دومین دکل حفاری تاسیسات دریایی در فاز ١٤ پارس جنوبی آغاز بکار کرد
دومین دکل حفاری تاسیسات دریایی در فاز ١٤ پارس جنوبی آغاز بکار کرد

دومین دکل حفاری شرکت تاسیسات دریایی در فاز ١٤ پارس جنوبی با استقرار در موقعیت خود، از ١٤ مردادماه کار خود را شروع کرد.

به گزارش یوپنا، ابوالقاسم رحمانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با اشاره به تنوع بخشی فعالیتها و حضور جدی در عرصه بالادستی از سوی این شرکت اظهارکرد: براین اساس تاسیسات دریایی دکل حفاری دریایی دیگر خود را در محل پروژه فاز ١٤ میدان گازی پارس جنوبی مستقر ساخت.

وی با بیان این که این دستگاه حفاری دومین دکل دریایی تاسیسات دریایی در فاز ١٤ پارس جنوبی به شمار می‌رود و کار خود را با عملیات Tie Back چاه SPD١٤D-٠٨ از ١٤ مردادماه امسال آغاز کرد، ادامه داد: متخصصان این شرکت فراساحلی تامین استقرار ٢ دکل حفاری دریایی فاز ١٤ پارس جنوبی را در مدت زمان بسیار کوتاه به انجام رساندند.

به گفته رحمانی، با استقرار نخستین دکل شرکت تاسیسات دریایی در محل پروژه فاز ١٤ پارس جنوبی، ‌عملیات حفاری نخستین حلقه چاه این فاز موسوم به SPD١٤B-٠٨  از ١٣ تیرماه آغاز شد و با گذشت کمتر از یک ماه متخصصان این شرکت فراساحلی با تلاش شبانه روزی استقرار دکل دوم این فاز  را در کنار جکت  SPD١٤D با موفقیت به انجام رساندند.

با آغاز عملیات حفاری این ٢ دکل دریایی در فاز ١٤ پارس جنوبی، بزرگترین شرکت فراساحلی کشور تجربه ورود مستقیم به عرصه حفاری نفت و گاز را در کارنامه سوابق خود به ثبت رساند.

مدیرعامل این شرکت فراساحلی همچنین با بیان این که، دکل حفاری دریایی دوم این فاز در تاریخ ٦ مردادماه امسال از کشور امارات حرکت کرده و در تاریخ ٧ این ماه به جزیره کیش رسیده است، افزود: بعد از انجام فعالیتهای گمرکی روز جمعه ٨ مردادماه این جزیره را به مقصد جکت SPD١٤D فاز ١٤ این میدان مشترک ترک کرده و در تاریخ ١٠ مردادماه در موقعیت SPD١٤D   مستقر شده و از تاریخ ١٤ مردادماه عملیات Tie Back چاه SPD١٤D-٠٨ را آغاز کرده است.

به گفته رحمانی، طبق برنامه‌ریزیهای انجام شده بر روی سکوی SPD١٤D باید ١١ حلقه چاه حفاری و تکمیل شود که مقرر شده، حفاری و تکمیل این تعداد حلقه چاه در مدت ٨٥٠ روز صورت گیرد.

بر اساس گزارش شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران،‌ با آغاز عملیات حفاری نخستین حلقه چاه فاز ١٤ میدان گازی پارس جنوبی از سوی این شرکت، تاسیسات دریایی به صورت جدی به عرصه بالادستی صنعت نفت و گاز وارد شد و به جرگه شرکتهای حفاری نفت و گاز کشور پیوست.

منبع: شانا