از افتتاح مرکز ملی نوآوری صنایع خلاق دانشگاه تا راه اندازی نشریات جدید
از افتتاح مرکز ملی نوآوری صنایع خلاق دانشگاه تا راه اندازی نشریات جدید

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور، اولویت‌ها و برنامه‌های خاص این دانشگاه برای سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد.

به گزارش یوپنا به نقل از دانشجو، امروزه توجه به پژوهش و فناوری به ویژه کاربردی ساختن آن‌ها برای رفع نیاز‌های جامعه موضوعی است که بیش از پیش مورد توجه و تاکید قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای پژوهش‌های دانشجویان و اساتید دستورالعمل‌های دقیق‌تر و حمایت‌های بیشتری را در دستور کار قرار داده‌اند.

برای آنکه در جریان برنامه‌های پژوهشی دانشگاه پیام نور و اهمیت آن‌ها به این حوزه قرار بگیریم با محمدعلی کریمی معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه به گفتگو نشستیم.

معاونت پژوهشی پیام نور برای سال ۱۴۰۰ چه برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده است؟

برای امسال برنامه‌های بی‌شمار و مهمی را پیگیری خواهیم کرد که یکی از آن‌ها شروع به کار مرکز ملی نوآوری صنایع خلاق دانشگاه پیام نور است. این مرکز با هدف ترویج کارآفرینی، آموزش مهارت‌‌های توسعه و فروش و فراهم کردن بستر لازم برای ورود به بازار برای دانشجویان و فارغ التحصیلان، تربیت تیم‌های متخصص و مشاوره و هدایت در زمینه‌های مختلف، ارتقاء کمی و کیفی توان و مهارت مخاطبین این حوزه و … ایجاد و راه‌اندازی شده است.

 

این فضا‌ها برای استقرار چند شتاب دهنده، فضای مشترک کاری، کمپ برنامه‌نویسی، رویداد‌ها و کارگاه‌های آموزشی کارآفرینی اختصاص یافته است. همچنین از آنجایی که دانشگاه به عنوان مبادی داوری فناوری و نوآوری از سوی سازمان ثبت اختراعات و مالکیت فکری انتخاب شده است این برنامه را به جد پیگیر هستیم.

 

در حوزه آزمایشگاه‌های ملی و قطبی، مرحله اول آزمایشگاه ملی دانشگاه پیام نور با هدف ارتقا پژوهش راه‌اندازی و این مهم با حمایت‌های بی دریغ ریاست دانشگاه در سال ۱۳۹۹ آغاز شد و امید است در سال ۱۴۰۰ به اهداف تعیین شده آن دست یابیم.

پیگیری و اجرایی کردن تفاهم‌نامه‌های «طرح حمایت، توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب و کار‌های روستایی و مناطق محروم» در سایر استان‌ها و «همکاری آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی میان دانشگاه پیام‌نور و معاونت تعاون، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی» را نیز در برنامه داریم.

 

آیا برنامه ای با دیگر سازمان ها برای همکاری مشترک خواهید داشت؟
بله. دانشگاه پیام نور تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان فنی و حرفه‌ای به ویژه برای تاسیس مراکز جوار و همچنین با وزارت ارتباطات برای ایجاد بستر مناسب همکاری دارد که امسال به طور جد پیگیری و اجرا می‌شود.

 

از طرف دیگر سعی می‌کنیم ضمن رایزنی با وزاتخانه‌های مختلف بستر تامین زیرساخت‌های پژوهشی را ایجاد کنیم. یکی از مهمترین برنامه‌های پژوهشی دانشگاه پیام نور در سال ۱۴۰۰ افزایش بودجه این حوزه است.

 

آیا برنامه‌ای دارید که دانشجویان و اساتید را به سمت انجام پژوهش‌های کاربردی سوق دهید؟
معاونت پژوهشی دانشگاه پیام نور سعی دارد برای سال ۱۴۰۰ تحقیقات پژوهشی خود را به سمت تحقیقات کاربردی در جهت رفع نیاز‌های دانشگاه‌ها و صنعت هدایت کند. در این خصوص تشویق اعضای هیئت علمی به امر پژوهش با پرداخت مطالبات پژوهشی آنان در دست پیگیری است.

 

ترغیب اعضای هیئت علمی به امر پژوهش‌های درآمدزا برای دانشگاه با اجرای طرح‌های تحقیقاتی به کمک سایر نهاد‌ها و صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست جمهوری دنبال می‌شود. درحقیقت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور با اهتمام به این مهم اقدام به عقد تفاهم‌نامه با صندوق حمایت از پژوهشگران کرده است و در این راستا چندین طرح پژوهشی را به نتیجه رسانده‌ایم.

 

البته همواره با برگزاری جشنواره‌های مختلف به ویژه در هفته پژوهش سعی داریم پژوهشگران برجسته، مجلات منتخب، طرح‌های پژوهشی منتخب، خادمان حوزه تدوین و کتاب و متولیان امور نشر مجلات پژوهشی را مورد تشویق و حمایت قرار دهیم.

 

برای تقویت فعالیت‌های پژوهشی خود چه برنامه‌ای دارید؟
علاوه بر اخذ مجوز‌های پژوهشی برای مجلات، برای ایجاد و تداوم دسترسی اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه به پایگاه‌های علمی خارجی و داخلی برنامه داریم از طرف دیگر از اعزام اعضای هیئت علمی دانشگاه به دوره‌های فرصت مطالعاتی داخلی و خارجی حمایت خواهیم کرد. همچنین تاسیس پژوهشکده‌ها در دانشگاه را امسال ویژه‌تر از گذشته دنبال می‌کنیم.

 

از بین تمام موضوعات مطرح شده دانشگاه پیام نور در حوزه پژوهش، سال ۱۴۰۰ بر چه موضوعی متمرکز خواهد شد؟
شناسایی و تشویق طرح‌های برتر استان‌ها در هفته پژوهش؛ اخذ مجوز‌های پژوهشی برای مجلات، اخذ کد شناسگر بین المللی (DOI) برای نشریات تازه تاسیس و ارتقای ضریب تأثیر نشریات؛ راه‌اندازی نشریات جدید به زبان فارسی و انگلیسی؛ هدایت و ساماندهی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه با تأکید بر کارآفرینی در قالب شرکت‌های تعاونی؛ بررسی مستندات استان‌ها و دریافت مجوز شعب استانی مرکز ملی صنایع خلاق از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد در حوزه صنعت و جامعه؛ ترغیب هر چه بیشتر اعضای هیئت علمی به امر پژوهش‌های درآمدزا برای دانشگاه و … از جمله موضوعات مورد تاکید و اهمیت ما در سال جاری است.

 

بودجه پیش‌بینی شده دانشگاه پیام نور برای حوزه پژوهش تا چه اندازه می‌تواند نیاز‌ها را پاسخگو باشد؟
برای تحقق کلیه اهداف پژوهشی و جذب فرصت‌های جدید این حوزه نیاز به بودجه بیشتری دارد، بنابراین با وجود تمام محدودیت-های مالی، این معاونت با امکانات موجود در انجام امور پژوهشی تمام تلاش خود را می‌کند./دانشجو