چرا بحران کرونا در هند، یک مشکل حاد جهانی است؟
چرا بحران کرونا در هند، یک مشکل حاد جهانی است؟

در بحبوحه اوج گیری شدید شیوع ویروس کرونا در هند، جامعه بین المللی بایستی مسیر اولویت‌های خود در مقابله با ویروس کرونا را، به سمت ارائه کمک‌های فوری به این کشور تغییر دهد.

“پایگاه خبری گاردین” در گزارشی به مساله شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا در هند و بالا رفتن قابل توجه شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس مذکور در این کشور، پرداخته است. این پایگاه خبری به طور خاص کمک به هند در برهه کنونی را، کمک به جامعه بین المللی، و جلوگیری از تعمیم ابعاد فاجعه در هند (به جهان) دانسته است.

گاردین در این رابطه می‌نویسد: «فاجعه شیوع گسترده و عمیق ویروس کرونا در هند، در نوع خود یکی از بدترین سناریو‌هایی را که در رابطه با شیوع ویروس مذکور در جهان پیش بینی می‌شد، نمایندگی می‌کند. در برهه کنونی، هند به دلیل شیوع عمیق نوعِ جهش یافته ویروس کرونا، با کمبود شدید تخت‌های بیمارستانی، و عدم دسترسی به نظام آزمایش گیری مناسب، دارو و کپسول‌های اکسیژن برای بیماران کرونایی مواجه شده است. امری که عملا کشور هند با جمعیتی بالغ بر ۱.۴ میلیارد نفر را در باتلاق شیوع ویروس کرونا، به زیر می‌کشد.

در شرایط فعلی، دو رویکرد متفاوت در بحث توزیع جهانی واکسن ویروس کرونا نیز بر وخامت اوضاع در هند افزوده است. از یک سو، کشور‌های ثروتمند غربی، واکسن‌های ویروس کرونا را ابتدا برای استفاده خود در اولویت قرار داده اند و از سوی دیگر، سازمان بهداشت جهانی که قدرت چندانی در عرصه معادلات بهداشتی جهانی ندارد، از توزیعِ برابر واکسن سخن می‌گوید. امری که عملا کشور هند را که اکنون با بحران حاد و فوری شیوع ویروس کرونا مواجه شده، با چالشی جدی مواجه کرده است.

به گزارش فرارو، با درنظر گرفتن این نکته که عرضه جهانی ویروس کرونا تا پایان سال جاری تقریبا بعید است، آنچه اکنون بیش از همه مورد نیاز است این نکته می‌باشد که جدای از شعار‌های خوبِ سازمان بهداشت جهانی و تاکیدات آن بر توزیع عادلانه واکسن ویروس کرونا، برخورد موثر با پاندمی ویروس کرونا در مقاطعی، امکان دارد به توجه ویژه و متمرکز‌تر نیاز داشته باشد. در شرایط مذکور گاه لازم است تصمیمات سخت و حتی نه چندان پرطرفدار و محبوبی را اتخاذ کرد.

این مساله به طور خاص به این موضوع اشاره دارد که کشور‌ها در مواقع بحرانی، باید ورای بحران بهداشت و سلامت خود (بحرانی که خود به آن گرفتار هستند)، به پاندمی ویروس کرونا نگاه کنند، زیرا اگر چنین نباشد و مداخله‌ای موثر انجام نگیرد، احتمال اینکه ابعاد و دامنه بحران شیوع ویروس کرونا در مناطق مختلف جهان گسترده‌تر شود، کاملا وجود دارد. تاکنون بار‌ها و بار‌ها کارشناسان و متخصصان هشدار داده اند که این مساله که به ویروس کرونا اجازه دهیم فارغ از محدودیت‌ها و نظارت، آزادانه در حال گردش باشد، این خطر که انواع جدیدی از جهش‌های ویروس کرونا ظاهر شوند و پاندمی ویروس کرونا طولانی‌تر شود را بیش از پیش تشدید می‌کند.

در این رابطه، مدل‌ها و الگو‌هایی وجود دارند که به وضوح به ما می‌گویند در برهه بحرانی کنونی چه باید بکنیم. در این زمینه می‌توان به عنوان مثال به ابتکار‌های قابل توجه جهت مبارزه با “ویروس ایدز” و یا مقابله با شیوع “ویروس ابولا” در آفریقا اشاره کرد.

