پیش بینی بورس هفته اول سال ۱۴۰۰
پیش بینی بورس هفته اول سال ۱۴۰۰

احتمال سناریو‌های جدید در مختصات اقتصاد ایران، انتظارات جدید را در بازار سهام بازتعریف می‌کند.

بازار سهام در یک تلاطم بی‌سابقه در سالیان اخیر بالاخره به روز آخر رسید و فارغ از هر گونه نتیجه یا داوری، درس‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران داشت. شاخص در روز آخر به کانال ۱.۳ میلون واحدی برگشت و در یک هفته آخر سال، امیدواری‌ها را به بورس بازان بازگرداند. اما وجه مشترک همه نوسانات بی‌پایان در سال چه در ابتدای سال و چه انتهای سال (چه در زمان اوج و چه در زمان فرود) یک وجه مشترک داشت و آن مصنوعی بودن مسیر بازار و رفتار بازیگران است.

تصمیمات مداخله گرایانه در بازار سهام

بنا به گزارش اقتصادنیوز، آنچه قیمت‌ها در بازار را از دادن سیگنال واقعی برحذر داشت و آنچه رفتار‌ها را در بورس مصنوعی جلوه می‌دهد، همان تصمیمات مداخله‌گرایانه سیاست‌گذار است که با کمک جریان پول هیجانی، آدرس‌های غلط به آماتور و حرفه‌ای‌های بازار در طول سال ۹۹ نشان داد.

انتظارات در سال ۹۹ به پایان رسید و البته آنچه نباید می‌افتاد، افتاد. بسیاری از ورودی‌ها به بازار از حضور دوباره در بازار با تردید و دودلی همراهند، زیرا که جوهره گمشده بازار یعنی اعتمادشان را از دست دادند.

هر چند که چگونگی هدایت بازار نشان می‌دهد انتظار رفتار‌های هیجانی و موج‌های دوباره با توجه به تصمیمات کلان سیاست‌گذار در قالب سیاست‌های پولی، نرخ دلار، نرخ‌های جذاب در بازار‌های موازی همچون رمزارز‌ها باز هم محتمل خواهد بود.

شکل گیری جریان پول با توجه به احتمال سناریو‌های جدید در شرایط دیپلماتیک و سیاست خارجه کشور که احتمال تسهیل فروش نفت و آزادسازی دارایی‌های ارزی بلوکه شده را ممکن است به دنبال داشته باشد، قطعاً باعث می‌شود سیاست‌گذار پولی مختصات جدیدی در سال ۱۴۰۰ ترسیم کند.

با وجود مختصات جدید، انتظارات جدید هم در شکل خواهد گرفت و امید می‌رود در یک سال اخیر با توجه به تجربه سال جاری، بازار شفاف‌تری در انتظار بورس بازان باشد. در این رهگذر، پایان تصمیمات ناگهانی توسط سیاست‌گذار، خواسته اصلی حرفه‌ای‌های بازار است. باید به انتظار روز‌های آینده نشست…

انتظار بازار در روز‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰

حسام کُرد | کارشناس ازار سرمایه

آخرین روز معاملات در سال ۱۳۹۹ را در حالی به پایان رسید که شاهد یکی از پر فراز و نشیب‌ترین سال‌ها در بورس تهران بودیم. امسال با همه بدهی‌ها و خوبی‌هایی که داشت، به پایان رسید. تعداد کمی از نمادها، توانستند زیان خود را کاملا یا تا حدودی جبران کنند. اما اکثر نماد‌های بازار، با افت‌های سنگین نسبت به قیمت پیک خود، امسال را به پایان میرسانند.

در معاملات روز سه شنبه هفته جاری، همانطور که انتظار میرفت، شاهد روز متعادلی در بازار بودیم و بعد از مدت ها، سمت تقاضا تقویت شد و قفل فروش تعداد زیادی از نماد‌ها باز شد و اگرچه هنوز تعدادی نماد در صف فروش قفل بودند، اما تعداد آن‌ها بسیار کمتر شده بود. انتظار میرود روز‌های ابتدایی سال جدید شاهد یک بازار نسبتا خوب باشیم.

به امید بازار شفاف‌تر در سال ۱۴۰۰

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی سال ۱۳۹۹ با رشد حدود ۱۷۰۰۰ واحدی به کار خود پایان داد.

اگرچه روز چهارشنبه نیز مانند چند روز گذشته شاهد جوی مثبت و رو به بهبود در بازار بودیم، ولی همانطور که روز سه شنبه اشاره شد، ریسک گریزی برخی از سرمایه گذاران بخاطر تعطیلات نوروز، باعث شد طبیعتاً اندکی فشار عرضه در بازار مشهود باشد.

لازم به ذکر است که دولت از هیچ اقدامی در خصوص تامین کسری بودجه خود از طریق بورس فروگذار نکرد و تا آخرین لحظات سال ۹۹ نسبت به فروش اوراق خود ادامه داد.

بازار برای بهبود و جلب مجدد اعتماد سرمایه‌گذاران، در مرحله اول نیازمند صداقت قانون‌گذار و در مرحله دوم حمایت از سرمایه‌گذاران از طریق وضع قوانین دقیق و پخته است. به امید بازاری بهتر و شفاف‌تر در سال ۱۴۰۰.

