نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با تشریح آخرین نشست نمایندگان سران سه قوه درباره مؤسسات مالی گفت: در حال حاضر تقریبا بیش از ۹۹ درصد مشکلات این مؤسسات مالی برطرف شده است.

به گزارش یوپنا،به نقل از خانه ملت، مسعود پزشکیان افزود: تنها حدود یک درصد از این مشکلات باقی مانده است که در نشست اخیر مشکلات باقیمانده مؤسسات بررسی شد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست خود با برخی سپرده گذاران مؤسسات مالی و احمد توکلی رئیس هیأت مدیره دیدبان شفافیت و عدالت، هم گفت: در این نشست اطلاعاتی درباره مؤسسات مالی و اعتباری به ویژه ثامن الحجج اخذ شد و در نشست اخیر نمایندگان سران سه قوه گزارش اطلاعات ارائه و در نهایت مقرر شد نشستی درباره اطلاعات دیدبان شفافیت با حضور آقای توکلی و بانک مرکزی برگزار و در جلسه ای دو طرفه با شفاف سازی، مشکلات برطرف شود.

سپرده گذاران آسیب پذیرتر سریع تر پاسخ داده شدند
وی با بیان اینکه عزم و اراده مسئولان بر رفع مشکلات مردم است، ادامه داد:  سعی شده است سپرده گذارانی که آسیب پذیرتر هستند سریع تر پاسخ داده شوند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه تعدادی از سپرده گذاران درباره اخذ اطلاعات سپرده یک میلیارد تومانی گلایه هایی داشتند، یادآور شد: مقرر شد این افراد به بانک مرکزی معرفی شوند تا در پرداخت سپرده های آنها تسهیل شود و هدف از دریافت اطلاعات حساب از سپرده گذاران تنها این موضوع بوده که هر فردی چه زمانی و چه میزان پول سپرده گذاری کرده است.

مقرر شد که برای مزایده اموال عجله نشود
وی با بیان اینکه در این نشست مقرر شد که برای مزایده اموال عجله نشود، افزود: با روند موجود قیمت اموال بالاتر رفته است و اگر اموال به فروش برسد پول خط اعتباری بازمی گردد و پول واقعی به جامعه تزریق می شود که با افزایش تورمی که در جامعه رخ داده است احتمال دارد بتوان سپرده های بالای یک میلیارد تومان را نیز پرداخت کرد، بنابراین باید در این بخش نیز بررسی هایی انجام داد.

ولی عصر رباط کریم حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت
پزشکیان با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی و مسئول بانکی این وزارتخانه در نشست اخیر نمایندگان سران سه قوه حضور داشتند، ادامه داد: در این بخش مسائل و مشکلات تعاونی های روستایی بررسی شد، چراکه حدود سه، چهار مؤسسه و تعاونی پولی و اعتباری جهادکشاورزی به نام مؤسسه تعاونی روستایی که همگی در تهران قرار دارند با مشکلاتی رو به رو شده اند که مقرر شد این مشکلات رفع شود.
وی با اشاره به اینکه تعاونی ولی عصر رباط کریم حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی داشته که ۱۶۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است، اظهار داشت: مؤسسه نهال نشان البرز حدود ۴۲ میلیارد تومان بدهی دارد که براساس اطلاعاتی که از سهامداران اخذ شده زمین ها و دارایی های جدیدی معرفی شده که دارایی ها پاسخگوی مطالبات است، لذا مقرر شد بررسی های لازم انجام و بدهی سپرده گذاران پرداخت شود.

با پرداخت ۸۰۰ میلیارد تومان ۸۰ درصد مشکلات تعاونی روستایی ایلام برطرف می شود
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه درباره تعاونی روستایی ایلام نیز مقرر شد که دارایی های آنها بررسی و مشکلات آنها رفع شود، افزود: براساس اطلاعات دریافتی اگر ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شود، ۸۰ درصد مشکلات این تعاونی رفع می شود و ۸۰ درصد سپرده گذاران مطالبات خود را دریافت می کنند که مقرر شد این روند اجرایی و برای مابقی اموال استخراج و تعیین تکلیف شود.
وی ادامه داد: همچنین گلیم و گبه کرمانشاه ۴۵ میلیارد پول دارد و دارایی آنها با تورم به حدود ۵۵ میلیارد تومان افزایش یافته است که مقرر شد این اموال محاسبه و براساس سرمایه گذاری ها از پایین به بالا سپرده ها پرداخت شود.

شعب تعاونی روستایی جمع می شوند/ یک شعبه به صورت قرض الحسنه کار می کند
پزشکیان با بیان اینکه در این نشست تصمیم گرفته شد که تمام شعب مختلف مؤسسات تعاونی جمع و تنها مجوز یک شعبه تعاونی براساس قانون داده شود، یادآور شد: این یک شعبه باید به صورت صندوق قرض الحسنه فعالیت کند نه اینکه سودهای آنچنانی پرداخت و در روند پولی و بانکی کشور دخالت کند و  هر روز نقدینگی کشور افزایش یابد.

بانک ها بی جهت پولسازی می کنند
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بانک تولید ندارد اما هر سال با سودهایی که پرداخت می کند حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد به نقدینگی کشور افزوده می شود، تصریح کرد: در بانک ها تولید صورت نمی گیرد و تنها بی جهت پولسازی می شود، بنابراین قرار شد تا پایان امسال این تعاونی ها  تک شعبه ای شوند و این یک شعبه نیز تنها باید قرض الحسنه کار کند و حق پرداخت سود ندارد.