وزیر اطلاعات با بیان اینکه نخبگان فکری باید در عرصه‎های امنیت ملی و اقدامات سخت افزاری با یکدیگر همکاری داشته باشند، گفت: افراط گرایی مذهبی در هر دینی که باشد به حرکت‎های تروریستی می‎انجامد.

به گزارش یوپنا به نقل از خبر آنلاین، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی در سمینار «تروریسم، افراط‌گرایی و امنیت منطقه‌ای» در غرب آسیا که در مرکز آموزش و پژوهش‌های وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: کار امنیتی چه در بخش نرم‌افزار و چه در بخش‌ سخت‌افرازی وظیفه دستگاه‌های اجرایی و امنیتی است ولی مطالعه آن مختص به ما نیست بلکه همه دستگاه‌ها باید در این باره همراهی و هم‌اندیشی کنند.

وی ادامه داد: یک نمود اطلاعات ۳۶ میلیونی مدنظر امام که به اطلاعات ۸۰ میلیونی تبدیل شده است، همین همایش و هم‌اندیشی‌های نخبگانی است. باید این هم‌فکری‌ها ادامه داشته باشد که نتیجه آن اطلاعات دانش‌پایه و استوار باشد.

اهم صحبت‌های وزیر اطلاعات از این قرار است:

* ریشه تروریسم در اسلام از اخوان المسلمین در مصر و وهابیت در عربستان است.

* انگیزه احیای خلافت منجر به حرکت‌های مختلف از جمله سوق دادن آرمانگرایان به حرکت‌های تروریستی شد.

* تروریسم بسترساز سیاست‌های استکبار می‌شود و استکبار از پیدایش تروریسم استقبال می‌کند. شرایط امروز تروریسم در اسلام موجب شده تا مگسک اسلحه به سمت سینه‌های مسلمانان برود و موجب شده تا استکبار از تروریسم استقبال کنند مگر ترامپ نگفت که قدس باید ۲۰ سال قبل به عنوان پایتخت اسرائیل شناخته می‌شد. چه چیزی بستر این کار را فراهم کرد؟ چه چیزی موجب شد تا ۲۰ سال قبل مانع این کار شود؟

*تحقیر ملت‌ها از عوامل منجر به پیدایش تروریسم است. تحقیر مسلمان دراروپا و امریکا و شهروند دوم محسوب شدن موجب شده تا عقده حقارت پیدا کنند و همین موجب گرایش مسلمانان آن منطقه به تروریسم شده است. عصبیت‌های نژادی و مذهبی موجب می‌شود تا افراد به سمت عقلانیت نروند بلکه به سمت و سوی تروریسم بروند.

* با سرویس اطلاعاتی آلمان درباره مرکز اسلامی در هامبورگ مذاکراتی داشتیم. بروید ببنید چرا در این مرکز که عمر ۷۰ ساله دارد یک تروریست پرورش داده نشده ولی در مراکز اسلامی تحت نظر عربستان تروریست پرورش می‌یابد.

* امروز جریان‌های تروریستی مانند داعش ضرباتی اساسی خورده‌اند؛ امروز داعش حاکمیت ندارد ولی وجود دارد. زمین را از دست داده‌اند ولی اسلحه را از دست نداده‌اند و به دنبال تملک زمین در افغانستان، پاکستان و آسیای میانه هستند تا از این طریق ایده خلافت اسلامی را به قول خودشان احیا کنند.

*جریان‌های تروریستی را نباید پایان یافته تلقی کرد هرچند حاکمیت آن پایان یافته است.