در پی افزایش شدید قیمت ارز طی ماه های اخیر، صادرات بسیاری از مواد رونق گرفته است و همین امر باعث بروز کمبود هایی برای تامین نیازهای داخل کشور شده است. صنعت قطعات یدکی و تجهیزات جانبی خودرو نیز از این رویه مستثنی نیست و برای مثال جهش صادرات سرب تولیدی در کشور که با تغییر نرخ ارز همراه بود سبب شده است تا صنعت باترى با مشکل تامین مواد اولیه روبرو شود.
به گزارش یوپنا به نقل از دیجیاتو؛ معاون اتحادیه باتری سازان کشور به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری ها به ارائه توضیحاتی در خصوص بازار وخیم باتری خودرو در کشور پرداخت. تقی علی اکبری در این رابطه می گوید: بازار باتری نیز مانند بازار سایر کالاها وضعیت وخیمی را پشت سر می گذراند. خام فروشی سرب به عنوان ماده اولیه اصلی تولید باتری و صادرات آن، منجر به کمبود مواد اولیه مورد نیاز در بازار شده و افزایش قیمت این محصول را به دنبال داشته است.
وی توضیح داد:
یکی از مهم ترین مشکلات این حوزه صادرات سرب است و مشکلات به خودی خود تصدیق می کنند که صادرات بی مورد سرب در شرایطی که در داخل کشور کمبود وجود دارد باید متوقف شود. صادرات و کمبود سرب موجب شده قیمت باتری فرسوده و کار کرده به ازای هر آمپر چهار هزار و پانصد تومان شود. ضمن آنکه باتری سازان علاوه بر کمبود سرب با کمبود کاغذ مصرفی برای استفاده در داخل باتری نیز مواجه بوده و به دلیل کمبود مواد اولیه میزان تولید کاهش یافته است.
سال گذشته ۲٫۵ میلیون دستگاه باتری خودرو به افغانستان، عراق، امارات و بازارهای آفریقا صادر شد که بیش از ۳۰ میلیون دلاری درآمد ارزی نصیب کشور کرده است.وی افزود: اخیرا با حضور وزیر دفاع دو خط تولید جدید در صبا شهر افتتاح شد اما همچنان می توان گفت که تولید پاسخگوی میزان نیاز کشور نیست.
وی گفت: از گذشته یکی از مشکلات باتری سازان، ورود باتری قاچاق به کشور بوده که قبلا در شرایطی که حدود سه تا پنج میلیون باتری قاچاق وارد کشور می شد شخصا به هفت نهاد از جمله اتاق اصناف تهران، وزارت صمت، تعزیرات و … نامه نگاری کرده و خطر ورود باتری های قاچاق و همچنین آینده وخیم بازار باتری را ظرف سه سال پیش رو گوشزد نمودم اما توجهی نشد.
باتری پراید: ۶۰۰ هزار تومان
هر باتری خودرو به طور متوسط به ۱۲ کیلوگرم سرب نیاز دارد که با احتساب نیاز سالیانه کشور به ۱۲ میلیون باتری، به ۱۴۴ هزار تن سرب در سال نیاز است.
معاون اتحادیه باتری سازان در خصوص افزایش قیمت باتری اظهار داشت: قیمت باتری خودرو پراید از صد و ده هزار تومان به سیصد و نود هزار تومان رسیده، ضمن آنکه خریدار ناچار است باتری فرسوده را نیز تحویل دهد، بنابراین با احتساب چهار هزار تومان به ازای هر آمپر باتری فرسوده، مبلغی حدود دویست و چهل هزار تومان نیز بابت باتری فرسوده پرداخت شده و در مجموع برای یک باتری پراید حدود ششصد هزار تومان هزینه می شود.
در سال گذشته کارخانجات تولید باتری ایران همپای چینی ها در بازارهای منطقه رقابت کردند و حتی قدرت رقابتی ایران با تولیدکنندگان ترکیه که مشوق های مناسبی از دولت خود دریافت می کنند، حفظ شد. وی در خصوص واردات باتری گفت: در حال حاضر نزدیک به صد در صد باتری مصرفی کشور تولید داخل بوده و میزان واردات باتری بسیار اندک است، چرا که با دلار پانزده تا بیست هزار تومان واردات و فروش باتری خارجی بسیار دشوار شده و عده ای که با فراخوان اعطا ارز به قیمت ۴۲۰۰ تومان اقدام به واردات کردند در نهایت ناچار به پرداخت مابه التفاوت ارزی شدند.
وی افزود: اکثر باتری های وارداتی از کره به امارات و از آنجا به ایران منتقل می شود و باتری های کمتری از ترکیه که باتری های خوبی تولید می کند به کشور وارد می شود.
علی اکبری اظهار داشت: با توجه به گرانی باتری و تنوع اندک محصولات در بازار، قدرت انتخاب مردم بسیار محدود شده و شهروندان تنها در صدد رفع نیاز باتری مصرفی خودرو خود بوده و قدرت انتخاب اندکی دارند.
معاون اتحادیه باتری سازان کشور در خصوص وجود باتری تقلبی یا کارکرده در بازار نیز توضیح داد: نمی توان گفت باتری تقلبی در بازار وجود دارد اما باتری تاریخ گذشته به وفور در بازار یافت می شود، مثلا در حال حاضر که در سال ۲۰۱۸ به سر می بریم اقدام به عرضه و فروش باتری سال ۲۰۱۵ بدون گارانتی می شود و در این حالت مصرف کننده مدت کوتاهی پس از خرید، ناچار به تعویض مجدد باتری اتومبیل خود خواهد شد.
علی اکبری اظهار داشت: در حالی که فروشگاه های لوازم یدکی اقدام به فروش باتری خودرو می کنند، بسیاری از باتری سازان باتری برای فروش در اختیار نداشته و این یکی دیگر از مشکلات این حوزه است.
وی در پایان گفت: در حال حاضر باتری های ساخت ایران از کیفیت خوب و قابل قبولی برخوردار بوده اما میزان تولید داخل پاسخگوی نیاز فعلی کشور نیست، چرا که در حال حاضر یازده کارخانه تولید باتری در کشور وجود دارد که در مجموع کمتر از ده میلیون باتری توسط این کارخانه ها تولید می شود در حالیکه میزان مصرف و نیاز کشور بسیار بیشتر است.