محسن هاشمی: منتظر یک زلزله ویرانگر در تهران هستیم
محسن هاشمی: منتظر یک زلزله ویرانگر در تهران هستیم

در حال حاضر برای پایتخت شعار تهران برای همه داده می‌شود ولی تهران شهری برای زندگی همه افراد نیست در حالی که باید به این سمت پیش رویم و پارامترهای مهم زندگی برای تهران در نظر گرفته شود.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در مراسم تهران ۱۴۰۰، اظهار داشت: تهران در گذشته یک روستای کوچک و ییلاق شهر باستانی ری بوده که ۲۵۰ سال پیش در دوره قاجار با ۲۵ هزار نفر جمعیت شکل گرفت که در دوران پهلوی با رشد جمعیت همراه شد و در آن زمان آمار ساکنین تهران به ۵ میلیون نفر رسید.

وی افزود: هر چند در حال حاضر برای پایتخت شعار تهران برای همه داده می‌شود ولی تهران شهری برای زندگی همه افراد نیست در حالی که باید به این سمت پیش رویم و پارامترهای مهم زندگی برای تهران در نظر گرفته شود.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: موضوع آلودگی هوا و مشکل محیط زیست پایتخت، این شهر را دچار بحران کرده که البته کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران ایده‌های مناسبی برای تهران ۱۴۰۰ دارد.

هاشمی ادامه داد: همچنین باید حمل و نقل پایتخت کاملا محیط زیستی باشد و تهران به لحاظ حوادث مختلف تاب‌آور شود؛ وقوع زلزله و سیل همیشه برای پایتخت مطرح بوده و همه منتظر زلزله ویرانگر هستیم.

وی با بیان اینکه شاید تا کنون فقط ۲۰ درصد اقدامات لازم جهت مقابله با زلزله را در پایتخت انجام داده‌ایم، گفت:‌موضوع آب، برق و گاز اضطراری باید برای تهران مدنظر باشد. باید اقداماتی انجام دهیم که در صورت وقوع زلزله در پایتخت شاهد فوت حداقل یک میلیون نفر نباشیم.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به موضوع معتادان متجاهر و کودکان کار در پایتخت گفت: این مسأله از دیگر مشکلات تهران است و در موضوع تهران ۱۴۰۰ باید مدنظر قرار گیرد. همچنین در بعد شهرسازی حدود ۵۰ شهردار طی ۱۰۰ سال گذشته اقدامات مختلف شهرسازی انجام داده‌اند ولی پایتخت شهرسازی متوازن را تجربه نکرده و باید مشکلات را در این زمینه جبران کنیم که کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز در این زمینه می‌تواند برنامه‌هایی ارائه دهد.

هاشمی گفت: همچنین در زمینه حقوق شهروندی کمیسیون نظارت و حقوقی شورا و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی می‌تواند اقدامات گسترده‌ای انجام دهند تا به موضوع تهران شهری برای زندگی همه شهروندان دست یابیم.

  • نویسنده : احسان حامد مقدم