عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مقرر شد به دلیل طولانی شدن موضوعات استیضاح وزیر علوم، تا دو هفته دیگر این موضوع در کمیسیون بررسی شود.
به گزارش یوپنا قاسم احمدی لاشکی درباره جمع بندی نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره ادامه بررسی طرح استیضاح منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دو هفته زمان داده شد که بندهای استیضاح به طور کامل بررسی شود.
وی افزود: به دلیل اینکه وقت جلسه به پایان رسید و هنوز یکی از بندهای مربوط به موضوع دلیل ناکارآمدی در حوزه عمرانی وزارت علوم مانده بود، قرار شد این موضوع تا دو هفته دیگر در کمیسیون آموزش ادامه پیدا کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، موضوع را بررسی می کند و اگر تا دو هفته بعد استیضاح کنندگان قانع شدند موضوع به صحن نمی رود و در غیر این صورت اگر نمایندگان استیضاح کننده قانع نشدند موضوع به صحن علنی و هیئت رئیسه ارائه می شود.
به گزارش مهر، ۱۰ محور مطرح در استیضاح منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شامل محورهای زیر است:
۱-عدم وجود برنامه و سیاستهای کلان پژوهشی و فناوری در چارچوب اسناد بالادستی و اقتصاد مقاومتی و عدم اجرای پژوهشهای کلان کشوری تحت نظارت شورای عتف
۲-عدم توجه به آموزشهای فنی و حرفهای و رشتههای مهارتی و عدم تعیین تکلیف حقالتدریسان فنی و حرفهای علیرغم تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه
۳-بیتوجهی به آموزش در دانشگاهها و عدم توسعه رشتههای میان رشتهای در دانشگاههای کشور و عدم بهروزرسانی رشتههای دانشگاهی
۴- نابسامانی در اجرای طرح آمایش سرزمین و اجرای سلیقهای و عملکرد نامناسب شورای گسترش آموزش عالی در دادن مجوز رشته به ویژه به مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و عدم رعایت استاندارد در جذب هیأت علمی برای موسسات غیرانتفاعی و گسترش مقطع تحصیلات تکمیلی بدون داشتن هیأت علمی
۵-ضعف شدید مدیریتی و نظارتی وزیر در ستاد وزارت علوم و انتصابات دانشگاههای کشور
۶-نداشتن برنامه مناسب برای ایفای نقش در اقتصاد مقاومتی، علیرغم در اختیار داشتن زبدهترین متخصصان کشور
۷-تضعیف شدید دانشگاه پیامنور به بهانه آمایش سرزمین و منطقهای نمودن دانشگاه برخلاف نظر نمایندگان مجلس و عدم تعیین تکلیف اعضای هیئت علمی دانشگاه پیامنور همانند دستیاران آموزشی، مشروط و پیمانی پس از گذشت ده سال و محدود کردن رشتههای تحصیلی تکمیلی آن دانشگاه
۸-عدم حمایت از دانشجویان دوره دکتری و مشکلات شدید معیشتی و عدم حمایت مالی پایان نامههای دکتری و عدم برخورد قاطع با موضوع مقاله، پایاننامه و مدرک فروشی
۹-محور قرار دادن مقاله ISI در ارتقاء اعضای هیئت علمی و تضعیف نقش پروژههای کاربردی و حل مسائل جامعه در ارتقای اعضای هیئت علمی و عدم برنامه مدون در رفع موانع ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه
۱۰- عدم پیگیری برای جذب اعتبارات عمرانی، تجهیزاتی و پرداخت معوقات و دیون دانشگاههای کشور