موج دوم ریزش دلار
موج دوم ریزش دلار

سقوط قیمت دلار به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی اثر سنگینی بر بازار سکه نیز داشت؛ فلز گرانبهای داخلی در اولین روز هفته، ۷۵۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی مرز ۱۱ میلیون تومانی قرار گرفت

موج دوم نزول قیمت دلار از روز چهارشنبه آغاز شد و در روز شنبه به اوج خود رسید. در اولین روز هفته، اسکناس آمریکایی ۵۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و با خروج از کانال ۲۵هزار تومانی به عدد ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. دلار حدود ۴۰ روز بود که چنین سطح قیمتی را تجربه نکرده بود؛ تحلیلگران فنی باور دارند، در صورتی که اسکناس آمریکایی زیر ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت شود، امکان نزول به زیر ۲۴ هزار تومان نیز وجود دارد.

اواسط هفته گذشته قیمت دلار تا محدوده ۲۶ هزار تومان بالا رفت،، ولی ظرف سه روز متوالی، بیش از هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به کمترین قیمت ۴۰ روزه رسید. این دومین موج نزولی دلار است که با بالا رفتن احتمال تایید انتخابات آمریکا توسط کنگره شروع شد و با پذیرش شکست توسط ترامپ در روز شنبه به اوج خود رسید.

موج اول فروش دلار، کمی پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا شروع شد که بازار به یکباره از حوالی مرز ۳۰ هزار تومانی دچار نزول قیمت شد و حتی تا اواخر کانال ۲۳ هزار تومانی نیز پایین رفت. پس از موج اول فروش‌ها، بازار کمی افزایش قیمت پیدا کرد و به یک تعادل موقت در کانال ۲۵هزار تومانی دست یافت. با آغاز موج دوم فروش‌ها از انتهای هفته گذشته، تعادل ۲۵ هزار تومانی نیز سرانجام بر هم خورد.

عبور از ریسک‌های سیاسی

برخی از فعالان اعتقاد دارند که دلار می‌تواند در نرخ‌های پایین‌تر به آرامش برسد. از نگاه آنها، با عبور از ترامپ و برد دموکرات‌ها در انتخابات مجلس سنا، ریسک‌های سیاسی در بازار کاهش پیدا کرده است، در نتیجه بسیاری از معامله‌گران دلیل خاصی برای ماندن در بازار ارز ندارند.

با این حال ممکن است برخی عوامل در برابر ریزش قیمت دلار مقاومت کنند. اولین عامل عدم کاهش معنادارتقاضا در سمت معاملات حواله‌ای است.

روز شنبه، ارزش حواله درهم به زیر مرز ۷هزار تومانی رفت، ولی همچنان با قیمت دلار در بازار خیابان فردوسی هماهنگ نبود. بعدازظهر شنبه گفته می‌شد که حواله درهم روی عدد ۶هزار و ۹۵۰تومان قرار گرفته است؛ این عدد ۱۴۰ تومان کمتر از روز پنجشنبه بود؛ با این حال، با این سطح از قیمت حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست در حوالی ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

برخی از معامله‌گران عنوان می‌کردند، در بازار حواله، تقاضای واقعی وجود دارد، حال آنکه در بازار نقدی نه تنها افراد زیادی مایل به خرید نیستند که گروهی تصمیم گرفته‌اند، ارز‌هایی که از قبل نگهداری کرده بودند را به فروش برسانند. چنین مساله‌ای موجب می‌شد که بین قیمت حواله‌ای و قیمت اسکناس اختلاف ایجاد شود. با این حال اگر قرار باشد، سیر نزولی دلار در بازار آزاد ادامه پیدا کند، قیمت درهم نیز باید به افت خود ادامه دهد. نزول درهم به زیر ۶ هزار و ۶۰۰ تومان می‌تواند زمینه‌ساز سقوط دلار در بازار داخلی حتی به زیر مرز ۲۴ هزار تومانی شود.

ادامه یا پایان ریزش دلار؟

عده‌ای از معامله‌گران با توجه به فاصله‌ای که حواله درهم از بازار اسکناس آمریکایی داشت، عنوان می‌کردند که ریزش قیمت دلار ادامه نخواهد یافت. از نگاه آن‌ها بازار از چهارشنبه هفته قبل در موج فروش ناشی از هیجان گرفتار شد، ولی با کاهش هیجان به تدریج قیمت به سوی سطوح پیشین بازخواهد گشت. این درحالی است که کاهشی‌های بازار همچنان اعتقاد دارند که دلار دلیلی برای ماندن در سطوح بالا ندارد. از نگاه آن‌ها به‌تدریج دارندگان دلار از نگهداری این ارز عقب‌نشینی خواهند کرد و به تبع آن، قیمت اسکناس آمریکایی افت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

نزول سکه به ابتدای مرز ۱۱ میلیونی

سقوط قیمت دلار به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی اثر سنگینی بر بازار سکه نیز داشت؛ فلز گرانبهای داخلی در اولین روز هفته، ۷۵۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی مرز ۱۱ میلیون تومانی قرار گرفت. عامل دیگری که بهای سکه را تحت فشار قرار داده بود، سقوط روز جمعه اونس طلا در بازار‌های جهانی بود.

در آخرین روز کاری بازار‌های جهانی، طلا تا مرز هزار و ۸۵۰ دلاری کاهش یافت و این امر نیز فضای بازار سکه در ابتدای روز شنبه را به شدت فروشنده کرد. سکه در صورتی که قیمت دلار افزایش خاصی را تجربه نکند، ظرفیت نزول به کانال ۱۰ میلیون تومانی را دارد.