شرط صدور چک ضمانت در قانون جدید
شرط صدور چک ضمانت در قانون جدید

معاون اداره پرداخت‌های بانک مرکزی گفت: چک‌های فعلی به روال سابق می‌توانند پذیرش و پردازش شوند، اما برای آن‌ها یک زمان مشخصی از سوی بانک مرکزی تعیین خواهد شد و جمع آوری می‌شوند.

معاون اداره پرداخت بانک مرکزی اعلام کرد که اگر قرار باشد چکی طبق قانون جدید به عنوان ضمانت صادر شود، باید تاریخ و مشخصات صادرکننده و گیرنده روی آن درج شود.

به گزارش یوپنا ، آمنه نادعلی زاده در یک برنامه تلویزیونی گفت: چک‌های فعلی به روال سابق می‌توانند پذیرش و پردازش شوند، اما برای آن‌ها یک زمان مشخصی از سوی بانک مرکزی تعیین خواهد شد و جمع آوری می‌شوند.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه اگر گیرنده چک دریافتی را در سامانه صیاد تایید نکند چه می‌شود؟ بیان کرد: اصل این قانون جدید به نفع گیرنده چک است و باید از صادرکننده چک بخواهد تا چک را در سامانه صیاد ثبت کند و خودش هم چک را در این سامانه اگر مواردی که در چک نوشته شده بود با مواردی که در سامانه صیاد ثبت شده بود، مغایرت نداشت باید تایید کند.

معاون اداره پرداخت‌های بانک مرکزی تاکید کرد که اگر گیرنده چک را در سامانه صیاد تایید نکند، آن چک قابل پرداخت نخواهد بود.

وی با بیان اینکه طبق قانون جدید، از زمانی چک تخصیص می‌یابد تا سه سال اعتبار دارد، گفت: پیش از این چک سفید را به عنوان ضمانت قبول می‌کردند، اما اگر قرار باشد تا چکی طبق قانون جدید به عنوان ضمانت صادر شود، باید تاریخ و مشخصات صادرکننده و گیرنده بر روی آن درج شود.

گفتنی است که در راستای اجرای قانون جدید چک، از ابتدای سال آینده دسته چک‌های جدید در بازار توزیع می‌شوند و صادرکننده چک باید آن را در سامانه صیاد ثبت و گیرنده چک مشخصات آن را تایید کند.