چرایی افزایش قارچ سیاه در پیک پنجم
چرایی افزایش قارچ سیاه در پیک پنجم

پیام طبرسی گفت: به دلیل تعداد بالای بیماران در پیک پنجم شاهد افزایش تعداد مبتلایان به قارچ سیاه در این پیک هستیم. مردم باید احتیاط کنند و به هیچ عنوان خودسرانه کورتون تزریق نکنند؛ بر این اساس نگرانی وجود نخواهد داشت.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با تاکید بر اینکه کرونا تمام نمی‌شود و ممکن است پیک ششم بیماری را با جهش لامبدا شاهد باشیم، گفت: احتیاج به مقررات بهداشتی قوی در کشور داریم و تا چنین مقرراتی جاری نشود، هر چقدر هم واکسن تزریق کنیم و دارو در کشور باشد بازهم کرونا در کشور کنترل نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، پیام طبرسی با تاکید بر اینکه بروز قارچ سیاه در مبتلایان به کرونا موضوع تازه‌ای نیست، گفت: این موضوع ربطی به پروتکل‌های دارویی که برای این بیماران استفاده می‌شود، ندارد. تعدادی از مبتلایان به کرونا به بیماری زمینه‌ای دیابت نیز مبتلا هستند و اگر به بیمار دیابتی بدون در نظر گرفتن شرایط کورتون زیادی تزریق شود، بروز قارچ سیاه افزایش می‌یابد. به دلیل تعداد بالای بیماران در پیک پنجم شاهد افزایش تعداد مبتلایان به قارچ سیاه در این پیک هستیم. مردم باید احتیاط کنند و به هیچ عنوان خودسرانه کورتون تزریق نکنند؛ بر این اساس نگرانی وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در حدود ۳ روز اخیر ورودی بیمارستان مسیح دانشوری در تهران اندکی کاهش یافته است، اظهار کرد: ورودی روزانه پیش از این بیش از ۴۰۰ نفر بود، اما اکنون به حدود ۳۲۰ نفر رسیدیم. اگر این روند تا یک هفته پایدار باشد شاید بتوان گفت قله پیک را رد کرده‌ایم، ولی باید دید در روز‌های آتی چه اتفاقی می‌افتد.

طبرسی با اشاره به رکوردشکنی‌های اخیر در آمار‌های کرونا، تصریح کرد: معمولا هرچه به آخر پیک نزدیک می‌شویم مرگ و میر افزایش می‌یابد. از تعداد موارد مبتلا می‌توان گفت شاید در تهران پیک پنجم در روز‌های اوج خود به سر می‌برد.

وی افزود: نمی‌توان گفت برای تامین دارو و تجهیزات مشکلی نداشتیم، ولی مشکل کرونا ۱۰۰ درصد با دارو رفع نمی‌شود. ما احتیاج به مقررات بهداشتی قوی در کشور داریم. تا چنین مقرراتی جاری نشود، هر چقدر هم واکسن تزریق کنیم و دارو در کشور باشد بازهم کرونا در کشور کنترل نخواهد شد.

وی درباره نگرانی‌ها پیرامون ورود جهش لامبدا ویروس کرونا، بیان کرد: در برخی کشور‌هایی که جهش لامبدا روئیت شده است مانند آمریکا بازهم جهش دلتا بر آن غلبه کرده است، اما در برخی کشور‌های آسیای جنوب شرقی لامبدا بر دلتا غلبه کرده است. باید ببینیم روند در روز‌های آتی برایمان چگونه است. با ورود جهش لامبدا به کشور پیک بعدی کرونا با درگیری بالاتر آغاز خواهد شد. این جهش واکسن گریزی بیشتری دارد و سن ابتلا را هم کاهش می‌دهد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، تاکید کرد: امیدوارم با مدیریت خوب بتوانیم از این روز‌ها عبور کنیم و فکر نکنیم تنها با تزریق واکسن، کرونا نابود می‌شود. تجربه انگلستان مقابل ما است که ۸۰ درصد واکسن تزریق کردند و مقررات بهداشتی سفت و سختی هم دارند، اما میزان بروز بالای بیماری را تجربه می‌کنند. این یعنی کرونا تحت کنترل درمی‌آید، اما کاملا تمام نمی‌شود و داستان ما با کرونا کماکان ادامه خواهد داشت.

وی درباره تزریق دُز سوم واکسن کرونا، گفت: همه کشور‌های دنیا به این نتیجه رسیدند که بعد از گذشت ۸ ماه از تزریق دُز دوم واکسن باید دُز سوم را تزریق کنند. در مورد نوع دُز یادآور سوم برای کسانی که قبلا واکسن‌های آدنوویروسی مانند اسپوتنیک و آسترازنیکا تزریق کردند بهتر است از پلتفرم‌های دیگر ساخت واکسن استفاده شود.