واقعیت ماجرا این است که موضع گیری عجیب و غریب “نارندرا مودی” نخست وزیر هند که در ماه مارس سال جاری میلادی گفته بود: پاندمی کرونا در مراحل پایانی خود قرار دارد”، اما در در واقعیت، هند در حال حرکت به سمت دومین موج شیوع ویروس کرونا در این کشور بود، با اشتباهاتی رهبرانی نظیر “دونالد ترامپ” رئیس جمهور سابق آمریکا و یا “بوریس جانسون” نخست وزیر بریتانیا که معتقد بودند ویروس کرونا به آسانی محو خواهد شد، چندان تفاوتی ندارد.

آنچه در مورد هند متفاوت است این نکته می‌باشد که هند به عنوان کشوری که از نظام بهداشت و سلامت (و نظارت بهداشتی) ضعیفی برخوردار است، از قابلیت بالایی جهت وارد آوردن خسارت‌های منطقه‌ای و جهانی، در بحث شیوع ویروس کرونا برخوردار است. امری که می‌تواند وضعیت را در چهارچوب پاندمی ویروس کرونا به نقطه‌ای برساند که تاکنون به هیچ عنوان شاهد آن نبوده ایم.

از سویی نباید فراموش کرد که انفجار‌های اخیر شیوع ویروس کرونا در هند موجب شده تا این کشور به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده و اساسی واکسن در جهان که قرار بود چندین میلیون دُز از واکسن‌های کرونا را به کشور‌های فقیر در آفریقا و دیگر مناطق جهان تحویل دهد، اکنون تغییر رویه داده و بر آن است تا واکسن‌های مذکور را خود استفاده کند. امری که بدون تردید در مبارزه جهانی با ویروس کرونا، چالش‌هایی اساسی را ایجاد خواهد کرد. در این راستا شاهدیم که هند در ماه جاری، تنها ۱.۲ میلیون دُز از واکسن‌های ویروس کرونا را با کشتی به خارج از این کشور ارسال کرده است. این در حالی است که در سه ماهه اخیر، هندی‌ها بیش از ۶۴ میلیون دز از واکسن ویروس کرونا را به خارج از این کشور فرستاده بودند.

در این راستا، چین که از مدت‌ها قبل با “دیپلماسی واکسن” سعی داشته نفوذ جهانی خود را تقویت کند، بر آن خواهد شد تا جای هند را پُر کند. “وانگ وِنبین” سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است: “چین مایل است تا حمایت و کمک‌های لازم را به هند در بحث مقابله با ویروس کرونا ارائه کند” (چین و هند سال هاست که روابط خصومت آمیزی با یکدیگر دارند). اگرچه که او به ارائه اطلاعات جزئی‌تر در این رابطه نپرداخته است. در این راستا، دیگر کشور‌ها نظیر بریتانیا و آلمان نیز از اعطای کمک‌های بهداشتی و بیمارستانی به هند جهت مقابله با ویروس کرونا خبر داده اند.

با این حال، آنچه هند در برهه کنونی بیش از همه به آن نیاز دارد، تامین مواد اولیه لازم برای کارخانه‌های تولید واکسن هند است که اکنون به دلیل محدودیت‌های صادراتی آمریکا، با چالش‌های اساسی رو به رو است. از سویی، بایستی امکاناتِ لازم آزمایشگاهی جهت شناسایی و مطالعه انواع موجود، و در حال جهشِ ویروس کرونا نیز در اختیار دهلی نو قرار داده شود.

در این راستا، دکتر آنتونی فائوچی متخصص ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا و از مسوولان عالی رتبه آمریکایی در بحث مقابله با ویروس کرونا می‌گوید: “آمریکا سعی می‌کند تا کلیه آنچه هند در برهه کنونی به آن‌ها نیاز دارد را به این کشور ارسال کند. در شرایط فعلی، هند و دیگر کشور‌های فقیر و ضعیف، دستخوش یک بحران عمیق و گسترده شده اند و باید کار‌های زیادی جهت کمک به آن‌ها انجام داد. اقدماتی که اگر به موقع انجام نشوند، با توجه به ماهیت پاندمیک ویروس کرونا، می‌توانند آثار و تبعات منفی، در ابعاد جهانی ایجاد کنند».