وزیر نفت، امروز برای پاسخ به سوال تعدادی از نمایندگان به بهارستان رفت اما با یک کارت زرد برگشت.

وزیر نفت، امروز برای پاسخ به سوال تعدادی از نمایندگان به بهارستان رفت اما با یک کارت زرد برگشت.

 به گزارش خبرگزاری یوپنا، بیژن نامدار زنگنه شیخ الوزرای دولت دوازدهم امروز میهمان بهارستان نشینان بود تا به سوال هادی قوامی در مورد خرید لوله از خارج به ویژه چین و همچنین سوال حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در خصوص طرح برندینگ جایگاه‌های سوخت پاسخ دهد.

بیشترین توضیحات او متوجه سوال قوامی شد مبنی بر اینکه چرا وزارت نفت اقدام به خرید لوله از شرکت های خارجی کرده است و این قرارداد با شرکت «لوله گستر اسفراین» بسته نشده است.

دعای نماینده برای شرکت اسفراین

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین خطاب به وزیر نفت گفت: ما یک سوال مشخص داریم و آن اینکه چرا شرکت نفت از ظرفیت های داخلی مانند شرکت “لوله گستر اسفراین” که توان تولید ۶۰ هزار تن لوله را دارد و از سال ۸۴ فعالیت می کند و امتحانش را پس داده استفاده نمی شود. او گفت: درسال ۸۹ یک قرارداد از شرکت خارجی گرفته شد و به این شرکت داده شد و در دولت یازدهم امتحانش را پس داده است. آیا فعالیت چنین شرکت داخلی نمی ارزد به تولیدات بی کیفیت چینی؟

قوامی ادامه داد: اینکه خط تولید این شرکت اکنون متوقف شده است؛ یعنی یک خطر. نباید تولید آن تعطیل می شد.

او با درنظر گرفتن نقش شیخوخیت برای وزیر نفت گفت: ایشان فقط یک وزیر نفت نیست و می تواند نقش شیخوخیت را در دولت ایفا کند و دیگر وزرا را نیز به استفاده از تولیدات داخل توصیه کند.

نماینده اسفراین در پایان برای این شرکت دعا کرد و گفت: خدایا دور کن از اسفراین، سکوت نفت و مکر چین را.

شرکتی که صاحب ندارد

سپس تریبون به وزیر نفت داده شد تا توضیحاتش را ارائه کند. توضیحاتی که قابل توجه بود. زنگنه ابتدا به کمبود منابع مالی اشاره کرد و گفت: جز درمورد پروژه غرب کارون و پارس جنوبی در تمام سرمایه گذاری ها نزدیک به توقف هستیم و کمبود منابع داریم. کما اینکه قرارداد ۲۵۰ میلیون دلاری برای لوله های بدون درز به دلیل کمبود منابع و مشکلات دیگر متوقف شد.

وزیر نفت با بیان اینکه مشکلات منطقه ای آقای قوامی و فشارهایی که بر او هست را درک می کنم گفت: کارخانه‌ای که به آن اشاره دارید در حال واگذاری است و وقتی درحال واگذاری است نمی تواند سرمایه گذاری کند و صاحب ندارد. وقتی کارخانه صاحب ندارد ما باید با چه کسی قرار داد ببندیم؟!

زنگنه با تاکید بر کمبود منابع مالی این وزارتخانه به قواعد خرید اشاره کرد و گفت: ما مناقصه‎ای گذاشتیم که در آن همین شرکت اسفراین برنده نشد چون شرایط لازم را نداشت اما شرکت دیگری پیروز شد. او گفت: ما تمام تلاشمان را کردیم شرایط برابر شود و هیچ ضرری متوجه شرکت های داخلی نشود، اما من نمی توانم بدون مناقصه کاری انجام بدهم.

وزیر نفت با بیان اینکه سابق من نشان می دهد چقدر به فکر تولید داخل هستم گفت: هرکاری از دستم بر بیاید انجام می دهم.

کارت زرد مجلس به وزیر نفت

هرچند هادی قوامی از به رای گذاشتن سوال خود صرف نظر کرد و از توضیحات وزیر قانع شد اما پس از اعلام قانع نشدن حاجی دلیگانی از پاسخ‌های زنگنه، مجلس با ۱۰۶ رای موافق،‌ ۸۰ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده به  وزیر نفت کارت زرد نشان داد.