضوعات سیاسی فعال هستيم و توان زيادي را صرف تبادل اطلاعات مي كنيم، براي جان يكديگر نيز وقت بيشتري مي گذاشتيم تا در حوزه پيشگيري از سوانح نيز موثر تر نقش آفرینی می کردیم.
هر سال در دنيا يك ميليون و ٢٥٠ هزار نَفَر در اثر تصادفات و سوانح جاده اي فوت مي كنند
دکتر هاشمی با بیان اینکه هر سال در دنيا يك ميليون و ٢٥٠ هزار نَفَر در اثر تصادفات و سوانح جاده اي فوت مي كنند، یعنی هر ساعت ۱۴۲ نفر به این علت جان خود را از دست می دهند، یادآور شد: هرسال ٢٠ تا ٥٠ ميليون نفر در دنیا دچار مصدوميت مي شوند كه برخي از آنها مادام العمر دچار فلج و ازكار افتادگي مي شوند.
وزیر بهداشت با اشاره به رده سنی افرادی که در جاده های کشور تصادف می کنند، افزود: بیشترین گروه سنی که در جاده های کشور دچار سانحه می شوند، بین ۱۵ تا ۳۰ سال دارند، یعنی افرادی که در سن مولد قرار داشته و می توانند برای جامعه کارآیی زیادی داشته باشند.
دکتر هاشمی بیان کرد: اگر در سال ۲۰۰۴، حوادث ترافیکی نهمین علت مرگ بود، در سال ۲۰۳۰، پنجمین علت مرگ خواهد بود یعنی مردم جهان از پیشرفت تکنولوژی که برای آسایش آنها فراهم می شود، آسیب بیشتری می بینند، متاسفانه ایران در بین کشورهای منطقه رتبه دوم و در بین کشورهای جهان، بعداز کشورهایی که اکثرا آفریقایی هستند، رتبه هشتم را در میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات ترافیکی دارد.
فوت ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر در جاده ها در سال ۹۶
وزیر بهداشت گفت: در سال ۹۶، تعداد ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر را در جاده ها از دست داده ایم، اما آمار مصدومین جاده ای، ۲۱ برابر میزان فوتی ها است و این در شرایطی است که آمار تلفات کمتر از میزان واقعی اعلام می شود، یعنی روزانه ۴۴ نفر فوت می کنند که معادل فوت ۲ نفر در هر ساعت است، این میزان در شهریورماه به یک نفر در یک ربع ساعت افزایش می یابد.
دکتر هاشمی با بیان اینکه اقدامات زیادی در راستای کاهش تصادفات جاده ای انجام شده و جای تشکر دارد، ادامه داد: کمپینی که به عنوان کمپین “شصت – سی” معرفی می شود نیز به نوعی به یکی از آسیب شناسی های پلیس راهور، پزشکی قانونی و وزارت بهداشت توجه دارد، چراکه ۶۰ درصد آسیب ها و تصادفات جاده ای، در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می افتد و باید به مردم، راکبین، سرنشینان و رانندگان اتومبیل ها و موتورسیکلت ها هشدار دهیم تا این موضوع را رعایت کنند.
دکتر هاشمی گفت: امیدوارم روزی برسد تا در کشور خودروسازان منصفی وجود داشته باشند و خودروی استاندارد تولید کنند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه تا زمانی که فرهنگ صحیح ترافیکی در کشور نهادینه نشود، حادثه تکرار خواهد شد و نقاط حادثه خیز بازهم حادثه می آفریند و ما به هدف نخواهیم رسید، اینجاست که نقش رسانه ها و صدا و سیما پررنگ می شود، تصریح کرد: اغلب حوادث جاده ای در نقاط حادثه خیز جاده ها تکرار می شود و به نظر می رسد اراده ای وجود ندارد که این نقاط حادثه خیز یکبار برای همیشه اصلاح شود چه در زمانی که کشور پولدار بوده یا کم پول است.
نقش صدا و سیما در زمینه کاهش تصادفات ترافیکی بی بدیل است
دکتر هاشمی با اشاره به نقش موثر صدا و سیما در فرهنگسازی ترافیکی، گفت: نقش صدا و سیما در زمینه کاهش تصادفات ترافیکی بی بدیل است، البته قبل از آن نباید از نقش آموزش و پرورش و والدین غافل شد، چنانچه پدر و مادر و مدارس در این زمینه کوتاهی کنند، تلاش های ما نیز کمتر به هدف می رسد.
هنرمندان نیز در زمینه فرهنگسازی ترافیکی نقش خوبی می توانند داشته باشند
وزیر بهداشت با بیان اینکه در بخش آموزش از تکرار نباید خسته شد، اگر غیراز این بود، نماز یومیه برای ما خسته کننده بود، بنابراین تکرار بعضی از کارها، نه تنها خسته کننده نیست، بلکه سودآور و شیرین است، گفت: در عین حال، هنرمندان نیز در زمینه فرهنگسازی ترافیکی نقش خوبی می توانند داشته باشند، مثلا ساخت انیمیشن های پلیس راهور و صدا و سیما تاثیر بسیار خوبی داشته است.
دکتر هاشمی اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان در مورد سوانح و حوادث ترافیکی بی تقصیر هستیم و قربانی ندانم کاری های افرادی چون رانندگان، راکبان موتور سیکلت و افرادی که در خودرو سازی نقش دارند و عدم رعایت قانون، می شویم.
نوسازی ناوگان اورژانس به کمک دولت و مجلس
وزیر بهداشت با بیان اینکه خوشبختانه به کمک دولت و مجلس، ناوگان اورژانس را نوسازی کردیم و آمبولانس های هوایی و دریایی نیز راهاندازی شد، عنوان کرد: امیدوارم سازمان بیمه مرکزی که به جای پول به ما پس از یکسال اوراق می دهند روزی برسد که در این حوزه یک ریال نیز پرداخت نکند و هیچ کودکی مصدوم یا خانوادهای داغدار نشود.
دکتر هاشمی خطاب به مردم ایران گفت: مردم عزیز و شریف ایران، خود مراقب فرزندانشان باشند، این غصه بزرگی است که افراد ۱۵ تا ۲۹ سال که عزیزترین جوانان ما هستند به دلیل حوادث ترافیکی جان خود را از دست بدهند.
وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: امیدوارم با کمپینی که راه افتاده است ( کمپین ۶۰٫۳۰) شاهد کاهش حوادث ترافیکی در ۳۰ کیلومتری شهرها باشیم و در سال آینده گزارش عملیاتی خوبی ارائه داده شود.