معاون پژوهشی وزیر علوم خبر داد؛ بودجه ویژه تجهیزات آزمایشگاهی به زودی به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود
معاون پژوهشی وزیر علوم خبر داد؛ بودجه ویژه تجهیزات آزمایشگاهی به زودی به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: با موافقت مقام معظم رهبری، بودجه ویژه‌ای برای تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاهها اختصاص یافت که بزودی در اختیار دانشگاهها قرار می گیرد.

به گزارش یوپنا به نقل از وزارت علوم، دکتر پیمان صالحی، در نشست نوروزی وزیر علوم با کارکنان ستاد و رؤسای دانشگاه‌های استان تهران اظهار داشت: وزیر علوم در دیدار خود با مقام معظم رهبری، تقاضای حمایت مالی برای تقویت بخش پژوهش و آزمایشگاه‌ها را مطرح کرده بود که مورد موافقت معظم له قرار گرفت.

وی افزود: با موافقت مقام معظم رهبری اعتبار ویژه ای برای تقویت بخش تجهیزات آزمایشگاهی از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت که اعتبار قابل توجه‌ای است.

صالحی تاکید کرد: در سالیان گذشته اعتباری به بخش تجهیزات اختصاص نیافته بود و با اقدام اخیر بخشی از مشکلات حوزه پژوهش در دانشگاه‌ها رفع می‌شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم به سخنرانی اخیر خود در اجلاس وزرای علوم و فناوری بیست و ششمین کنفرانس کمیسیون علم و فناوری آنکتاد، که در مقر سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد، اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورهای حاضر در نشست از پیشرفت‌های ایران در علم و فناوری تعجب کرده و آن را تحسین کردند.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ توجه زیادی به هموار کردن مسیر از طریق سرمایه‌گذاری زیاد در حوزه‌های علم، فناوری و نوآوری در ایران صورت گرفت و امروزه ایران در رتبه ۱۵ تولید علم دنیا قرار دارد.

صالحی گفت: به نمایندگی از وزارت علوم در نشست ژنو به برخی پیشرفت‌ها اشاره کردم از جمله اینکه: در دو دهه اخیر دولت ایران سیاست‌ها و برنامه‌های مختلفی را برای حمایت از نوآوری و ایجاد یک محیط فناورانه، طراحی و اجرا کرده است. در حال حاضر بیش از ۷ هزار شرکت دانش بنیان در زمینه فناوری‌های پیشرفته مانند نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، علوم شناختی و فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال هستند. علاوه بر این، ۵۸ پارک علم و فناوری، ۲۴۰ مرکز رشد، ۶۱ صندوق علم و فناوری به علاوه ی ۵۵ شتاب دهنده تخصصی، بخشی از دستاورد بزرگ کشور ما درحوزه ی سیاست‌های علم و فناوری است.علاوه بر این، استارتاپ‌های نوآور متعددی وجود دارند که در این محیط فناورانه، در حال رشد و توسعه هستند.

گفتنی است وزیر علوم در این نشست از تلاش‌های معاونت پژوهشی برای تحقق مرجعیت علمی و افزایش مجلات علمی ایرانی در نمایه‌های مطرح و معتبر دنیا قدردانی کرد.