دانشگاه پیام نور در بین برترین دانشگاه های جهان در رتبه بندی معتبر ۲۰۲۵ تایمز قرار گرفت
دانشگاه پیام نور در بین برترین دانشگاه های جهان در رتبه بندی معتبر ۲۰۲۵ تایمز قرار گرفت

موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۵ تعداد ۸۱ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.

به گزارش یوپنا دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی کشور در این رتبه بندی در بین برترین دانشگاه های جهان و همچنین ایران قرار گرفت.

رتبه‌بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه ها است که اولین بار در سال ۲۰۰۴ با همکاری تایمز و کیو اس تحت عنوان رتبه‌بندی “تایمز – کیو اس” و از سال ۲۰۱۰ به بعد با همکاری موسسه تامسون رویترز منتشر شد. در رتبه ‌بندی سال ۲۰۱۶ این پایگاه جهت تامین اطلاعات مورد نیاز خود، همکاری خود را با تامسون رویترز قطع و با پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس آغاز به همکاری کرد. تغییر منبع اطلاعاتی مورد استفاده پایگاه رتبه‌ بندی تایمز بر روی نحوه حضور دانشگاه ها و رتبه آن‌ها تاثیرگذار بود. پایگاه رتبه‌بندی تایمز جهت ارزیابی دانشگاه‌ ها قسمتی از اطلاعات مورد نیاز خود را از خود دانشگاه ‌ها، قسمتی دیگر را از نظرسنجی‌ ها و بخشی را از طریق الزویر به دست می آورد.

در روش شناسی رتبه بندی جهانی تایمز ۲۰۲۵، از ۱۸ شاخص استفاده شده است. شاخص ‌های عملکردی در ۵ معیار کلی قرار داده شده اند: آموزش، پژوهش، کیفیت پژوهش، چشم انداز بین المللی و صنعت.

در پایگاه رتبه بندی تایمز در سال‌های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴ از جمهوری اسلامی ایران تنها یک دانشگاه حضور داشت. در سال ۲۰۲۴ تعداد ۷۳ دانشگاه در رتبه بندی تایمز حضور داشته اند که این تعداد در سال ۲۰۲۵ به ۸۱ دانشگاه رسیده است.