مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: شورای عالی آموزش و پرورش در ماده ۹۶ آیین نامه اجرایی مدارس به این موضوع اشاره و تاکید کرده است که اگر به دلیل شرایط اضطراری، مدرسه تعطیل و باعث تغییر تقویم سالانه بشود، مدیر مدرسه باید نسبت به جبران عقب افتادگی اقدام کند.
به گزارش یوپنا عباس سلطانیان، درباره راهکارهای جبران عقب ماندگی درسی دانش آموزان دبیرستانی در کلانشهرهایی که به علت آلودگی هوا تعطیل بودند اظهار کرد: در سنوات گذشته نیز آموزش و پرورش با تعطیلات ناخواستهای روبرو بوده که امسال هم تکرار شد و به دلیل بدی آب و هوا و آلودگی جوی، تعطیلی داشتیم.
وی افزود: این تعطیلیها نباید به فرایند یاددهی و یادگیری لطمه بزند. زمان آموزش با توجه به محتوای کتاب درسی، پیش بینی شده و در اختیار معلمان قرار گرفته است تا بتوانند به اهداف کتاب درسی دست پیدا کنند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قانونگذار یعنی شورای عالی آموزش و پرورش در ماده ۹۶ آیین نامه اجرایی مدارس به این موضوع اشاره و تاکید کرده است که اگر به دلیل شرایط اضطراری، مدرسه تعطیل و باعث تغییر تقویم سالانه بشود، مدیر مدرسه باید نسبت به جبران عقب افتادگی اقدام کند.
سلطانیان ادامه داد: تعداد روزهای تعطیلی در شهرهای مختلف، متفاوت است. شرایط مدارس را نیز باید مدنظر قرار بدهیم، برخی دو نوبته و برخی یک نوبته هستد. مدارس میتوانند به اشکال مختلف از امکاناتی که دارند استفاده کنند، به عنوان مثال با اطلاع اولیاء، کلاس فوق برنامه برگزار کنند و یا با اطلاع اداره آموزش و پرورش کلاسهایی در روزهای پنجشنبه تشکیل دهند.
وی اضافه کرد: مدیران مدارس تا پایان سال تحصیلی فرصت دارند عقبماندگیهای درسی را جبران کنند.
سلطانیان درباره ضرورتهای تغییر تقویم آموزشی اظهار کرد: بازنگری در تقویم آموزشی بارها مطرح شده است، با توجه به اینکه کشور ما از اقلیمهای آب و هوایی متفاوتی برخوردار است باید کار کارشناسی روی این طرح انجام شود و اگر به جریان تعلیم و تربیت کمک میکند، این اتفاق بیفتد.