جزئیات و نحوه ارزشیابی دروس پایان نیمسال جاری در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد/ آزمون پایان نیمسال دانشجویان کارشناسی ارشد حضوری است
جزئیات و نحوه ارزشیابی دروس پایان نیمسال جاری در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد/ آزمون پایان نیمسال دانشجویان کارشناسی ارشد حضوری است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور جزئیات و نحوه ارزشیابی دروس پایان نیمسال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

به گزارش یوپنا، دکتر علیرضا دل افکار اظهار داشت:با توجه به شرایط خاص ناشی از بیماری کرونا و به منظور ارتقای کیفیت ارزشیابی دروس و صیانت از سلامت دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان اداری، ارزشیابی‌های دروس در پایان نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در مقاطع کارشناسی به صورت الکترونیکی و کارشناسی ارشد به صورت حضوری برگزار می شود.

نحوه ارزشیابی دروس در مقطع کارشناسی

وی درخصوص ارزشیابی دروس در مقطع کارشناسی گفت: برگزاری آزمون پایان نیمسال در مقطع کارشناسی الزامی است و کلیه ارزرشیابی‌های دروس نظری نیم‌سال تحصیلی جاری  به صورت غیر حضوری و صرفاً در بستر الکترونیکی اعلام شده توسط استان انجام می‌شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی افزود: دانشگاه های پیام نور در سطح کشور موظف هستند برای برگزاری آزمون های پایان نیمسال در مقطع کارشناسی یک بستر الکترونیکی غیر حضوری یکپارچه، تعیین و پس از ارزیابی های لازم و حصول اطمینان از سرویس دهی بستر مذکور تا پایان مهلت ثبت نمرات، اطلاعیه های لازم را تا ۱۰ آذرماه به دانشجویان اعلام کنند.

ارزشیابی دروس نظری مقطع کارشناسی طبق جدول زمان بندی انجام می شود
وی با عنوان اینکه ارزشیابی دروس نظری در بازه زمانی ابلاغ شده در برنامه امتحانات و منطبق با جدول زمانبندی و تاریخ از قبل تعیین شده، برگزار می‌شود، افزود: چنانچه برخی از اساتید مایل به برگزاری آزمون پایان ترم در تاریخی قبل از تاریخ تعیین شده باشند، می توانند ضمن توافق با استان و کلیه دانشجویان درس ، آزمون را در همان سامانه  معرفی شده، برگزار کنند.
وی اذعان داشت: ارزشیابی‌های پایان ترم مستمر دروس نظری نیم‌سال تحصیلی جاری  (با سهم ۱۲ نمره از ۲۰ نمره) بر اساس آزمون انجام می شود و باید سوالات آزمون توسط اساتید در سامانه طراحی و بارگذاری شود.

نحوه ارزشیابی میان ترم
دکتر دل افکار درخصوص ارزشیابی میان ترم ضمن تاکید بر اینکه کلیه ارزشیابی ها لزوما باید در چارچوب منبع اعلام شده باشد، گفت: ارزشیابی میان ترم (با سهم ۸ نمره از ۲۰ نمره) می‌تواند با برگزاری آزمون در سامانه معرفی شده و یا استفاده از روش‌های جایگزین مانند ارائه کار تحقیقی انجام شود.
وی افزود: عدم شرکت دانشجو در ارزشیابی در تاریخ و ساعت اعلام شده به منزله غیبت در جلسه امتحان است واساتید درس با نظارت مرکز موظف می باشند، طبق تقویم آموزشی نسبت به ثبت غیبت در سامانه گلستان اقدام کنند.

تمهیدات دانشگاه برای دانشجویانی که امکان استفاده از ابزارهای ارتباطی را ندارند
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور شناسایی دانشجویانی که امکان استفاده از ابزارهای ارتباطی مورد نیاز را ندارند، ضروری عنوان کرد و افزود: تمامی مراکز دانشگاه موظف هستند تا تاریخ ۲۰ آذرماه سال جاری این دسته از دانشجویان را شناسایی کرده و هماهنگی و تمهیدات لازم را با نزدیکترین مرکز/واحد پیام نور و یا محل تحصیل فراهم کنند تا ارزشیابی آنها توسط مرکز/واحد، انجام شود.

لزوم تسویه شهریه تا قبل از شروع ارزشیابی
دکتر دل افکار ثبت نمره ارزشیابی پایان ترم دانشجویان را منوط به تسویه حساب شهریه دانست و افزود: دانشجویان موظف اند قبل از شروع ارزشیابی این نیم‌سال تحصیلی، نسبت به پرداخت کامل شهریه خود اقدام کنند.
وی اظهار داشت: درس حفظ جزء ۳۰ در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت غیرحضوری و بر روی بستر سامانه معرفی شده از سوی استان برگزار می شود.

ارزشیابی دروس در مقطع کارشناسی ارشد به صورت حضوری 
دکتر دل افکار درخصوص ارزشیابی دروس در مقطع کارشناسی ارشد گفت: ارزشیابی‌های کلیه دروس نظری مقطع کارشناسی ارشد در بازه زمانی ابلاغ شده در برنامه امتحانات و منطبق با جدول زمانبندی و تاریخ از قبل تعیین شده، به صورت متمرکز و حضوری توسط مرکز سنجش و آزمون برگزار می شود.

ارزشیابی دروس جبرانی مقطع کارشناسی ارشد به صورت غیرحضوری
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی اظهار داشت: ارزشیابی کلیه دروس جبرانی مقطع کارشناسی ارشد همانند دروس مقطع کارشناسی به صورت غیرمتمرکز و روش انجام آن غیرحضوری است و در سامانه‌ معرفی شده در استان و توسط استاد ذیربط انجام خواهد پذیرفت.

دکتر دل افکار در پایان تاکید کرد: برای دروس عملی و درس‌هایی که توسط نمایندگی‌ها و مراکز بین‌الملل خارج از کشور ارائه می‌شود، دستورالعمل‌های جداگانه‌ای ابلاغ خواهد شد.