وزير بهداشت ميخواهد سنت جديدي در حياتيترين زيرمجموعه وزارت بهداشت پايهگذاري كند؛ جدا كردن رديف بودجه داروي دانشگاهها از باقي اعتبارات سازمان غذا و دارو.
وزیر بهداشت به دنبال این توضیحات اعلام کرد که میخواهد با ابلاغیهای در بودجه ۹۹ و خطاب به سازمان برنامه و بودجه و دانشگاههای علوم پزشکی، ردیف اعتبارات «دوا» را از سایر ردیفهای سازمان غذا و دارو جدا کند. اینکه نوآوریهای مدیریتی وزیر بهداشت میتواند کابینه سیزدهم و رییسجمهوری آینده را با چالش جدی در ادغام مجدد این اعتبارات و یک کاسه کردن یارانه استراتژیکترین تولیدات و واردات کشور مواجه کند یک سوی قضیه است، مهم آنکه تا پایان وزارت نمکی کمتر از دو سال باقی مانده و اگر وزرای بهداشت پیشین، انسجام اعتبارات تخصیص یافته به دارو و تجهیزات پزشکی را دستنخورده باقی میگذاشتند، علت این اتفاق ناشی از دانش قلیل آنها در حوزه دارو نبود بلکه اتفاقا میخواستند از ریشهدارتر شدن فساد در حوزه دارو جلوگیری کنند.
بنا بر اعلام رییس سابق سازمان غذا و دارو، گردش مالی صنعت دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی و مکملهای تغذیهای در سال مالی ۹۶، ٢٠ میلیارد دلار بود که سهم دارو و تجهیزات پزشکی از این مجموعه، ۷ میلیارد دلار (بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان) برآورد شد. پس از اردیبهشت ۹۷ و به دنبال خروج یک جانبه رییسجمهوری امریکا از معاهده بینالمللی برجام، شدت یافتن تحریمها، قطع پیدا و پنهان همکاری تولیدکنندگان اروپایی با واردکنندگان ایرانی، گرانتر شدن قیمت داروی وارداتی به دلیل غیرممکن شدن انتقالات بانکی و طولانیتر شدن مسیر واردات دارو، الزام دولت به توسعه خودکفایی دارویی و تقویت صنعت دارو برای جبران کمبودهای وارداتی، مقرر شد که ظرفیتهای فراموش شده تولید فعال شود بنابراین، میزان تولید که تا پیش از این، در قالب ظرفیت اسمی ۹۷ درصد، پاسخگوی نیاز داخلی بود، از ماه دوم ۹۷، باید در مرحله عمل هم به همین عدد میرسید وگرنه دست بیماران، حتی از داروی ایرانی هم خالی میماند. مصداق این ادعا، تحرک نهچندان یکدست صنعت دارو در نیمه دوم سال گذشته بود که تولیدکنندگانی که هشدارها و عواقب پس از خروج ترامپ از معاهده برجام و بازگشت تحریمهای اقتصادی علیه ایران را جدی نگرفته بودند، نیمه خالی شدن قفسههای داروخانهها از داروهای نه چندان حیاتی ممهور به «ساخت ایران» را در پاییز و زمستان ۹۷ رقم زدند تا آنکه رییس وقت سازمان غذا و دارو، با هشدار به اجرای تهدیدها درباره تولیدکنندگانی که «در این شرایط دشوار» همراهی نمیکنند، ظرفیت کسل تولید داخل را از خواب پراند تا کل صنعت – با وجود نابرابری جدی هزینهها و درآمدها و افت جدی نقدینگی – برای تامین نیاز داخلی که تا پیش از اردیبهشت ۹۷ از خوراک خارجی به عنوان مکمل استفاده میکرد، برپا شود.
