مرکز پژوهشهای مجلس با انتشار طرح گروهی از نمایندگان درباره سهمیهبندی بنزین، از پیشنهاد ایجاد سامانه بورس الکترونیک معاملات بنزین سهمیهبندی و اختصاص یک لیتر بنزین به هر ایرانی در روز خبر داد.
یکی از اهداف اجرای هدفمندی یارانه تحقق عدالت در توزیع یارانه بین مردم بوده و هست. اما اختصاص یارانه به بنزین و تعیین سهمیه بندی آن به شکل فعلی گرچه از یکسو با توجه به افزایش مصرف آن و قاچاق سوخت (به دلیل تفاوت قیمت داخل کشور ما با کشورهای مجاور) یک ضرورت غیر قابل اغماض است، اما نحوه اجرای فعلی آن هر چند در مدیریت مصرف و کاهش قاچاق موثر بود، اما در توزیع عادلانه آن موفق نبود چرا که اختصاص سهمیه بنزین یارانه ای به وسایل نقلیه اولا اقشار ضعیف که عموما فاقد خودرو هستند را از دریافت یارانه در عین استحقاق بیشتر محروم می کند و ثانیا خانواده های ثروتمند با داشتن خودروهای شخصی متعدد در عین حال شرایط دریافت یارانه را ندارند بیشترین یارانه را دیافت می کنند.
جهت رفع این نقیصه در اجرای طرح هدفمندی و تخصیص سهمیه به افراد (نه خوردوها) و صرف نظر از اینکه مالک ماشین باشند یا نه و امکان سهمیه خود در واقع عدالت و در توزیع شیر نیز تحقق می باید و بنابراین طرح مذکور جهت نیل به اهداف اجرای عدالت در طرح موصوف ارائه می شود.
ماده ۱: دولت موظف است دو ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون، سهمیه بندی بنزین را بر مبنای هر ایرانی روزانه یک لیتر اعمال کند.
تبصره – وزارت نفت موظف است سامانه بورس الکترونیک معاملات بنزین سهمیه بندی را ایجاد و امکان خرید و فروش بنزین مازاد بر نیاز شهروندان را فراهم کند. جایگاههای سوخت موظفند بنزین آزاد را بر مبنای قیمت این سامانه به فروش برسانند.
ماده ۲: اولویت استفاده از جایکاه های سی ان جی، پس از سهمیه بندی بنزین با خودروهای عمومی و وانت بار است. این خودروها خارج از نوبت از جایگاه ها استفاده خواهند کرد و وزارت نفت موظف است نوبت بندی جایگاه های سی ان جی را به صورت الکترونیک و با استفاده از نرم افزارهای تلفن همراه اعمال کند.
تبصره – دولت موظف است سازوکاری را برای ثبت نام از تاکسیهای اینترنتی فراهم کند تا آنها مشمول استفاده خارج از نوبت از جایگاه های سی ان جی شوند.
ماده ۳: قوانین مغایر با این قانون نسخ می گردد.