دانشگاه پیام نور دارای مزیت های مطلقی است که دیگر دانشگاه ها ندارند/ لزوم حمایت از فعالیت های پژوهشی منحصر به فرد دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور دارای مزیت های مطلقی است که دیگر دانشگاه ها ندارند/ لزوم حمایت از فعالیت های پژوهشی منحصر به فرد دانشگاه پیام نور

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور دارای مزیت های مطلقی است که دیگر دانشگاه ها آن را ندارند، افزود: فعالیت های منحصر به فرد پژوهشی این دانشگاه باید مورد حمایت قرار گیرد.

به گزارش یوپنا، دکتر پیمان صالحی در مراسم نکوداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران، فناوران و کارآفرینان منتخب این دانشگاه که امروز در سازمان مرکزی برگزار شد، افزود: با وجودی که بودجه تخصیصی به وزارت علوم نسبت به بودجه دانشگاه های کشورهای در حال توسعه، چندان قابل توجه نیست اما افتخار این را داریم که اعلام کنیم ضریب تبدیل پول به تولیدات علمی در ایران، در دنیا اول است.
وی با اشاره به اهمیت وقف در دنیا در حوزه پژوهش گفت : دانشگاه پیام نور باتوجه به گستره جغرافیایی و سهم قابل توجهی که در حوزه پژوهش دارد و سه نفر از پژوهشگران یک درصد برتر دنیا در دانشگاه پیام نور حضور دارند، باید در این زمینه ضمن فرهنگ سازی، برای جذب واقفین و خیرین اهتمام ویژه ای داشته باشد.
وی گفت : کشور ایران در۱۹۹۶ با ۸۵۱ مقاله رتبه ۵۴ و سال ۲۰۲۱ با انتشار هفتادو هشت هزار مقاله علمی به رتبه ۱۵ ام دنیا ارتقا یافت و روند تولید علم در ایران در سطح منطقه و کشورهای جهان اسلام رو به رشد بوده است.
دکتر صالحی با اشاره به مجلات Open access گفت: از سال ۲۰۱۸ مصوب شد که برای چاپ تمامی مقالات علمی باید پول پرداخت شود و همین مسئله موجب شد که سهم مقالات ایران به میزان قابل توجهی کاهش یابد.
وی بر لزوم اجباری سازی فرصتهای مطالعاتی اعضای هیات علمی در داخل تاکید کرد و افزود: کشور ایران دارای چالش های بسیاری به ویژه در حوزه علوم انسانی است که می توان از ظرفیت ویژه اعضای هیات علمی برای حل این چالش ها استفاده کرد.
معاون پژوهشی وزارت علوم راهکار صدور اندیشه های علمی کشور ایران در حوزه های علوم انسانی و اسلامی را گسترش زبان فارسی از طریق نمایه سازی نشریات فارسی عنوان کرد.
وی همچنین با عنوان اینکه دانشگاهها باید به سمت کسب درآمدهای اختصاصی پیش روند، اظهار داشت: قانون جهش دانش بنیان وزارت علوم، بهترین فرصت برای شرکت های دولتی و خصوصی دارای واحدهای تحقیق و توسعه است تا با عقد قرارداد همکاری با دانشگاه ها، از پرداخت مالیات معاف شوند.
دکتر صالحی تاکید کرد: دانشگاه پیام نور می تواند در این زمینه نیز تعامل خود را با شرکت های دولتی و خصوصی دارای واحدهای تحقیق و توسعه در استان افزایش داده و در جهت پیوند دانشگاه و صنعت گام های موثری بردارد.