کارنامه عملکرد ۴ سال اخیر دانشگاه پیام نور: اخذ مجوز ۴۰۰ رشته محل جدید در دانشگاه پیام نور / ارتقای فرهنگ سازمانی و قانونمندی
کارنامه عملکرد ۴ سال اخیر دانشگاه پیام نور: اخذ مجوز ۴۰۰ رشته محل جدید در دانشگاه پیام نور / ارتقای فرهنگ سازمانی و قانونمندی

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور برخی از عملکردهای آموزشی دانشگاه را در طی ۴ سال گذشته تشریح کرد.

به گزارش یوپنا معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور با اشاره به عملکرد درخشان حوزه آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه طی ۴ سال گذشته گفت:دانشگاه پیام نور توانست با اصلاح بسیاری از فرایندها گام های بسیار ارزشمندی در حوزه معاونت آموزشی بردارد و یکی از مهم ترین این فعالیت ها که برای دانشجویان آینده این دانشگاه بسیار مطلوب است، حذف رشته های کم طرفدار و نامتناسب با نیاز بازار بوده است.

دکتر مرتضی محسنی افزود: هم اکنون مجوز ۴۰۰ رشته محل جدید از سوی دفتر شورای گسترش وزارت علوم صادر شده است که این رشته ها برای نخستین بار با نگاه کارشناسانه و متناسب با نیاز بازار کار در دانشگاه پیام نور راه اندازی می شود.

تکریم ارباب رجوع، ارتقای فرهنگ سازمانی، قانونمندی و اجرای دقیق مقررات

وی تکریم ارباب رجوع، ارتقای فرهنگ سازمانی، قانونمندی و اجرای دقیق مقررات آموزشی را از دیگر اقدامات مهم این معاونت طی ۴ سال اخیر عنوان کرد و گفت: نظام آموزشی دانشگاه پیام نور با نظارت دقیق حوزه ستادی و بر پایه مقررات و آیین نامه های دقیق، یکپارچه و متمرکز این دانشگاه استوار است و از این رو تمامی اعضای هیات علمی و همکاران اداری دانشگاه موظف به اجرای قوانین آموزشی و پرهیز از هرگونه واگرایی در این زمینه هستند که خوشبختانه این مسئله طی ۴ سال اخیر به شکل منسجم و کاملی رعایت شده است .

احیای دانشکده ها و چابک سازی ساختار

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور به عنوان یکی از زیرنظام های آموزش عالی کشور باید ساختاری مشابه دیگر دانشگاه ها داشته باشد، گفت: متاسفانه طی سال های گذشته، نهادی به نام «دانشکده» در دانشگاه پیام نور حذف شده بود که توانستیم با احیای ۶ دانشکده در این دانشگاه، هویت ساختار آموزشی دانشگاه را بازگردانده و نقش موثری در چابک سازی آن داشته باشیم.

اصلاح هرم اعضای هیات علمی و بهبود فرایند ترفیع پایه

دکتر مرتضی محسنی یکی از اولویت های مهم دانشگاه پیام نور را اصلاح هرم اعضای هیات علمی دانست و گفت: از آنجا که تعداد اساتید مدعو دانشگاه پیام نور طی سال های گذشته بسیار زیاد بود ، دانشگاه به دنبال اصلاح این هرم به نسبت تعداد دانشجویان بود که خوشبختانه این امر محقق شد و علاوه بر آن فرایند ترفیع پایه اعضای هیات علمی از طریق طراحی و راه اندازی سامانه ترفیع دانشگاه بهبود یافت.
وی تصریح کرد: از بهمن ماه سال گذشته تاکنون، تعداد ۲ هزار و ۳۹ پایه ترفیع اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور اعطا شد.

عمل به رسالت اجتماعی دانشگاه و گسترش ارائه آموزش الکترونیکی در تمام کشور در دوران کرونا

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور همچنین اذعان داشت: به دلیل شیوع بیماری کرونا، کلیه فعالیت های آموزشی دانشگاه در بستر آموزش الکترونیکی برای کلیه رشته ها و کلیه دروس توسط استانها اجرایی شد .
وی افزود: اقدام به موقع در تجهیز، هماهنگی، نظارت و استفاده از همه ظرفیت ها به ویژه در پایان سال ۹۸، موجب شد دانشگاه پیام نور در بین دانشگاه های کشور، اعتبار فوق العاده ای کسب کند.
وی با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور در دوران شیوع بیماری کرونا به لحاظ آموزشی ، کمترین آسیب را داشت، افزود: این دانشگاه با وجود محدودیت های دروان کرونا در بسیاری موارد نیز ارتقای کیفیت را تجربه کرد و این مهم در واکنش مسئولان وزارت علوم و دانشگاه های شاخص در قبال بحران کرونا و اظهارنظرهای آنها در خصوص این دانشگاه کاملا ملموس بوده است.
وی از همکاری این دانشگاه با دیگر دانشگاه ها و نهادهای مختلف برای برگزاری دوره های آموزشی و آزمون های الکترونیکی خبر داد و افزود: دانشگاه پیام نور در ارائه خدمات آموزشی الکترونیکی به دانشگاه تهران و برگزاری آزمون کانون وکلا در دوران شیوع بیماری کرونا بسیار موفق عمل کرد.

راه اندازی سامانه انتخابات

دکتر مرتضی محسنی با اشاره به سامانه انتخابات دانشگاه پیام نور اظهار داشت: این سامانه با هدف مشارکت همه همکاران در انتخاب نمایندگان دانشگاه و روسای دانشکده ها راه اندازی و طی آن از اعضای هیات علمی برای این انتخاب نظرخواهی شد.

سامانه سپاری فعالیت ها و تحقق مدیریت سبز

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور از افزایش فعالیت های الکترونیکی و سامانه سپاری آنها طی ۴ سال اخیر خبر داد و گفت: تقریبا اکثر فعالیت های این حوزه به صورت الکترونیکی در سیستم گلستان و دیگر سامانه ها به راحتی قابل انجام است.
وی افزود: راه اندازی چندین پیشخوان در سامانه گلستان، انجام بسیاری از فعالیت های آموزشی مورد نیاز مخاطبان دانشگاه را تسهیل کرد .
وی راه اندازی سامانه مدد برای برگزاری مصاحبه پذیرفته شدگان دوره دکتری دانشگاه پیام نور ، سامانه آزمون برای برگزاری تمامی آزمون های دانشگاه به صورت الکترونیکی و سامانه ترفیع را از دیگر اقدامات عنوان کرد.
وی افزود: با سامانه سپاری فعالیت های آموزشی توانستیم مصرف کاغذ را در حجم بسیار بالایی کاهش دهیم و از این جهت دانشگاه در امر تحقق مدیریت سبز نیز بسیار موفق عمل کرده است.