رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان با انتقاد از اینکه هم اکنون همانند صنعت کنکور دارای صنعت المپیاد هستیم گفت که در حال حاضر سهم شهرستانهای ما از المپیادها دارد به سمت صفر میل می کند این در حالیست که ۸ استان کشور هرگز رنگ مدال کشوری به خود ندیده است.
به گزارش یوپنا رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان با انتقاد از اینکه هم اکنون همانند صنعت کنکور دارای صنعت المپیاد هستیم گفت که در حال حاضر سهم شهرستانهای ما از المپیادها دارد به سمت صفر میل می کند این در حالیست که ۸ استان کشور هرگز رنگ مدال کشوری به خود ندیده است.
فاطمه مهاجرانی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالشهای نخبه پروری در نظام آموزشی به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت در پاسخ به اینکه آیا امسال پسران المپیادی برای خروج از کشور هزینهای پرداخت کردند گفت: امسال در جریان اعزامهایی که صورت گرفت چون پسران مشمول خدمت سربازی بودند باید وثیقهای میپرداختند. متاسفانه بله، این اتفاق افتاد چون ما در مرکز سمپاد اختیاری نداشتیم و تفاهم نامه ای که باید با نظام وظیفه امضا میشد، امضاء نشد و پسران خودشان برای خروج از کشور وثیقه گذاشتند.
وی افزود: امسال ۲۳ نفر به المپیاد فیزیک اعزام شدند که ۲۲ نفر پسر بودند و مبلغ وثیقه ۱۵ میلیون تومان بود.
مهاجرانی در پاسخ به اینکه آیا خود مرکز نمیتوانست وثیقه بگذارد؟ گفت: به جهت عدم استقلال مجموعه و حجم بالای کار در وزارتخانه این اتفاق نیفتاد. وزیر و یا معاونت پشتیبانی باید این تفاهم نامه را امضاء میکردند که معاونت پشتیبانی اعلام کرد در حیطه مسئولیتاش نیست و باید معاونت حقوقی امضا کند که آنها هم گفته بودند در حیطه عملکرد ما نیست.
مهاجرانی ادامه داد: اکنون سمپاد، یک مرکز است و رئیس آن، معاون وزیر نیست و تا سمپاد، سازمان نشود، مسئول آن معاون وزیر نمیشود. از زمان تنزل درجه سازمان سمپاد به مرکز خیلی اختیارات را نداریم.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان با تاکید بر اینکه المپیاد با اردو فرق دارد گفت: تیمی که همراه المپیادی ها میروند، فقط همراه معمولی نیستند بلکه سوالها را ترجمه می کنند و می روند که از حق دانش آموزان دفاع کنند که تجربه و تخصص می خواهد.
وی با بیان اینکه مرکز سمپاد در فرایند نخبه پروری است گفت: اینگونه نیست که بگوییم خروجی سمپاد فقط و فقط رتبه اولی کنکور یا المپیادی است.
مهاجرانی با اشاره به اینکه سال ۸۹ دو مرکز سمپاد و باشگاه دانش پژوهان جوان ادغام شدند و افزایش ورودی زیادی رخ داد که اشتباه بود گفت: در حال حاضر تعداد مدارس کم شده و چندسالی است که این روند شروع شده است. قبلا ۴۲ مرکز فرزانگان سمپاد داشتیم که با مجتمع کردن آنها حدود ۳۰ مرکز داریم. یک مقطعی ۱۵۶ هزار جمعیت دانش آموزی داشتیم که امسال به ۱۱۴ هزار رسیده است.
وی درباره اینکه آیا اکنون همانند صنعت کنکور، صنعت المپیاد داریم؟ گفت: متاسفانه داریم؛ اما چرا؟ چون سهم شهرستانهای ما از المپیادها دارد به سمت صفر میل می کند. حدود هشت استان داریم که هرگز رنگ مدال کشوری به خود ندیدهاند. امروز به جای اینکه باشگاه دانش پژوهان جوان کار باشگاهی کند، دارد کار آموزشگاهی میکند. باید این نکته اصلاح شود و باشگاه المپیاد داشته باشیم، نه آموزشگاه. موانع زیادی در این مسیر وجود دارد.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان با تاکید بر اینکه به دنبا احیای سمپاد و باشگاه دانش پژوهان جوان هستیم اظهار کرد: در تابستان برای اردوهای المپیاد، بچههای شهرستان را خوابگاه می بریم و میگوییم از اینجا بیرون نروید. ولی تهرانیها عصر از اردو بیرون می روند و این امکان را دارند در کلاسهای دیگری هم شرکت کنند. نمیتوانیم این کار را توسعه دهیم چون پولش را نداریم و به دانشگاه مجری اردوی سال قبل هنوز بدهکاریم.
وی درباره اینکه آیا سنجش و آزمون ورودی مدارس سمپاد توسط افراد غیرنخبه و غیرمتخصص انجام شده است؟ گفت: امسال نه، ولی سال پیش بله، توسط غیرمتخصص و غیرنخبه انجام شد. سنجش باید به سمت شیوه غیرعلنی برود. دانش آموز شش سال در اختیار دوره ابتدایی است و میتوانند ۱۰ درصد را معرفی کنند تا از بین آنها آزمون بگیریم.
مهاجرانی با بیان اینکه طرح شهاب زمانبر است گفت: شهاب برنامه ملی است و فراموش نکنیم که میخواهد یک نیمرخ استعدادی ارائه بدهد و کار سختی است. زود است برای میزان موفقیت طرح شهاب قضاوت کنیم.
وی به راه اندازی سمپاد مهارتی اشاره و درباره رتبههای برتر کنکور از مدارس غیردولتی اظهار کرد: وقتی سمپاد ضعیف میشود حاصل این است که افراد درست برای المپیادها انتخاب نمیشوند. باید به قانون احترام گذاشت، غیردولتی ها رسمیت قانونی دارند و این اشکال سیستم است نه اشکال مدارس و دانش آموزان غیردولتی. به دغدغه معاونت ابتدایی برای حذف آزمون های آسیب زننده دوره ابتدایی هم احترام می گذارم زیرا که دغدغه درستی بود.
وی درباره تفکیک استعدادهای برتر نیز گفت: تفکیک یک موضوع دیگر است، اما تفکیک حداقلی به رسمیت شناخته شده است. دو درصدافراد جامعه تیزهوش هستند و ما اکنون روی دو درصد جمعیت دانش آموزی هستیم. اردوهای علمی جهادی در راستای تلفیق است، سمپاد فراگیر و خانه علوم پایه در راستای تلفیق است و کارهای خوبی دارد در این زمینه انجام می شود.