دکتر مجتبی شریعتی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اختصاص ۱۴۰ میلیارد تومان به دانشگاههای نقشآفرین در حوزه مهارتافزایی و امکان تحصیل همزمان در ۲ رشته برای دانشجویان استعداد درخشان خبر داد.
به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر شریعتی نیاسر در نشست خبری که صبح امروز با محوریت تبیین برنامهها و اقدامات آتی حوزه آموزشی در ساختمان مرکزی وزارت متبوع برگزار شد، گفت: زمان آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دوسال پیش طی بخشنامهای در اختیار دانشگاهها قرار گرفت و متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی، دانشگاهها در این خصوص تصمیم میگیرند.
وی افزود: آئیننامه یکپارچه آموزشی نیز به دانشگاهها ابلاغ شده که در قالب آن برخی اختیارات به آنها واگذار شده بخصوص دانشگاههای سطح یک و دو و دانشگاهها موظف شدند، شیوهنامه تفویض اختیار را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه دهند.
معاون آموزشی وزارت علوم، با بیان اینکه سال تحصیلی جدید «سال مهارتافزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری» نامگذاری شده است تصریح کرد: در این خصوص طرحی به دانشگاهها ابلاغ شد که در این طرح بر ضرورت توجه به دروس عملی و کاربردی در دوره کارشناسی، تقویت و تعریف دروس اختیاری برای دانشجویان و توجه به مهارتهای عمومی تأکید شده است.
وی درخصوص بحث مهارت عمومی خاطرنشان کرد: دانشگاهها میتوانند دورههایی برگزار کنند که در قالب این دورهها با برگزاری کارگاههای متعدد، توانمندی دانشجویان در حوزههای کارآفرینی و مهارتهای زندگی افزایش یابد؛ تعدادی از دانشگاهها مانند دانشگاه تهران، صنعتی اصفهان، علامه طباطبایی، صنعتی خاتم الانبیا (ص) بهبهان و صنعتی شریف حرکتهای خودجوشی در راستای ارتقای سطح مهارت دانشجویان انجام دادهاند.
دکتر شریعتی نیاسر بیان کرد: در راستای حمایت از این طرح در سال جدید دو برنامه را در دست اقدام داریم؛ یکی آنکه به دانشگاهها توصیه شده با تصویب هیئت امنا ۲ درصد از درآمد اختصاصی خود را به طرح مهارتافزایی دانشجویان کارشناسی اختصاص دهند و همچنین با موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور در سال آینده ۱۴۰ میلیارد تومان برای کمک به دانشگاههای نقشآفرین در حوزه مهارتافزایی تخصیص داده خواهد شد.
وی ظرفیت پذیرش دانشگاهها در مقطع دکترا را ۱۱ هزار و ۶۰ نفر، در مقطع کارشناسی ارشد ۱۸۹ هزار نفر، در مقطع کارشناسی ۴۱۴ هزار نفر و در مقطع کاردانی به کارشناسی ۶۰ هزار و ۳۵۰ نفر اعلام کرد و افزود: در سال ۱۳۹۷ در حوزه فنی و حرفهای نیز ۳۶ هزار نفر ظرفیت پذیرش وجود دارد.
معاون آموزشی وزیر علوم عنوان کرد: مهلت ثبت نام دانشجویان در مراکز غیردولتی و مؤسسات غیرانتفاعی از فردا برای مدت یک ماه تمدید خواهد شد.
وی افزود: از مجموعه ۶ هزار و ۹۱۹ رشته محل که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شده بود بیش از ۹۶ درصد رشته محلها در بررسیهای دفتر گسترش آموزش عالی تأیید و به سازمان سنجش آموزش کشور منعکس شد و بر اساس آن داوطلبان میتوانند انتخاب رشته کنند.
دکتر شریعتی نیاسر گفت: در کنکور سراسری امسال تفاوتی که با سایر سالها شاهد بودیم آن است که در سالهای گذشته داوطلبان گروه علوم تجربی مجاز به انتخاب رشته در این گروه بودند ولی امسال این دسته از داوطلبان برای نخستین بار در تاریخ آموزش عالی کشور میتوانستند به رشتههای گروه ریاضی و علوم ریاضی نیز ورود یابند؛ به عبارتی هم مشکل عدم توازن در توزیع کاهش یافت و هم شانس قبولی داوطلبان گروه علوم تجربی برای ورود به دانشگاهها در سایر رشتهها فراهم شد.
