محسنی‌اژه‌ای گفت: با تلاش سازمان ثبت اسناد و پیگیری معاونت اول قوه قضاییه، ۲۶ هزار و ۳۵۹ نفر که ممنوع‌الخروج یا ممنوع‌المعالمه بودند، تعیین تکلیف شدند و حدود ۵۰۰ نفر باقی مانده که باید تعیین تکلیف شوند.

به گزارش یوپنا به نقل از تسنیم، حجت‌الا‌سلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در یکصدوبیست‌ودومین نشست خبری خود ضمن گرامیداشت نهم دی ماه اظهار کرد: مردم با حضورشان در این روز به آسانی توطئه‌های دشمن را خنثی کردند و یکبار دیگر وحدت، انسجام و همدلی را نشان دادند.

معاون اول قوه‌قضاییه افزود: تعدادی افراد در دهه اول و دوم انقلاب ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله شده بودند و مشخصات کاملی از اینها ذکر نشده بود و اینها برای مردم و دستگاه قضایی مشکلاتی ایجاد کرده بود زیرا تشابه اسمی داشتند و برخی افراد می‌خواستند خارج بروند به خاطر تشابه اسمی ممنوع‌الخروج می‌شدند. با تلاش سازمان ثبت اسناد و پیگیری معاونت اول قوه قضاییه، ۲۶ هزار و ۳۵۹ نفر که ممنوع‌الخروج یا ممنوع‌المعالمه بودند، تعیین تکلیف شدند و حدود ۵۰۰ نفر باقی مانده که باید تعیین تکلیف شوند.

وی با اشاره به سرکشی به همه زندان‌ها و برخی تحت‌نظرگاه‌های در اختیار نیروی انتظامی گفت: این موضوع از سال ۹۶ با جدیت دنبال شد و بر اساس گزارش ارائه شده، از همه زندان‌ها حداقل یکبار در سال ۹۶ بازرسی به عمل آمد و در همین روزهای اخیر ۵۰ نفر از سوی دادستانی تهران با یک هزار و ۵۰۰ نفر از زندانیان به طور مشخص ملاقات و صحبت کردند. امیدواریم این قضیه همچنان ادامه یابد و تا جایی که وقت و پرونده‌ها اجازه می‌دهد، از نزدیک با زندانیان ملاقات کنند که قطعاً مفید خواهد بود.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در طول هشت و ماه نیم گذشته نزدیک یک میلیون ارتباط مردمی داشتیم که این غیر از ارتباطات حضوری در بخش های مختلف است. در این ارتباطات، انتقادات و پیشنهادات و سئوالات حقوقی دریافت شده که قابل توجه است. در مجموع بیش از یک هزار و ۷۰۰ مورد پیشنهاد جزیی و کلی دریافت شده که برخی از آنها تکراری و برخی هم پیشنهادات مفید و موثری بوده است.

سخنگوی قوه‌قضاییه با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی در مبارزه با زمین‌خواری ادامه داد: حدود ۲۸ هزار و ۱۴۵ هکتار در طول هشت ماه گذشته، رفع تصرف و ۶۸ هکتار نیز قلع و قمع شده که کمک قابل توجهی به مردم، بیت المال و دولت است.

وی ادامه داد: مواد مخدر هم که همچنان یک بلیه‌ای برای خانواده هاست و همیشه بیش از ۴۰ درصد زندانیان ما به صورت مستقیم مرتبط با مواد مخدر است و همین ماه گذشته، نزدیک به ۴۲ درصد از محکومان و غیرمحکومان مستقمیاً مربوط به مواد مخدر بوده است. در طول هشت ماه امسال نیز ۲۴۸ تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده که در یک مورد، بیش از هشت تن مواد مخدر در جاسک با درگیری مسلحانه کشف شد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در آذر ماه در مورد کارچاق کنی، جعل توسط کارمند، قاضی، وکیل و کارشناس متخلف، ۶۳ نفر دستگیر شدند که از این تعداد ۳۷ نفرشان کارچاق کن، هشت نفر وکیل، سه نفر قاضی و تعدادی هم کارمند و کارشناس بودند.