جزئیات روزنامه آمریکایی از پیشنهاد واشنگتن به ونزوئلا
جزئیات روزنامه آمریکایی از پیشنهاد واشنگتن به ونزوئلا

علیرغم تحریمهای گسترده آمریکا علیه ونزوئلا در سالهای گذشته، دولت واشنگتن در بحبوحه تنشهای اوکراین، به کاراکاس پیشنهاد لغو تحریم صادرات نفت این کشور را داده است.

به گزارش یوپنا، درحالیکه روزنامه نیویورک تایمز روز یک شنبه از سفر کم سابقه یک هیات عالیرتبه آمریکا به ونزوئلا برای رایزنی با مقامات این کشور در زمینه تحولات جهانی و روسیه خبر داده بود، روزنامه وال استریت ژورنال شامگاه یک شنبه مدعی شد که هیاتهای دیپلماتیک آمریکا و ونزوئلا در زمینه صادرات نفت ونزوئلا و لغو ممنوعیت پالایشگاههای آمریکایی برای واردات نفت از این کشور خبر داده است.

پیش از این برخی منابع آمریکایی از ارزیابی کاخ سفید برای تحریم صادرات نفت و گاز روسیه خبر داده بودند.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه آمریکایی مدعی شد، بر اساس پیشنهادهایی که دولت آمریکا در دیدار با مقامات نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا مطرح کرده است، نفت ونزوئلا به بازارهای بین المللی راه خواهد یافت.

دیدارهای هیات آمریکایی با مقامات ونزوئلا از روز شنبه شروع شده است.با این حال مشخص نیست که این مذاکرات ادامه دارد یا به پایان رسیده است. هنوز هیچ مقام دولت ونزوئلا در این زمینه اظهار نظر نکرده است.

نیویورک‌تایمز پیش از این نوشته بود در راستای تلاش‌ اروپا و آمریکا برای منزوی‌کردن روسیه، هیأتی از مقام‌های عالیرتبه دولت بایدن روز شنبه برای دیدار با «نیکلاس مادورو» عازم ونزوئلا شدند تا دولت او را ترغیب کنند از مسکو فاصله بگیرد.

این روزنامه نوشته هنگامی که آمریکا و متحدانش شروع به بررسی تحریم‌ها بر صادرات نفت و گاز روسیه کردند، گروهی از سیاستمداران جمهوری‌خواه و دموکرات از ونزوئلا به‌عنوان یک جایگزین بالقوه اشاره کردند.

این درحالیست که چهار روز پیش رئیس‌جمهور ونزوئلا ضمن محکوم‌کردن تحریم‌ها علیه روسیه آنچه علیه مردم روسیه انجام می‌دهند را جنایت، دیوانگی و جنگ اقتصادی خوانده بود. مادورو تاکید کرده بود، جنگ‌های اقتصادی باید پایان یابند و مشکلات جهان باید از مسیر دیپلماتیک و سیاسی حل شوند.

سفر هیات آمریکایی به کاراکاس درحالیست که دولت آمریکا از سالها پیش در تدارک ساقط کردن دولت قانونی مادورو است و تا کنون تحریمهای شدید اقتصادی را علیه این کشور اعمال کرده است.