دانشگاه پیام نور با ۳ پله صعود، در رتبه هجدهم بین موسسات آموزشی و  پژوهشی ایران قرار گرفت
دانشگاه پیام نور با ۳ پله صعود، در رتبه هجدهم بین موسسات آموزشی و  پژوهشی ایران قرار گرفت

در آخرین نسخه رتبه‌بندی وبومتریکس که در ژانویه ۲۰۲۳ منتشر شده است، دانشگاه پیام نور با ۲۴ پله ارتقا نسبت به نسخه پیشین (جولای ۲۰۲۲)، رتبه ۱۳۹۲ جهان و با ۳ پله صعود، جایگاه ۱۸ کشوری را کسب نمود.

به گزارش یوپنا معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور گفت: در آخرین نسخه رتبه‌بندی وبومتریکس که در ژانویه ۲۰۲۳ منتشر شده است، دانشگاه پیام نور با ۲۴ پله ارتقا نسبت به نسخه پیشین (جولای ۲۰۲۲)، رتبه ۱۳۹۲ جهان و با ۳ پله صعود، جایگاه ۱۸ کشوری را کسب نمود. این ارتقای رتبه در نتیجه افزایش امتیاز در شاخص دسترسی آزاد (شفافیت) و شاخص برتری است که در شاخص “دسترسی آزاد” افزایش امتیاز ۱۴۸ بوده و همچنین شاخص “برتری” ۱۳ امتیاز رشد داشته است. وبسایت وبومتریکس شاخص دسترسی آزاد (شفافیت ) را اینگونه تعریف می‌کند: ارزیابی استنادهای ۲۱۰ پژوهشگر برتر دانشگاه. افزایش تعداد پروفایلهای گوگل اسکولار با ذکر وابستگی سازمانی و ایمیل دانشگاه به شناساندن پژوهشگرهای دانشگاه به گوگل اسکولار و وبسایت وبومتریکس کمک شایانی دارد. شاخص برتری نیز مربوط به تعداد مقاله‌های برتر اعضای دانشگاه است.

دکتر ابراهیمی افزود: نظام رتبه‌بندی وبومتریکس اولین بار در سال ۲۰۰۴ انجام شد و هر ساله دو مرتبه در تیرماه و دی‌ماه (ژانویه و جولای) نتایج ارزیابی وب‌ها در وبگاه این نظام رتبه‌بندی اعلام می‌شود. رتبه‌بندی وبومتریکس متشکل از یک پایگاه داده شامل ۱۵۰۰۰ دانشگاه و بیش از ۵۰۰۰ موسسه و مرکز تحقیقاتی می‌باشد. مهمترین منبع بررسی برای تجزیه و تحلیل و رتبه‌بندی، دامنه دانشگاهی است و رتبه‌بندی‌ها بر اساس ۳ شاخص اصلی مشاهده‌پذیری، شفافیت و برتری ارائه می‌شود. شاخص‌های رتبه‌بندی وبومتریکس میزان توجه موسسات و دانشگاه‌ها را به نشر اینترنتی نشان می دهند. هر یک از پارامترها دارای جزئیات بسیار است و روش‌هایی برای محاسبه هر یک وجود دارد.

شاخص‌های نظام رتبه‌بندی وبومتریکس
شاخص تعریف منبع ضریب وزنی
مشاهده پذیری/تاثیر قابلیت دیده‌شدن، تبادل پیوند و تعداد لینکهای خارجی backlink- Ahrefs
Majestic 50 %
شفافیت (Transparency) پراستنادترین پژوهشگران دانشگاه- ۲۱۰ نویسنده برتر دانشگاه پروفایل گوگل اسکولار ۱۰ %
برتری (Excellence) تعداد مقالات دانشگاه که در میان ۱۰ % مقالات رشته‌های مختلف قرار دارند. سایماگو ۴۰ %