متوسط سرانه مصرف آب کشور ۱۹۴ لیتر در شبانه روز می باشد
متوسط سرانه مصرف آب کشور ۱۹۴ لیتر در شبانه روز می باشد

عضو علمی دانشگاه پیام نور: استانهای مازندران و گیلان که کمتر از دو درصد وسعت کشور را دارند ۲.۵ برابر متوسط کشوری و با میزان ۶۳۰ میلی‌متر در سال بارندگی را تجربه می‌کنند و این در حالی است که متوسط بارندگی در کشور ۲۴۰ میلیمتر است.

به گزارش یوپنا بابک مومنی عضو علمی دانشگاه پیام نور با اشاره به اهمیت موضوع امنیت آب اظهار کرد: بخش عمده‌ای از کشور ما به ویژه فلات مرکزی از بارندگی های بسیار کمی برخوردار بوده و متوسط بارندگی در کشور یک سوم میانگین جهانی و این درحالیست که میزان تبخیر آب در کشور سه برابر استاندارد جهانی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران گفت: موضوع امنیت و حکمرانی آب یکی از موضوعاتی است که در حوزه مدیریت آبی مطرح می‌شود و می‌تواند برای استان‌هایی مانند مازندران که منابع آبی خوبی نسبت به سایر استان‌های کشور دارد جدی‌تر باشد، این موضوع در دنیا طی ۱۰ سال گذشته مطرح شده است.

مومنی ادامه داد : در این راستا یک سناریوی زیرپوستی در ذهن مطرح می‌شود مبنی بر اینکه کسری منابع آب استان های همجوار در طرح انتقال آب بین حوزه‌ای از مازندران تامین شده و تامین آن از احراز تجمع و سرشاخه‌های رودخانه هاست که برای جبران کسری آب فلات مرکزی به سمت استان‌های همجوار سرازیر می‌شود، حال باید گفت آیا این رفتار جهت ارتقای امنیت آب است یا در جهت بی امنیتی آبی در مازندران؟

وی خاطر نشان کرد: مهمترین حرکت در مدیریت آب، اصلاح الگوی مصرف است و در این راستا آب در جای درست باید هزینه شود. بسیاری از استان های همجوار به دنبال تامین آب از مازندران هستند و سراغ تامین منابع آبی بیشتر برای مصرف بیشتر می روند،  به طوری که متوسط سرانه مصرف آب کشور ۱۹۴ لیتر در شبانه روز است و این میزان در سمنان ۲۰۴ لیتر در شبانه روز برآورد شده است و اینگونه انتقال آب به سمنان به طرق مختلف در دستور کار قرار گرفت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ۹۵ درصد استان ها با محدودیت آبی مواجه هستند اما سرانه مصرف سمنان از متوسط کشوری بیشتر است اما مقرر شده ۲۲ لیتر در شبانه روز در آینده به این میزان مصرفی آب افزوده شود که نشان از مصرف بیشتر خواهد بود.

مومنی گفت: تمام تعریف های امنیت آبی به چهار مولفه خلاصه می شود که دسترسی آب مطمئن، پایداری برای نیاز اساسی و فعالیت‌های کشاورزی، تمرکز حفظ محیط زیست و جلوگیری از پیشامدها و یا کمبود آب است و در صورت تهدید به هر یک از این چهار مولفه، منبع آبی در شرایط تهدید قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: استان مازندران به لحاظ آبی استانی برخوردار محسوب می شود که در موضوع آب نباید قاعدتاً مشکلی داشته باشد، در صورتی که اینطور نیست، به طوری که در افق ۱۴۲۵ استان مازندران به دلیل مسافر پذیر بودن و جمعیت پایان هفته مسافری در استان که دو برابر جمعیت عمومی استان‌های دیگر است بی شک با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران با تاکید بر اینکه مدیریت منابع آبی در مازندران در جای مناسبی قرار ندارد، گفت: پدیده خشکسالی موجب شده حرکت جمعیتی را در استان شاهد باشیم و از آن جایی که نقش اساسی مازندران بعنوان اصلی ترین تولید کننده سبد غذایی کشور پر رنگ است این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به طوری که شرایط تحریمی به ما نشان داد که نباید بر سر موضوع غذایی مردم دچار چالش شویم، به طوری که در ابتدای سال ۹۹ در موضوع تامین دان‌مرغ مشکل داشتیم و قیمت مرغ دچار نوسان شد.

مومنی تاکید کرد: شاید بتوان در عرصه تامین اقلام رفاهی تجدید نظر کرده و صبوری به خرج داد اما نمی‌توانیم از مردم بخواهیم در مورد منابع غذایی کوتاه بیایند و البته غذای مردم شوخی نیست و باید جدی گرفته شود و در این راستا آب در استان مازندران نقش امنیتی پیدا می کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر حفظ جنگل های هیرکانی در استان از اولویت هاست و احداث سد فینیسک حیات وحش و محیط زیست را دچار چالش می کند، همچنین پوشش گیاهی هم اکنون خود نیز در معرض آسیب است و به سمت بیابانی شدن می‌رود پس به لحاظ زیست محیطی دچار چالش هستیم و انتقال آب هم می تواند وضعیت را شکننده تر کند.