قائم مقام وزیر علوم جزئیات آیین نامه ارتقا اساتید را تشریح کرد و گفت: با پیش بینی ۹ محور آیین نامه ارتقای هیات علمی از مقاله محوری صرف خارج شد.
به گزارش یوپنا، محمد سلیمانی قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیات های امنا و هیات ممیزه در نشست خبری که صبح امروز درباره آییننامه ارتقا اساتید در محل وزارت علوم برگزار شد با عرض تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیات همراه گفت: دانشگاه و پیشرفت کشور بحث مهمی است هر ملت علم را بدست آورده توانسته مراحل پیشرفت را سریع طی کند مانند ملت ایران که توانست در زمینه های مختلف علمی گام های مهمی بردارد.
وی ادامه داد: یکی از عواملی که در رشد علمی کشور میتواند موثر باشد بحث آیین نامه ارتقا اساتید دانشگاه است. همان طور که مقاممعظم رهبری تاکید دارند دانشگاه محل تولید علم و جهت دهی به علم و عالم است بنابراین آییننامه ارتقا در تولید علم، جهت دهی علم و عالم اثر مستقیم دارد بنابراین بازنگری آیین نامه مذکور در همین سه محور صورت گرفته و در اردیبهشت ماه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.
شرط فناوری به ارتقای اساتید اضافه شد
وی یاد آورشد: ویژگی مهم آییننامه ارتقا، در گذشته چهار محور فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی بود در آیین نامه جدید با توجه به اهمیت فناوری محور فناوری نیز مورد توجه قرار گرفته است، در آییننامه ارتقای جدید در بخش فرهنگی به شاگرد پروری توجه ویژه شده است و اساتید می توانند در این حوزه امتیاز لازم بگیرند.
وی ادامه داد: محور بعدی در آیین نامه جدید مسئولیت فردی اساتید است که معیارهایی برای محور لحاظ شده است یک مورد دیگر مسئولیت اجتماعی اساتید است اگر استادی در سطح اجتماع تلاش زیادی داشته باشد برون دادهایی که در اجتماع دارد میتواند در ارتقا وی اثر گذار باشد.
توجه جدی به سرآمدی در آموزش
سلیمانی افزود: در حوزه آموزش نظم و انضباط و کیفیت تدریس که از قبل بود و اکنون غنی تر شده، هدایت دانشجویان و سرآمدی آموزشی در آیین نامه جدید مورد توجه قرار گرفته، و همچنین به تولید محتوای آموزشی بیشتر توجه شده است تولید محتوای اموزشی توسط اساتید توجه شده است.
وی افزود: در بخش پژوهش، طرح های پژوهشی محور مد نظر است این موضوع که اساتید طرح های پژوهشی از جامعه و صنعت بگیرند و به وسیله آن کار تیمی انجام دهند، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
قائم مقام وزیر علوم افزود: در آیین نامه جدید به موضوع کرسی های تخصصی و ترویجی توجه بیشتری شده است همچنین به مقالات اهمیت داده میشود.
امتیاز تربیت دانشجوی پسادکتری
وی ادامه داد: اثر بدیع، کتاب و افتخارات پژوهشی اساتید از دیگر مواردی است که به آن توجه شده است، همچنین اینکه یک استاد بتواند فارغ التحصیلان دکتری را به صورت پسا دکتری در بخش پژوهش به کار گیرد در آیین نامه جدید به آن توجه شده است.
سلیمانی با بیان اینکه به دانش فنی در بخش فناوری توجه ویژه شده است افزود: برای همه سطوح فناوری در این آیین نامه معیارها و مشخصاتی تعیین شده است تا اساتید از این اقدامات بهره مند شوند.
وی افزود: همچنین به کاربردی کردن دستاوردهای اساتید توجه ویژه شده است. موضوع اختراع و اکتشاف که از قبل هم بوده در این آیین نامه نیز به آن توجه شده است به سرآمدان اساتید در حوزه پژوهش توجه ویژه شده است بنابراین در دانشگاه ها سرآمدان فناوری خواهیم داشت.
قائم مقام وزیر علوم افزود: همچنین به فعالیت یک استاد فناور توجه ویژه شده است. در حوزه فعالیت علمی اجرایی تکالیفی بر عهده هیات علمی است و ارزیابی میشود در آیین نامه جدید به این موضوع توجه شده تا اساتید از این امتیازات بهره ببرند به مشارکت اساتید در نیازهای کشور نیز توجه ویژه شده است.
امتیاز ارتباط دانشگاه با صنعت افزایش یافت
وی ادامه داد: حتی فعالیت عام المنفعه نیز مورد توجه قرار گرفته است، موضوع ارتباط با صنعت و جامعه در آییننامه جدید برجسته تر شده است. یکی از مسائل مهم مجلات علمی است برای مسولان مجله های علمی هم امتیازاتی لحاظ شده که مجله های علمی را در سطح جهانی ارائه کنند.