وی با بیان اینکه شرایط به گونهای است که از جذب بیشتر دانشجویانی که در رده استعدادهای درخشان هستند استقبال میکنیم خاطرنشان کرد: دانشگاههای سطح یک و دو میتوانند تا سقف ۴۰ درصد، دانشگاههای سطح سه تا سقف ۳۰ درصد و سایر مؤسسات و مراکز نیز تا سقف ۲۰ درصد از ظرفیت خود را به پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد اختصاص دهند.
معاون آموزشی وزیر علوم به مصوبه تنظیم شده در جلسه شورای هدایت استعداد درخشان اشاره کرد و گفت: در این مصوبه علاوه بر امتیازاتی که از قبل وجود داشته است، تحصیل همزمان برای دانشجویان رده استعداد درخشان تا حداکثر ۲ ترم پس از قبولی در مقطع بالاتر نیز امکان پذیر شده است؛ همچنین دانشجویان دارای مدالهای نقره و برنز نیز میتوانند از این امتیاز برخوردار شده و تحصیل همزمان در ۲ رشته داشته باشند.
وی افزود: تحصیل همزمان برای کلیه زیرنظامها مجاز اعلام شده است؛ به عبارتی تمام زیر نظامها میتوانند از این امتیاز برای جذب استعدادهای درخشان مشروط بر اینکه شرایط درخشان بودن را دارا باشند در مؤسسه و مرکز خود استفاده کنند.
دکتر شریعتی نیاسر اظهار داشت: با توجه به رشد کمی غیرمنتظره در سالهای گذشته، امسال به طور جدی نظارت و اعمال قانون مدنظر قرار گرفته و دانشگاهها باید به شاخصهای کیفی و قانونمداری که به ارتقای کیفی میانجامد توجه کنند. در این راستا سقف ظرفیت کلاسهای مقطع کارشناسی ۶۰ نفر، کارشناسی ارشد ۲۰ نفر و دکترا ۵ تا ۷ نفر در نظر گرفته شده است؛ اگر دانشگاهی اعم از دولتی و غیردولتی از این قاعده عدول کند خلاف مقررات است.
وی درمورد مؤسسات آموزش عالی غیردولتی، گفت: از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۳۰ مؤسسه لغو مجوز و یا منحل شدهاند و ۱۶ مؤسسه نیز ظرفیتشان به صفر رسیده است؛ البته در سال گذشته تعدادی از مؤسسات غیرانتفاعی نیز به دلیل ارتقای سطح آموزشی به دانشگاه ارتقا یافتهاند.
معاون آموزشی وزیر علوم درخصوص مدارک تحصیلی زیرنظامهای مختلف عنوان کرد: مدارک کلیه دانش آموختگان همه زیرنظامهای کشور که با مجوز دستگاه آموزش عالی فعالیت دارند معتبر و از اعتبار یکسانی برخوردار است.
وی افزود: از ۲ سال پیش نظام رتبهبندی ملی را مطرح کردهایم و در این نظام مؤسسات متناسب با مقیاس عملکردی به چند سطح تقسیمبندی شدهاند و این سطحبندی به معنای درجهبندی نیست بلکه به معنای هم قیاس کردن مراکز است.
دکتر شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: به دانشگاهها این اجازه داده شده تا با دانشگاههای معتبر دنیا دورههای مشترک تعریف کنند تا هم تعامل بهتری صورت گیرد و همچنین سبب ارتقای توان دانشگاهها در سطح بینالمللی شود.
وی با اشاره به سیاستهای ظالمانه و استکباری دولت آمریکا و برخی کشورها و فشارهایی که به صورت طبیعی به دانشجویان مقیم خارج وارد شده است افزود: پذیرای تمامی دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور هستیم البته با این شرط که یا آنان در دانشگاههای معتبر مشغول به تحصیل باشند یا حداقل یک ترم ثبت نام کرده باشند؛ این مصوبه تا پایان سال ۱۳۹۷ ساری و جاری است.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: دانشجویان خارجی که در ایران درس میخوانند با توجه به بالا رفتن نرخ ارز و فشارهای اقتصادی این امکان برایشان فراهم شده که شهریه پرداختی آنان با ارز دولتی و معادل ریالی محاسبه شود.
