شرط عربستان برای گفتگو با ایران
شرط عربستان برای گفتگو با ایران

اگر ایران به زرادخانه هسته‌ای دست یابد، عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری بیشتر در معرض خطر هستند و از همین رو حق ایفای نقش در این رایزنی‌ها را دارند.

به گزارش یوپنا وزیر خارجه آل سعود در گفت‌‌وگو با یک شبکه فرانسوی از تمایل به گفت‌و‌گو با تهران و توقعات این کشور از مذاکرات آتی هسته‌ای سخن گفت.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «فرانس-۲۴» که یکشنبه شب به وقت تهران انتشار یافت در زمینه مذاکرات هسته‌ای گفت که به عربستان اطمینان داده شده در هرگونه توافق جدید با ایران در زمینه بحث درخصوص قابلیت‌های موشکی و عدم حمایت این کشور از گروهای مسلح در منطقه درخواست‌های بیشتری مطرح خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان همچنین افزود که هیچ کانال مستقیمی بین عربستان و ایران وجود ندارد، اما عربستان آماده گفت‌وگو با ایران در صورت تغییر رفتار این کشور است.

وی در این گفت‌گو با پرداختن به موضوع اردن و تاکید بر حمایت از «عبدالله دوم» پادشاه این کشور، درباره رژیم صهیونیستی نیز هرگونه دیدار با مقام‌های ارشد این رژیم را تکذیب کرد.

وزیر خارجه سعودی روزشنبه نیز در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی ان ان» بار دیگر خواستار مشارکت در مذاکرات هسته‌ای ایران شد و آن را فرصت‌ گفت‌وگو میان عربستان و ایران و احتمال توسعه روابط بین آنها تا سطح مشارکت خواند.

بن فرحان در این گفت‌وگو از ضرورت مشارکت عربستان در هر گونه مذاکره احتمالی درباره آینده توافق هسته‌ای ایران گفت و در توجیه این سخنان خود مدعی شد: «اگر ایران به زرادخانه هسته‌ای دست یابد، عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری بیشتر در معرض خطر هستند و از همین رو حق ایفای نقش در این رایزنی‌ها را دارند.»

این در حالی است که سخنگوی پنتاگون به تازگی تاکید کرد که واشنگتن از دفاع از دولت آل سعود و همکاری با ارتش این کشور ادامه می‌دهد.

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون در زمینه تداوم همکاری واشنگتن و ریاض گفت، ما تعهدات خود را در قبال دفاع و حمایت از عربستان سعودی با شدت ادامه می‌دهیم. آنها مورد حمله قرار می‌گیرند و هیچ ابهامی در این مورد وجود ندارد.

وی در ادامه گفت که وزیر امور خارجه آمریکا این مسئله را جدی می‌گیرد و چند هفته قبل نیز با ولی‌عهد عربستان در این زمینه گفت‌وگو کرد.

جان کربی در بخش دیگر سخنان خود گفت: «از حوثی‌ها می‌خواهیم که این حملات را متوقف کرده و برای دستیابی به یک راه حل سیاسی تلاش کنند.»