وی افزود: راهبری پروژهای بزرگ تحقیقاتی، جذب دانشجویان خارجی نیز مورد توجه قرار گرفته است. همچنین حوزه مسولیت های اجرایی که اساتید میتوانند حضور داشته و اثر گذار باشند نیز مورد توجه قرار گرفته است.
ارتقا دیگر صرفا به مقاله متکی نیست
سلیمانی افزود: بحث دیگری که دغدغه همه اساتید و رهبری نیز بود بخش وتویی آییننامه ارتقا بود و در این بخش ضعف وجود داشت، بخش وتویی آییننامه مقاله محور بود بنابراین اقداماتی صورت گرفت تا مسیرهای جدیدی باز شده و ارتقا صرفا متکی بر مقاله نباشد.
وی افزود: از این رو ۹ محور شناسایی و در آیین نامه ارتقا اساتید پیش بینی شد تا اساتید از ۹ طریق امتیازات وتویی ارتقا را کسب کنند این ۹ محور شامل طرح های پژوهشی، کرسی های نظریه پردازی و تخصصی، اثر بدیع ارزنده هنری و ادبی، انتشار کتاب تصنیفی و تالیفی، اختراع، تولید و تجاری سازی، اکتشاف، مقاله است.
سلیمانی تاکید کرد: در همه این ۹ محور استاد باید پدید آورنده اصلی باشد. اگر اساتید امتیازات حداقلی وتویی بدست آوردند میتوانند به رتبه بالاتر ارتقا یابند. یک استاد میتواند از ۳ محورامتیازات وتویی را به صورت تجمیعی بدست آورد.
وی با بیان اینکه در این آیین نامه یک سری الزامات پیش بینی شده است افزود: یکمحور از این الزامات محور اداری استخدامی است یک استاد دانشگاه برای ارتقا باید ماندگاری داشته باشد یا اینکه یک استاد برای طی مراحل بازنشستگی باید یکسال قبل درخواست خود را تحویل هیات ممیزه دهد تا زمان برای بررسی باشد. البته این زمان در آیین نامه قبلی دو سال بود، یا باید صلاحیت عمومی را داشته باشد و یا باید شرایط مندرج در آیین نامه های دانشگاه را داشته و حضور تمام وقت در دانشگاه داشته باشد.
قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: محور علمی هم جز الزامات آیین نامه است به عنوانمثال یک دانشیار باید حتما قبل از آن استادیار باشد و برای استادی حتما دانشیار شده باشد. برای ارتقا باید حداقل ۳ مقاله داشته باشد و یا در بخش آموزشی و پژوهشی هرکدام باید امتیازاتی کسب کند.
وی افزود: همچنین در الزامات حرفه ای، یک استاد باید حتما دارای صفحه خانگی باشد و برون داده های آموزشی، فرهنگی و اجرای خود را آنجا قرار دهد تا دیگران از آن استفاده کنند.
وی ادامه داد: استاد باید حتما دارای برنامه ۵ ساله بوده و آن را به تصویب دانشگاه برساند. باید نمرات دانشجو را به موقع اعلام و دروس را طی هفته توزیع کند.
سلیمانی افزود: دانشگاه موظف است زیرساخت لازم برای کارنامه الکترنیکی اساتید را ایجاد کند، همچنین دانشگاه یک کارشناس خبره موثر برای کمک به استاد در اختیار دانشکده ها و اساتید قرار دهد و زمینه و زیرساخت های لازم برای حضورغیاب برخط را فراهم کند دانشگاه باید کارگاه آموزشی برقرار کند تا اساتید با روش های مختلف پژوهش و ارتباط صنعت بهتر آشنا شوند.
معافیت از امتیازهای علمی اجرایی آیین نامه ارتقا با داشتن ۳ فرزند زیر ۶ سال
سلیمانی در پاسخ به سوال مهر در خصوص اقتضائات خاص زنان هیأت علمی در آیین نامه ارتقا گفت: در بخش علمی اجرایی درجهت تحکیم بنیان خانواده و تشویق به فرزندآوری، بانوان عضو هیات علمی در زمان تقاضا در صورت داشتن فرزند زیر ۶ سال بهازای هر فرزند ۳۰ درصد از حداقل امتیازهای علمی و اجرایی معاف میشوند.
وی ادامه داد: یعنی یک استاد باید در حوزه علمی اجرایی یک کف امتیازی را کسب کند، بهعنوان مثال برای یک استادیار که می خواهد دانشیار شود باید در علمی اجرایی ۱۵ امتیاز کسب کند، آن وقت اگر یک فرزند زیر شش سال داشته باشد ۱۰ امتیاز برای وی کافی است و اگر دو فرزند زیر شش سال داشت ۵ امتیاز کافی است و اگر سه فرزند زیر شش سال داشته باشد در بخش علمی اجرایی وتویی از وی قبول میکنند.
وزیر علوم برای آیین نامه ارتقا ۱۰۰ ساعت وقت گذاشت
وی همچنین افزود: برای تدوین آیین نامه ارتقا اساتید وزیر علوم بیش از ۱۰۰ ساعت حضور فیزیکی در کارگروه داشته است