حالا وزیر بهداشت میگوید که میخواهد اعتبارات «دوا» و تخصیص دانشگاههای علوم پزشکی را از اعتبارات سایر بخشهای سازمان غذا و دارو جدا کند. کل شبکه دارویی کشور؛ نیاز سنجی، تولید و توزیع، به دانشگاههای علوم پزشکی کشور واگذار شده و اگرچه معاونان غذا و داروی دانشگاهها، مرئوس سازمان غذا و دارو هستند، اما این خودمختاری منطقهای در کل استانها وجود دارد که حتی کمبودهای دارویی از طریق معاونتهای غذا و داروی استانی برآورد و اعلام شود.
سعید نمکی، وزیر بهداشت، روز پنجشنبه به سوالات «اعتماد» هم درباره تخلفات حوزه دارو پاسخ داد.
شما این چند وقت در مورد فساد در حوزه دارو صحبت کرده و چند هفته قبل هم این مساله را در فراکسیون ولاییهای مجلس مطرح کردید، چرا باوجود آنکه به قول خودتان سابقه ۳۰ ساله در نظام سلامت دارید، برخلاف خیلی از مدیرانمان که معمولا گزارشها و هشدارهایی از تریبون رسانه میدهند، در این مدت این هشدارها را در مورد فساد در حوزه دارو مطرح نکردید؟
من این کار را بارها انجام دادم، منتها، چون بنا بر این ندارم که در جمهوری اسلامی باعث تشتت و بههم ریختگی اذهان عمومی شوم، از مسیرهای مختلف، مستندات زیادی را به صورت کتبی و محرمانه و غیرمحرمانه پیگیری کردم و بعضا هم بهسرانجام رسید. زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم حرکتهایی را شروع و بسیاری از این مستندات را مدون کردم و البته مواردی هم از دسترس ما خارج بود. البته اشکال ما، اشکال ساختاری است و اشکال فردی نیست. ساختار ما بهگونهای بود که متاسفانه ردیابی همه موارد در این ساختار میسر نبود، اما من از روزی که به وزارت بهداشت آمدم، در حال شفافسازی این ساختار هستم و امیدوارم تا دو ماه آینده هیچ حرکت غیرشفاف در وزارت بهداشت، چه در حوزه غذا و دارو و چه در حوزه درمان، نداشته باشیم.
واقعا فکر میکنید، میتوانید در مقابل مافیای دارو ایستادگی کنید؟
معتقدم که، چون خداوند همواره حامی حق و حقیقت است، من برای چیزی به عنوان مافیا، هیچ اصالتی قائل نیستم. مافیا اگر شکل گرفته به دلیل بیعرضگی ماست. اگر بخشهای متعددی که تابع شفافیت و پیگیر شفافیت هستند، چه در درون رسانه و چه در درون نظام، حرکت منسجم داشته باشند، من هیچ قدرتی به نام مافیا نمیشناسم و برایش اصالتی قائل نیستم و معتقدم این بحث را زیاد از حد بزرگ کردیم، در حالی که چیزی به نام مافیا اصالت ندارد.
وجود ندارد یا اصالت ندارد؟
اگر هم وجود دارد به دلیل این بوده ما که تابع شفافیت هستیم، همدیگر را به خوبی حمایت نکردیم. اگر ما که تابع شفافیت هستیم و نمیترسیم و خدا را ناظر بر اعمالمان میدانیم و حامی حرکتهای درست هستیم، با هم همدست و یکدل باشیم، اصالت آنطرف (سمت متخلف) بهشدت آسیبپذیر است و حاکمیت آن اندیشه هم نمیتواند در جامعه رشد کند. معتقدم که تا امروز هم راه زیادی رفتیم و برای شفافسازی، چه در سازمان غذا و دارو و چه در بقیه بخشهای وزارت بهداشت، کار میکنیم. من از روزی که به وزارت بهداشت آمدم، شفافسازی را شروع کردم و خوشبختانه راه زیادی رفتهایم و تا دو ماه آینده، هر حرکتی در وزارت بهداشت، در یک اتاق شیشهای برای همه رسانهها و مردم قابل رصد خواهد بود.