دانشگاه پیام نور در بین دانشگاه های تاثیرگذار جهان قرار گرفت
دانشگاه پیام نور در بین دانشگاه های تاثیرگذار جهان قرار گرفت

جدیدترین رتبه بندی تایمز در حوزه اثرگذاری دانشگاه ها در شاخص های ۱۷ گانه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۴ منتشر شد و ۳۳ دانشگاه ایرانی در جمع ۱۵۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفتند.

به گزارش یوپنا دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی کشور در این رتبه بندی قرار گرفت و در بین ۳۳ دانشگاه تاثیرگذار ایرانی رتبه ۲۴ را در بین دانشگاه های ایرانی کسب کرد.

رتبه بندی دانشگاه‌های تأثیرگذار برای اولین بار سال ۲۰۱۹ از سوی نظام رتبه بندی بین‌المللی تایمز انجام شد. تایمز در این رتبه بندی دانشگاه‌ها را بر اساس اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) ارزیابی می‌کند.

در رتبه بندی دانشگاه‌های تأثیرگذار تایمز در سال ۲۰۲۴ تعداد ۲ هزار و ۱۵۲ دانشگاه از ۱۲۵ کشور / منطقه ارزیابی شدند. دانشگاه وسترن سیدنی استرالیا برای سومین سال متوالی در صدر فهرست قرار گرفت. دانشگاه منچستر بریتانیا و دانشگاه تاسمانی استرالیا در رتبه دوم مشترک قرار دارند.

برترین تازه وارد در سال ۲۰۲۴ انستیتو آگرو فرانسه در رتبه ۲۱ مشترک است. هند با ۹۶ مؤسسه دارای بیشترین دانشگاه در این رتبه بندی است.

شاخص‌های اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) شامل ۱۷ شاخص است که رتبه بندی تایمز عملکرد دانشگاه را در همه این شاخص‌ها ارزیابی می‌کند.
شاخص‌ها شامل: ۱: بدون فقر، ۲: بدون گرسنگی، ۳: سلامتی و رفاه خوب، ۴: آموزش با کیفیت، ۵: برابری جنسیتی، ۶: آب تمیز و بهداشتی، ۷: انرژی مقرون به صرفه و پاک، ۸: کار شایسته و رشد اقتصادی، ۹: صنعت، نوآوری و زیرساخت، ۱۰: کاهش نابرابری، ۱۱: شهرها و جوامع پایدار، ۱۲: مصرف و تولید مسؤولانه، ۱۳: اقدامات آب و هوا، ۱۴: زندگی در زیر آب، ۱۵: زندگی در خشکی، ۱۶: صلح، عدالت و نهادهای قوی و ۱۷: مشارکت برای اهداف می باشد.