رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از سوختگی، با اشاره آمار ۸ برابری سوختگی در کشور در مقایسه با آمار جهانی، خواستار توجه به امر پیشگیری از سوختگی شد.

به گزارش یوپنا، دکتر محمدجواد فاطمی با اعلام روز اول دی به عنوان روز ملی پیشگیری از سوختگی در کشور، اظهارداشت: میزان سوختگی در ایران ۸ برابر متوسط جهانی است و در مقایسه با کشورهای مشابه خودمان وضعیت بدتری به لحاظ سوختگی داریم.

وی با اعلام اینکه سالانه در حدود ۳۰ هزار نفر در کشور دچار سوختگی های شدید منجر به بستری می شوند، اظهار داشت: از این تعداد ۳ هزار نفر فوت می کنند.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن ققنوس (جمعیت حمایت از بیماران سوخته) به طور متوسط هر بیمار سوخته در مرحله حاد ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد، به طوری که هزینه این بیماران ۶۰۰ میلیارد تومان می شود.

فاطمی با عنوان این مطلب که هزینه درمان سوختگی در درازمدت ۵ برابر هزینه حاد است، افزود: این هزینه ها بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان است که در مجموع سوختگی هر سال ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد.

وی در عین حال به هزینه های پنهان سوختگی که شامل از دست رفتن روزهای کار، از دست دادن شغل و گرفتاری های خانوادگی است، اشاره کرد و گفت: متاسفانه وضعیت سوختگی در ایران بسیار اسفناک است.

فاطمی در عین حال بر این مطلب تاکید کرد که سوختگی قابل پیشگیری است و متاسفانه از نظر فرهنگی و آموزش قوانین دچار مشکلات جدی در این زمینه هستیم.

به گفته فاطمی، سوختگی سیزدهمین عامل بار بیماری ها و شانزدهمین علت معلولیت مادام العمر افراد است.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از سوختگی بر ضرورت داشتن روز ملی پیشگیری از سوختگی در کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه ما چنین روزی را در تقویم کشور نداریم و کسی به فکر حل مشکل سوختگی نیست.

فاطمی ادامه داد: ما بیمارستان سوختگی استاندارد نداریم و تخت های سوختگی نیزاستاندارد نیستند.

وی با اعلام این مطلب که میزان مرگ و میر در بیماران دچار سوختگی بسیار بالاتراز متوسط جهانی است، افزود: در روند درمان بیماران سوختگی نیز بین ۳۰ تا ۴۰ سال از دنیا عقب هستیم.

فاطمی افزود: پیشگیری از سوختگی نیاز به تغییر رفتار مردم دارد و ئداشتن یک روز ملی می تواند به این امر کمک کند.

وی گفت: از همین رو می خواهیم روز اول دی ماه هر سال که شروع فصل زمستان است و اغلب سوختگی ها در این فصل اتفاق می افتد را به عنوان روز ملی پیشگیری از سوختگی تعیین کنیم.