آمادگی دانشگاه پیام نور برای ارائه خدمات تجهیزات آزمایشگاهی به سایر دانشگاه های کشور
آمادگی دانشگاه پیام نور برای ارائه خدمات تجهیزات آزمایشگاهی به سایر دانشگاه های کشور

رئیس مرکز آزمایشگاه های ملی و قطبی دانشگاه پیام نور از آمادگی این دانشگاه برای ارانه خدمات آزمایشگاهی به سایر دانشگاه ها و موسسات خبر داد.

دکتر رضانژاد در گفت و گو با یوپنا درباره زمان ارائه خدمات آزمایشگاهی دانشگاه به سایر محققان و دانشگاه ها گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده دانشگاه از نیمه دوم امسال آمادگی دارد که تجهیزات آزمایشگاهی خود را به موسسات و متقاضیان ارائه دهد.

وی با اشاره به تعداد تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه، افزود: حدود ۶۰ هزار قلم کالا در قالب ۴۷۰۰ نوع تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در دانشگاه‌ های پیام نور سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۴۵۰۰ نوع تجهیزات بسیار پیشرفته و تحقیقاتی است.

رئیس مرکز آزمایشگاه های ملی و قطبی دانشگاه پیام نور تصریح کرد: تجهیزات آزمایشگاهی به صورت الکترونیکی در سامانه شاپنا به نشانی shapna.pnu.ac.ir موجود است و متقاضیان می توانند تجهیزات مورد نظر خود را در این سامانه جستجو و خدمات را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.

وی هدف از راه اندازی سامانه شاپنا را تمرکز و ایجاد هماهنگی بین نیروی انسانی، صرفه جویی در وقت، هزینه ها و تجهیزات و فضای آزمایشگاهی عنوان کرد.

دکتر رضانژاد با تاکید بر لزوم ورود دانشگاه به آزمایشگاه های نسل سوم افزود: آزمایشگاه ها باید از نسل اول به آزمایشگاه های نسل سوم هدایت شوند. در نسل سوم آزمایشگاه ها با توجه به درآمدهای خود دیگر نیازی به تامین بودجه از سازمان مربوطه ندارند و هزینه های انسانی و تجهیزاتی را با توجه به فعالیت های خود به دست می آورند.

وی تصریح کرد: ورود شاپنا به نسل سوم، علاوه بر تامین نیازهای پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه، می تواند در بحث درآمدزایی غیرشهریه ای نیز کمک حال دانشگاه باشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: دانشگاه پیام نور به نسبت سایر دانشگاه ها تجهیزات آزمایشگاهی بهتری دارد که همین ظرفیت باعث شده که درخواست هایی از سازمان ها و ارگان ها برای استفاده از این ظرفیت داشته باشیم.

لازم به ذکر است، مدیریت آزمایشگاه ملی و قطبی برای نخستین بار در سال ۸۸ در ساختار سازمانی دانشگاه پیام نور با نظارت مستقیم رئیس دانشگاه راه اندازی، شد. در سال ۹۱ این مدیریت در ساختار جدید به مرکز آزمایشگاه ملی و قطبی تغییر نام داد و به یکی از زیرمجموعه‌ های معاونت فناوری و پژوهش تبدیل شد.