مشارکت دانشگاه پیام نور قزوین در طرح بین‌المللی سیدا
مشارکت دانشگاه پیام نور قزوین در طرح بین‌المللی سیدا

دشت قزوین به‌عنوان پایلوت اجرای طرح بهره‌وری و حسابداری آب از سوی نمایندگی فائو و وزارت جهاد کشاورزی انتخاب شده است و مدیریت تیم اجرایی طرح بررسی بهره‌وری آب در شبکه آبیاری قزوین بر عهده مهدی صداقت، عضو علمی و پژوهشگر دانشگاه پیام نور استان قزوین قرار گرفته است.

به گزارش یوپنا مهدی صداقت در خصوص طرح بین‌المللی«سیدا» گفت: «سیدا» آژانس دولتی سوئد برای همکاری در زمینه توسعه است که در همکاری با سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اقدام به اجرای طرح در چهار کشور مراکش، مصر، لبنان و ایران کرده است.

وی ادامه داد: در ایران با توجه به ظرفیت‌های بی‌شمار کشاورزی، دشت قزوین به‌عنوان پایلوت اجرای طرح از سوی نمایندگی فائو و وزارت جهاد کشاورزی انتخاب شد. طرح مذکور از جنبه‌های متعددی همچون ویژگی‌های فنی شبکه آب‌رسانی، نقشه کشت، معیشت کشاورزان و مواردی از این قبیل، با مشارکت محققین توانمند داخلی در دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و دانشگاه پیام نور در حال بررسی است.

مدیر اجرایی این طرح با بیان اینکه ارزیابی اجتماعی اقتصادی معیشت کشاورزان از کلیدی‌ترین مولفه‌ها در موفقیت طرح‌های توسعه است، در رابطه با پیشرفت پروژه بیان کرد: پس از انعقاد قرارداد در ۱۷ دی سال جاری و انجام مقدمات اولیه از جمله معرفی تیم مطالعاتی و برگزاری کلاس‌های آموزش مجازی تیم کاری در پنج بهمن، مرحله اول پروژه با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی آغاز شد.

وی بیان کرد: علیرغم محدودیت‌های کرونایی، هم اکنون خوشبختانه مرحله اول پروژه که حدود ۴۰ درصد فرآیند اجرای پروژه را شامل می‌شود به پایان رسیده است و امیدواریم تا اواخر اسفند سال‌ جاری عملیات اجرایی و تا پایان اردیبهشت مرحله مطالعاتی طرح به پایان برسد.