استراتژی بورس در سال ۱۴۰۰

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

بهبود شرایط بورس در ده روز کاری اخیر باعث شد شاخص‌کل در پایان سال ۹۹ به کانال ۱.۳ میلیون واحد بازگردد و بدین ترتیب بورس در سال ۹۹ و برحسب رشد شاخص کل، حدود ۱۵۵ درصد بازدهی برای سهامداران به ارمغان آورد. نماد‌های شاخص ساز در دو هفته اخیر سبزپوش شدند امید سهامداران به صعود بورس در بهار ۱۴۰۰ بیشتر شود.

تعداد صف فروش‌ها در معاملات روز چهارشنبه کاهش قابل توجهی داشت و در روی دیگر سکه، نماد‌های بیشتری به صف خرید رسیدند. ارزش معاملات خرد اندکی افزایش یافت و ترس سهامداران از ریزش‌های مکرر شاخص‌کل کاهش یافت.

اگرچه روز چهارشنبه گروه دیگری از سهامداران محافظه‌کار برای کاهش ریسک خود در تعطیلات نوروزی، بخشی از سبدشان را نقد کردند، اما قاب پایانی بازار، نگذاشت کام سهامداران در پایان این سال پرفراز و نشیب تلخ شود.

با توجه به روند بازار‌های موازی، بورس با اختلاف پرسودترین بازار در سال ۹۹ بود، اما سرمایه‌گذاران این بازار از نتیجه سرمایه‌گذاری خود چندان خوشنود نبوده و حتی به اندازه سرمایه‌گذاران بازار‌های موازی نیز راضی نیستند.

در روز‌های آتی آمار گسترده‌ای از عملکرد بورس در سال ۹۹ منتشر می‌شود، پُرسودترین سهام و صنایع، زیان ده‌ترین گروه‌ها، پرنوسان‌ترین نماد‌ها و …، اما اکنون که بورس برای نزدیک به ۱۰ روز تعطیل است، بهترین فرصت برای سهامداران است که عملکرد خود را در سال ۹۹ بررسی کرده و استراتژی مناسبی برای سال ۱۴۰۰ اتخاذ کنند.

کاهش سطح توقع از کسب سود‌های رویایی در بورس و دوری از خرید و فروش‌های مکرر به قصد کسب سود کوتاه‌مدت می‌تواند آغازی باشد برای تعیین استراتژی در سال ۱۴۰۰، اما باید به یاد داشت که هر فرد قدرت ریسک‌پذیری و اهداف متفاوتی دارد و در نتیجه سیستم معاملاتی هر شخص نیز منحصر به خود اوست.

در این شرایط سهامدارانی که تجربه سال ۹۹ را دارند، می‌توانند امید داشته باشند که در پایان سال ۱۴۰۰، باز هم بورس پرسودترین بازار در میان بازار‌های موازی باشد.

پایان باز برای ادامه سریال تصمیمات ناگهانی

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

 

هفته پایانی سال ۱۳۹۹ برای بازار سهام هفته‌ای پر از ابهام بود. هفته‌ای که شاید کمتر کسی فکر می‌کرد روند نزولی به اتمام برسد و کماکان نیز خوشبینی‌ای در اهالی بازار دیده نمی‌شود.

در چند روز اخیر شاهد حمایت‌های حقوقی و تعدیل سهم‌های شاخص ساز بودیم. اما آیا این روند میتواند ادامه دار باشد؟ به هر صورت بازار روز چهارشنبه با مثبت و منفی‌های نامفهوم به کار خود پایان داد و شاخص کل نزدیک به ۲۰ هزار واحد افزایش داشت.

زمزمه‌هایی در خصوص بازگشت تقارن به دامنه سهم‌ها شنیده می‌شود، اما این بار، افزایش دامنه در دستور کار مسوولان تصمیم گیرنده قرار گرفته است.

به نظر باید سبز بودن شاخص در هفته اخیر را استقبالی از تصمیمات جدید و خلق الساعه مسوولان ذیربط دانست که انتهای سال را با چنین فضایی به پایان بردند. شاخص هم‌وزن نیز در روز آخر حرکت مثبتی داشت که میتوان رسد سهام کوچک را بیش از سهام شاخص ساز برای سال آینده متصور بود.

به هر روی سال ۱۳۹۹، سالی مملو از آموزش و تجارب پر غرامت، چه تلخ و شیرین بود. سالی که صدور کد‌های بورسی رکود شکستند. سالی که ورود پول نیز رکورد شکست و روز‌های سبز و قرمز افراطی‌ای را برای بازار بوجود آورد.

شاید بتوان گفت تجربه و تابلوشناسی در بازار، رکن اساسی برای بدست آوردن سود و رشد محسوب می‌شود. سهامداران، در سال ۹۹ تجاربی بدست آوردند که میتواند در سال ۱۴۰۰ در دو وجه در بازار تاثیر گذارد باشد.

مورد اول کلیت بازار است که پارادایم آن به کلی تغییر کرده است و سهامداران هر سهمی را نمیخرند و مورد دوم سطح سواد بازار و شناسایی بازیگران و حقوقی‌های مختلف است که شاید لازم باشد در رویکرد خود بازنگری مجددی داشته باشند. با تمام این اوصاف سال ۹۹ را باید یکی از سخت‌ترین سال‌های بازار تلقی نمود.

منبع: اقتصادنیوز