وی با بیان اینکه پروژه ارتقای دانشگاهها به تراز بینالمللی با قدرت به پیش میرود تصریح کرد: با توجه به ارزیابی دانشگاهها و امتیازاتی که میگیرند اعتبار به آنان اختصاص داده میشود و پیشنهاد شده که دانشگاهها بین ۳ الی ۵ درصد درآمدهای اختصاصی خود را به این پروژهها اختصاص دهند.
دکتر شریعتی نیاسر درخصوص ساماندهی مؤسسات عنوان کرد: این ساماندهی مصوبه طرح آمایش آموزش عالی است و به زودی برنامه ساماندهی مؤسسات را اعلام خواهیم کرد.
وی افزود: مؤسسات دولتی و بعضاً غیردولتی که از استاندارد قدری فاصله دارند در پرتو این ساماندهی یا باید در دانشگاههای بزرگتر ادغام شوند یا با هم تجمیع شده و دانشگاهبزرگتر شکل دهند و یا تحت حمایت یک دانشگاه معین به فعالیت خود ادامه دهند.
معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص ساماندهی دورههای تحصیلی خاطرنشان کرد: امیدواریم از سال تحصیلی آینده دورههای جدید با معیارهای جدید در دانشگاهها راهاندازی شوند و دورههای تحصیلات تکمیلی عمدتاً توسط مراکزی ارائه شود که شاخصها و استانداردهای مصوب را داشته باشند.
وی درخصوص حذف کنکور در سال آینده گفت: حذف کنکور به طور کامل به زودی امکانپذیر نیست اما طرحهایی برای کاهش بار روحی و روانی خانوادهها در نظر گرفتهایم. برنامه داریم طرح حذف مرحلهای کنکور را برای داوطلبانی که به طور طبیعی بدون شرکت در کنکور در رشته محلهای مختلف پذیرفته میشوند برداشته شود؛ پیشبینی اینجانب آن است از سال آینده فاز اول آن اجرایی شود.
دکتر شریعتی نیاسر افزود: امروز شاهد آن هستیم که بیش از ۸۵ درصد داوطلبان ورود به دانشگاهها میتوانند با تکیه بر سوابق تحصیلی خود بدون حضور در جلسه کنکور به دانشگاه راه یابند اما به دلیل عدم امیدواری به آینده خود در کنکور شرکت میکنند به این جهت که رشتههای پرمتقاضی را هم تجربه کنند.
وی اظهار امیدواری کرد در فاز اول این دسته از داوطلبانی که مایلند مستقیماً و تضمینی در دانشگاهها پذیرفته شوند نیازی به شرکت در کنکور نداشته باشند.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: مؤسسات وابسته به دستگاههای اجرایی مطابق مصوبه شورای عالی اداری، از پذیرش دانشجو به صورت مستقل منع شدند که دانشگاههای غیردولتی وابسته به حوزه علمیه و نهادهای عمومی و دانشگاههای علوم نظامی از این قاعده مستثنی هستند.
دکتر شریعتی نیاسر به اعضای هیئت علمی دانشگاههای سراسر کشور، توصیه کرد علاوه بر آموزش علوم به نقش تربیتی و اخلاقی نیز اهمیت ویژهای داشته باشند و تلاش کنند جوانان علاوه بر آموزشهای تخصصی پس از فارغالتحصیلی بتوانند در جامعه با امیدواری پیش روند.
وی بر توجه به نشاط و برنامههای شاد هنری در دانشگاهها تأکید کرد و گفت: باید از هر حرکت و سیاستی که منجر به افسردگی و ناامیدی در نسل جوان میشود پرهیز کنند.
معاون آموزشی وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: کلیه مراکز غیردولتی باید رویکرد خود را از درآمدزایی از محل شهریه به درآمدزایی از فعالیتهای پژوهشی، تحقیقاتی، فرهنگی و علمی تغییر دهند.