پنجمین همایش ملی آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور آغاز به کار کرد
پنجمین همایش ملی آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور آغاز به کار کرد

پنجمین همایش ملی آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور امروز به صورت آنلاین آغاز به کار کرد.

به گزارش یوپنا، دکتر سید محمد شبیری در مراسم افتتاحیه این همایش با عنوان اینکه بسیاری از چالش‌های محیط‌زیستی معاصر، پیامد رفتارهای انسانی است ، گفت: دیدگاه افراد در خصوص محیط‌زیست، نقش مهمی در شکل گیری رفتارهای محیط‌زیستی مطلوب یا نامطلوب آن‌ها دارد.
دبیر همایش ملی آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور راه برون رفت از مشکلات محیط زیستی را تحول در طرز فکر و عمل دانست و اظهار داشت: ایجاد تحول در این زمینه هم برای مدیران، برنامه‌ریزان، تصمیم‌سازان و هم برای عموم شهروندان اجتناب ناپذیر و ضروری است.
وی تصریح کرد: جامعه امروز، دوره پرشتابی را ازنظر صورت‌‌بندی‌‌های فرهنگی و اجتماعی تجربه می‌‌کند و دانشگاه‌‌ها همگام با سایر مراکز علمی و پژوهشی، موظف‌‌اند ضمن پرداختن به‌‌مبانی ارزشی و اعتقادی جامعه، نوعی از اخلاق محیط‌‌زیستی را توسعه دهند که به حفظ محیط‌‌زیست کمک کند و راهنمای عمل انسان‌‌ها در تعامل با آن باشد.
دکتر شبیری دانشگاه‌‌ها و مراکز علمی و پژوهشی را مهد نوسازی اجتماعی دانست و اظهار داشت: دانش و بینشی که افراد در این مراکز، پیرامون اخلاق محیط‌‌زیستی کسب می‌‌کنند، عامل مؤثری در شکل‌‌گیری خوی و منش اجتماعی نسبت به‌‌ محیط‌‌زیست خواهد بود.
وی با عنوان اینکه نقش بسیار مهم آموزش‌‌وپژوهش در بالابردن سطح دانش، توانایی تحلیل، اخلاق و مسئولیت‌‌پذیری افراد در برابر جامعه و محیط‌‌زیست انکارناپذیر است، اذعان داشت: دانشگاه‌‌ها و مراکز علمی و پژوهشی باید با ایفای نقش آموزشی و پژوهشی خود، ضمن اثرگذاری بر تفکر و باورهای محیط‌‌زیستی افراد، در تعریف و تبیین رهیافت‌‌های اخلاقی مورداستفاده برای حفاظت از محیط‌‌زیست نیز مؤثر باشند.
دبیر همایش ملی محیط زیست دانشگاه پیام نور یادآور شد:برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌های علمی با هدف اشتراک‌گذاری دانش و اطلاعات و هم افزایی علمی بین پژوهشگران، صاحب‌نظران و مراکز علمی و پژوهشی یکی از استلزامات انجام رسالت دانشگاه‌ها در فرهنگ‌سازی محیط‌زیستی است.
وی اظهار داشت: کرسی یونسکو در آموزش محیط‌زیست و پژوهشکده محیط‌زیست و توسعه پایدار دانشگاه پیام نور در راستای ایفای وظایف ذاتی خود با برگزاری پنجمین دوره این همایش ملی مصادف با ۲۶ ژانویه روز جهانی آموزش محیط‌زیست که در بسیاری از کشورهای جهان با این نام گرامی داشته می شود، تلاش نموده است سهم خود را در معرفی نمادین روزی با این عنوان و پاسداشت آن ایفا کند.
دکتر شبیری ابراز امیدواری کرد: این رویداد ملی بتواند گامی در نهادینه ساختن رسالت آموزش همگانی محیط زیست و حرکت دانشگاه پیام نور در تبدیل شدن به قطب ملی و بین المللی آموزش‌های الکترونیکی و ترکیبی محیط‌زیست در راستاي تحقق بند (د) ماده ۶۴ برنامه ششم توسعه بردارد و پایه ای برای ادامه روند تلاش های انجام شده در این زمینه باشد.
گفتنی است، پنجمین همایش ملی آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور امروز ۶ بهمن ماه به صورت آنلاین و از طریق لینک www.eeconf.ir در حال برگزاری است.
این همایش دارای ۳ پنل ارائه مقالات و ۹ نشست علمی با موضوعات؛ دین و محیط زیست، آموزش محیط زیست و حقوق شهروندی، آموزش محیط زیست و بازتاب زبانی – اجتماعی خودمداری انسان در قبال جانوران، آموزش محیط زیست و روان شناسی محیط زیست، آموزش محیط زیست و مدیریت یکپارچه منابع آب ایران، آموزش محیط زیست و آموزش و پرورش تطبیقی، آموزش محیط زیست و زبان شناسی و .. است.