وحید جلیلی، معاون فرهنگی و اجتماعی سابق شهرداری مشهد، در یادداشتی درباره علل ناکارآمدی رسانه ملی به مسائلی اشاره کرد و انتقادهای تندی را به مدیران سابق و فعلی صداوسیما نسبت داده بود.
وحید جلیلی، معاون فرهنگی و اجتماعی سابق شهرداری مشهد، در یادداشتی درباره علل ناکارآمدی رسانه ملی به مسائلی اشاره کرد و انتقادهای تندی را به مدیران سابق و فعلی صداوسیما نسبت داده بود.
جلیلی در بخشهایی از یادداشتش نوشته بود: «تیمی که نزدیک به سه دهه مناصب صداوسیما را بین خود دست به دست کردهاند و به طور کاملا اتفاقی همگی بچههای دو کلاس از یک دبیرستان در تهران دهه پنجاهاند؟! ملیجکهای قسطنطنیه که برای لبخندنشاندن بر لب باندهای قدرت، منتقدان حسین محمدی و مرتضی میرباقری و عزت ضرغامی و علیعسگری را با ابنملجم برابر میکنند و برایشان شیشکی میکشند، به جمهور مردم که میرسند، «میرغضب» میشوند و ابایی ندارند که مدتها، ملت بیپناه را در اوج تحریمها و فشارهای اقتصادی با سادیسم پنهان و آشکار خود بچزانند و از همان اصحاب قدرت جایزه بگیرند.
«عروس تاریکی» به شایستگی و روشنی محصول برنامهریزیشده جماعتی است که بیش از دو دهه تجربه حاکمیت بر رسانه ملی را دارند. اگر کمهوشترین و بیعرضهترین مدیران هم از چنین فرصت عظیمی برای تجربه، آزمون و خطا برخوردار میشدند، قطعا پس از ۲۶ سال، نتیجه بهمراتب از فاجعه امروز رسانه ملی بهتر میبود؛ به شرط آنکه به جای نصیحت اخلاقی دیگران ابتدا خود را از بخل، عجب، حسد و کبر خالی میکردند. آنها که برای پروژههای ۳۰، ۴۰ میلیون تومانی، ماهها و گاه سالها بر در ارباب بیمروت دنیا در حوالی جامجم نشستهاند، سخن ساز کنید تا دریابید پروژه ۱۵ میلیارد تومانی «عروس تاریکی» نه یک اتفاق تصادفی، نه یک تپق ساده مدیریتی، نه یک خطای ناگزیر از سوی مدیریتی تازهکار و نورس؛ بلکه دقیقا و کاملا محصول طبیعی یک نظام برنامهریزی فاسد در مدیریت رسانه ملی است».
واکنشها به این یادداشت جلیلی به حدی بود که از سوی اصولگرایان او را تحت فشار قرار دادند و متهم به تضییع حقش کردند که مجبور به انتشار یادداشت دومی شد و نوشت: «حق ضایعشدهای را که من میشناسم، حق رهبری است که امروز گفتههای ۲۳ سال پیشش هم (جلسه ۲۳/۱/۱۳۷۵) در رسانه ملی نهتنها اجرا نمیشود؛ بلکه نزدیکترین دستگاه رسانهای به او، در بیعملی و همراهی برخی بزرگواران، ۱۸۰ درجه خلافش عمل میکند.
حق ضایعشده دیگری که میشناسم، حق ملتی است که برخی انحرافها و ناکارآمدیهای رسانه ملی بسیاری ظرفیتهایش را به محاق برده و بسیاری فرصتهایش را ضایع کرده است.
سایت رجانیوز، ارگان نزدیک به جبهه پایداری، هم بهتازگی بخشی از سخنان وحید جلیلی در جشن دوسالانه «انجمن فیلمسازان انقلاب اسلامی» را منتشر کرد که آنجا باز هم جلیلی به صداوسیما تاخته بود. وحید جلیلی سریال «بوی باران» را که از شبکه یک سیما پخش میشود، پوچ و اعصابخردکن خوانده و گفته بود: ۱۵ میلیارد تومان رسانه ملی سفارش میدهد یک چنین چیزی بسازد در اوج جنگ نرم، تا من این را فرو کنم در ذهن ملتم.
یک تصویر کثیف، سیاه، لجن از جامعه ایرانی. بعد هم اگر به آنها چیزی بگویی، میگویند: ما داریم موضوعات روز را میگوییم، پولشویی را میگوییم. پولشویی را صد جور میشود گفت. اگر گاندو جریان نفوذ را در دولت نشان داده، بوی باران جریان نفوذ را در صداوسیما نشان میدهد. آقای رسانه ملی که داری دولت را نقد میکنی که نفوذ تا کجایت رسیده، بوی باران را ببین تا بفهمی جریان نفوذ تا کجای خودت رسوخ کرده است!